Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

  • Tämä aihe sisältää 34,190 vastausta, 175 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 8 minuuttia sitten Apli toimesta.
Esillä 10 vastausta, 34,181 - 34,190 (kaikkiaan 34,192)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Visakallo Visakallo

    Suoraan yhteiskunnan toimintaan liittyvä liikenne yksityisteillä on jopa lisääntynyt, vaikka samaan aikaan etenkin vakituinen asutus on vähentynyt. Yksityisteiden laitoihin on siirretty tuhansia kilometrejä sähkö- ja valokuitulinjoja, muuntajia, jakokoppeja, sekä jätevesilinjojen pumppaamoja. Aivan uutena viranomaisliikenteenä kiertävät nyt kompostitarkastajat. Samoin ympäristölautakunnan edustajat kiertävät tekemässä pihojen vuosikatselmukset. Lisäsi mökkejä ja talleja kiertävät mittaajat suurempien kiinteistöverojen toivossa. Jossain vaiheessa käytiin laitureiden pituudetkin mittaamassa!

    Apli

    Erään puunostajan kanssa juttelin keväällä hän sanoi että olisi paljon hyviä leimikoita mutta ne on niin surkeiden teiden takana että ei ole mahdollista niistä tehdä tarjousta, kehitys tähän ollut paheneva vuosi vuodelta, ikääntyvä ja maalta pois muuttava ei halua eikä jaksa eikä ole rahaa enää teiden kunnossapitoon.. Monella yksityistiellä on niin vähän osakkaita sitten että kunnossapito on mitä on tai sitä ei ole kun omalle kiinteistölle.

    Nostokoukku

    Jos yksityistiet ovat metsäteollisuudelle niin elintärkeitä, niin laittakoon niihin myös rahojaan.

    Visakallo Visakallo

    Kuntien talouden yhä kurjistuessa saattaa jopa käydä niin, että yksityistelle avustuksen sijasta säädetäänkin vain velvoite pitää tie ”valvontakunnossa”. Yksityistiekunnat joutuvat etsimään ulkopuolisia sponsoreita tien ylläpitoon. Jos yksityistien varteen tulee esim. suojelualue, olisi luontojärjestöt luonteva osoite lähettää avustushakemus. Samoin sähkö-, tele-, ja metsäyhtiöt.

    Raipe52 Raipe52

    Yksityisteiden rahoitus hoidetaan  sen varrella asuvien tai siellä metsää omistavien toimesta. Metsänomistajien osuutta voisi ehkä nostaa kun kuitenkin ansaitsevat metsän myynnistä. Itse maksavana en kuitenkaan vaadi valtion maksavan tätäkin kuten muodikas vasemmiston ratkaisu kaikkeen on.

    Metsuri motokuski

    Kyllähän se nostokoukku on niin että jos metsäyhtiöt alkaa teitä kunnostamaan niin ilmaiseksi se ei tapahdu. Viimekädessä se näkyy puun hinnassa.

    Gla Gla

    ”Metsänomistajien osuutta voisi ehkä nostaa kun kuitenkin ansaitsevat metsän myynnistä.”

    Entä työssä käyvien tienkäyttäjien osuutta? Tai maanviljelijöiden.

     

     

    Visakallo Visakallo

    Miten Raipe52, jos yksityistien varteen tulee suojelualue (joko yksityinen tai valtiolle lunastettu) kenen silloin kuuluu maksaa tämän alueen osalta tiestä?

    Nostokoukku

    Ilmaisia lounaita ei ole. Jos yksityistien osakkaat ovat päästäneet tiensä siihen kuntoon, että se ei kestä rekkaliikennettä ja osakkaat myyvät puuta sen varresta ehdolla, että ostaja kunnostaa tien, niin tottakai se tuleekin näkyä puun hinnassa. Osakkaat saavat puunsa kaupaksi ja tiensä kuntoon. Eihän kukaan tee nykyjään hyväntekeväisyyttä. Paitsi metsäfirmat ajoittain. Kyllä täällä päin on tapana, että joka särkee se myös korjaa. Siitä en ole kuullut, että korjaaja myös maksaisi tiekunnalle tienkorjauksen jälkeen lunnaita. Metsäyhtiöillä on sen verran krouvit korjausmenetelmät, että tie on korjauksen jälkeen paremmassa kunnossa kuin koskaan olisi yhteiskunnalta tullut.

    Rane2

    Ranen tekemän tien varteen tuli Luonnonperintösäätiön suojelualue.Luopuivat lanssimaasta(ymmärrettävästi) mutta pitivät kulkuoikeuden.Kovasti näkyy autoliikennettä olevan.Puomia en  voi laittaa,autolla on päästävä biodiversiteettiä ihailemaan…

Esillä 10 vastausta, 34,181 - 34,190 (kaikkiaan 34,192)