Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 3,411 - 3,420 (kaikkiaan 34,169)
  • Me keskustelemme taas!

Merkitty: 

Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

Terveisin: Korpituvan Taneli

• jees h-valta

Mites Toloppa se velaton metsä autoiluun liittyy? Kyllä varmasti niin kauan kun aktiivista metsätaloutta harjoitetaan siihen liittyy velatkin. En ainakaan lähivuosina edes täysvelattomuuteen pyrikkään. Kun on tuloja saa olla menojakin. Verotuksellisestikkin vielä järkevää. En ainakaan näe mitään mieltä hyvään nettotulokseen ja täyteen verotukseen.

Tolopainen Tolopainen

Liittyy se sihen, että velkaisen talous ei ole kunnossa eikä sähköauton hankintaan ole pääomia.

Gla Gla

Jees: ”Hoida sitten Gla se oma tonttisi kuntoon, vaikka kertalaakista. Kyllä minä perässä varmasti tulen.”

Perässä olet jo nyt, kun sinun keskikulutuksesi on leikkauksesta huolimatta minua suurempi.

Päästöjen määrällä mitattuna tonttia ei saa puhtaaksi koskaan. Mutta jos puhtautta mitataan tekojen ja puheiden yhteensovittamisella, silloin minun osaltani asiat on ok. Toisin on sillä, joka puhuu asiaa päästöjen pudottamisen merkityksestä, mutta kieltäytyy valitsemasta tarkoituksenmukaista kalustoa, koska sen käsittely umpikujaan ajettaessa voi joskus vaatia ehkä minuutin tai jopa kahden verran ylimääräistä käsityötä. Sama juttu keskikulutuksen puolittamisesta, vaikka totuus on vain puolet tuosta. Liioittelukertoimien käyttöa tarinoiden kertomisessa en koskaan ole käsittänyt. Minulle se antaa viestin kertojan huonosta itsetunnosta. Sinua en niin hyvin tunne, joten mistä sinun tapauksessasi on kyse?

”Suunta on selvä, aikataulun määrää varallisuus.”

Kun on ostanut uuden, kaikin puolin ominaisuuksiltaan erinomaisen auton, joka on maksanut sen verran kuin noilla ominaisuuksilla auton kuuluukin maksaa, varallisuudesta puhuminen ei ehkä osu ihan kohdilleen. Päästöjen leikkaus nykytekniikan mahdollistamaan minimiin maksaa sinun ajokilometreilläsi 200 €/vuosi ylimääräistä. Senkin saat kompensoitua alkamalla kulkea työmatkat kävellen tai pyöräilemällä.

”Sinunhan pitäisi olla hyvinkin varoissasi kun polkupyöräilet töihin ja käyt Corollalla teloamassa takkapuutkin mettästäsi. Siinä on nyt kaikki mahdikset laittaa jatkumoa ympäristöilyyn ja suoraan täyssähköistä alle.”

Itse asiassa en pyöräile töihin kuin satunnaisesti. Matkan pituus rajoittaa tuon kulkutapamuodon valintaa. Yritän kyllä hoitaa asiointimatkoja pyörällä sen verran kuin pystyn. Sähköauton hankintaa ei sillä kuitenkaan rahoiteta, kuten ei myöskään takkapuilla. Etkö sinä muuten tuo poltinpuita paluukuormana metsästä, lähdetkö erikseen niitä hakemaan?

”Se että avolavani on varmasti hiukan epäystävällisempi ilmastolle on tosi mutta se että sen hyötykäyttö on päivittäistä eikä se ole pelkästään hirvien kaitsemista. Itseasiassa sitä vähimmillään. Metsäistä kyllä pääosin.”

85 ha edellyttää päivittäistä avolavan käyttöä? Saa siinä metsä kohisten kasvaa, että metsätaloudesta ja hiilinielusta edelleen puhutaan. RR hämmästeli sitä, miten saan sellaisen määrän kilometrejä/ha ajettua, vaikka edes viikoittain en autolla metsäajoja aja.

”Siihen mennessä kun Harjavallan katukuvassa alkaa olla äänetöntä olen varmasti hommannut myös itse äänettömän kulkupelin. Pyrkikää edes sinnepäin.”

Minä en valitse autoani käyttövoiman tai desibelien perusteella. Valitsen sen, mikä on kilpailukykyinen markkinatilanteessa. Sitten kun se on sähkökäyttöinen, alan ajaa sähkökäyttöisellä. Näin yksinkertaista ilman mitään ongelmaa tai tarvetta julistaa jatkuvan kasvatuksen saarnamiesten tavoin edustamansa menetelmän ylivoimaisuutta. Siinäkin kasvatusmenetelmät valitaan sen perusteella, mikä tuottaa parhaan tuloksen. Autovalinta ei poikkea yhtään tuosta. Eletään nyt tätä päivää ja käsitellään tämän päivän kalustoa, eikä syyllistetä siitä, ettei ole jo valinnut ehkä joskus tulevaisuudessa markkinoille tulevaa kalustoa käyttöönsä.

rööri roope

Liikenteen tuotto veroina valtiolle n8,3 miljardia.Ansio ja pääoma tulojen tuotto valtiolle 9,1 miljardia.

