Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

  • Tämä aihe sisältää 34,196 vastausta, 175 ääntä, ja päivitettiin viimeksi , sitten Rukopiikki toimesta.
Esillä 8 vastausta, 34,191 - 34,198 (kaikkiaan 34,198)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Apli

    Jos metsäyhtiöt joutuu teiden maksumieheksi puun osto loppuu siihen..

    Nostokoukku

    Eipä ole loppunut. Kyllä täällä päin puutavararekan särkemät tiet  on särkijän toimesta aina korjattu. Ja parempaan kuntoon kuin oli lähtötilanne. Eräskin mökkiläinen tuli raivosta täristen kertomaan rekan särkeneen heidän tiensä. Kehoitin häntä ottamaan rauhallisesti ja odottamaan että viimeinen nyssäkkä tienvarresta lähtee. Myöhemmin kesällä kysyin kuinka tien kanssa kävi. Kertoi, että tie on nyt paremmassa kunnossa kuin on koskaan ollut tai olisi koskaan tullut olemaan ilman puutavaranajoa. Kaikkia kytöteitä metsäfirmat eivät tietenkään lähde rahoittamaan.

    Apli

    Teiden särkeminen ja niiden korjauksen maksaminen on hieman eriasia kun niiden vuosimaksut ja jatkuva ylläpito.

    Visakallo Visakallo

    Tätä Rane2 juuri tarkoitin. Miten menetellään sitten kun tie meneekin biodiversiteettiautoliikenteen seurauksena siihen kuntoon, että sitä pitäisi kunnostaa? – Kuka maksaa tämän suojelumetsän osalta kustannukset?

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Kyllä puiden ostajilla on omavalvonta sekä korjuussa että kuljetuksessa, ja korjaavat huomattavat vauriot tiessä. Lisäksi on mhy:n valvonta valtakirjakaupoissa. Nämäkään eivät välttämättä riitä: jos mökkiläiset kokevat että tien kunto on operaatioissa heikentynyt (tullut vaikka matalia raiteita tai tärinäraitoja), niin maksumieheksi joudun sitten minä. Yhdessä hoidettava tie, jolle ei mielestäni ole sovittu tiettyä laatutasoa (ei ole tiekunnan). Yleensä on eduksi jos tietä käytetään, koska muuten se heinittyy umpeen.

    Nostokoukku

    Tottakai on eri asia. Mutta ei kai ketään voida velvoittaa jatkuvaan vuosimaksuun ja ylläpitoon, jos ei ole vuosittaista käyttöä. Niissä yksityisteissä joiden varrella valtiolla ja metsäteollisuudelle on ”manttaalia” he ovat käsittääkseni vuosittaisissa kustannuksissa mukana.

    Rane2

    ”Miten menetellään sitten kun tie meneekin biodiversiteettiautoliikenteen seurauksena siihen kuntoon, että sitä pitäisi kunnostaa?”

    Hyvä kysymys.Nämä autoilijathan eivät ole tilan ja rasitteen omistajia esim.luonnonperintösäätiön edustajia vaan satunnaisia luontoihmisiä jotka käyvät ehkä kerran eläessään tsekkaamassa ja ottamassa selfieitä ko. paikalla.

    Rukopiikki

    Kun katsoo karttoja kuinka paljon 50v kuluessa on teitä tehty, niin ajattelee että meneekö kaikki rahat noiden ylläpitoon. Ennen ei ollut tiekustannuksia ja parasta hintaa sai jos puut oli lähellä jokea josta ne saatiin uimaan.

    Metsätievero olisi valtiolle tuottoisa. Kas kun eivät ole hoksanneet.

Esillä 8 vastausta, 34,191 - 34,198 (kaikkiaan 34,198)