Ihan turha miettiä paljonko poistetaan autoilun veroja,jos poistetaan verot lisääntyy yli 30000 e vuodessa hakkivilla rankasti.Näin meni verovuonna 2018 sama jatkuu verovuonna 2019 ja edelleen.Kuollutta lehmää on vaikea lypsää.

jees h-valta

Gla, meitä metsänomistajia on monenlaisia. Kaikki eivät toimi kuten sinä tai sinä yrität ainakin laskelmoinnilla osoittaa olevan oikein. Elämä on paljon monikirjoisempaa ja stanttujutut ovat vain juttuja. Eikä tuo laskelmointisi oikein natsaa ainutkertaiseen elävään elämäämme ja metsämaailmaakin voi elää aika vähälläkin laskelmoinnilla. Juuri tuolla noita illan metsätoimilla mietin että kuinka joku voikin tehdä hienon puuhan niin per…een tympeän oloiseksi. Asiasta kolmanteen, ostin tänään veneenkin etten edes ole vieläkään nähnyt sitä. Maksanut olen ja nyt se on kauneuskäsittelyssä eräällä verstaalla. Täysin varusteltu HT-vene 50hv:n Hondan moottorilla ja täydellä kalastusvarustautumisella. Tietenkin lähes uuden trailerin päällä. Sen metsän johon nyt viimeksi tie tehtiin ostin melkein samallatapaa. Näkemättä sitä ei voinut ostaa koska alkaa tien vierestä mutta puoltakaan en kiertänyt ennen tarjousta. Ja nämä ovat kaupantekoni aika tyypillisiä piirteitä olleet aina. Hyvät kaupat tehdään juuri siinä ja heti kun se on tuntemukseltaan oikea laatuaan. Tähän veneeseenkin oli jo päivän mittaan keritty tarjoilemaan ennakkomaksuja sun muita mutta minä lupasin että hakija tulee illalla ja maksaa koko summan heti pois. Ja kaverin hermo kesti, ja mielestäni se kannatti. Molempia.

Visakallo Visakallo

Oliko se niin, ettei Jessen Pököttiin voinut laittaa vetokoukkua?

MJO

Tolppa ei ole nähtävästi kuullut velkarahan vipuvaikutuksesta?

Jos 1 milj. velka tuottaa 0,3 milj per vuosi laina on aika tuottava. Yrityksellä Kone Oyj on myös velkaa, eikä kyseessä todellakaan ole mikään kriisiyhtiö. O

Minullakin on lainaa ja tulen käyttämään sitä tulevaisuudessakin.

Gla Gla

En ymmärrä Jees, miten kommenttisi liittyi minun kommenttiini.

Sitäkään en ymmärrä, miten 30 l/h kuluttava pössyttelyvene istuu puheisiisi päästöistä. Tai sitä, miten saat trailerin liikkeelle. Metsätalouden kalustolla ilmeisesti. Sitäkään en ymmärrä, miten tuntemus syntyy näkemättä ostokohdetta. Tai tuntemus kyllä joo, mutta sen yhteys todellisuuteen voi olla aika etäinen.

Tolopainen Tolopainen

MJO ei ole ilmeiseti kuullut, että velkainen voi mennä konkaan, velaton ei koskaan. Velkarahalla ei kannata sijoittaa, voi käydä niin, että kohteen arvo romahtaa ja velka jää, se ei mätäne koskaan. Nykyisin ei ole edullista käyttää velkapääomaa kun inflaatio ei syö velkaa. Sen joutuu maksamaaan, vaikka nimelliskorot on matalat, lainasta joutuu maksamaan realikorkoa, toisin kuin markka-aikana kun taloudenpito oli holtitonta ja inflaatio söi velat.

jees h-valta

MJO, olet oikeilla jäljillä. On tuo Toloppa aika vanhakantainen ajatuksiltaan. Minulla velat tosin ovat vähentyneet parhaista ajoista. Nythän olen sillä mielellä ettei olisi lainkaan pahitteeksi vaikka tuplata nykytilanne velan suhteen. Vakuudet piisaa kyllä tosi pitkälle. Mutta se vaatii edelleen hyviä kohteita. Konkkaan voi mennä vain varaton eli velkojen vastikkeeton. Jos on omaisuutta siitä voi luopua tiukan paikan tullen.

Esillä 10 vastausta, 3,411 - 3,420 (kaikkiaan 34,169)