Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 34,461 - 34,470 (kaikkiaan 34,473)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Nostokoukku

    Mikä tekee Mojiton mielestäni autostani hylyn, jos katsastusmies ei sitä siksi luokittele?. Iso luonto, huono itsetunto vai mikä?

    isaskar keturi

    Taitaa tutkimukset sittenkin tukea väitettäni.

    • Arviolta 10–30 % tieliikenneonnettomuuksista liittyy tarkkaamattomuuteen, johon kännykän käyttö on yksi keskeinen syy.
    • Suomessa kuolee vuosittain noin 3 henkilöä kännykän käytön aiheuttamissa liikenneonnettomuuksissa.
    • Peräänajoriski on jopa 8-kertainen, jos kuljettaja käyttää kännykkää ajon aikana.
    • Noin 40 % suomalaisista kertoo lukeneensa viestejä tai selanneensa somea ajon aikana, ja yli 44 % puhuu puhelimeen ilman handsfreetä.

    Nämä kaikki liittyvät siihen, ettei liikenne vaadi kaikkea huomiota, niin on aikaa puuhata kännykän kanssa. Se lisäksi on havaintoja kaikenlaisesta muustakin puuhaamisesta ratin takana. Itsekin olen nähnyt jonkun pukumiehen liikennevaloissa näpyttelevän jotain läppärilleen.

    Kalle Kehveli Kalle Kehveli

    MJO kuuluu epäilemättä näihin huonoihin kuskeihin. Auto ei korvaa kuskin heikkouksia!

    MJO

    Taitaa tutkimukset sittenkin tukea väitettäni.

    Johtuiko nuo auton liian kattavista turvajärjestelmistä ja ajoavusteteista?

    Minusta nuo johtui matkapuhelimen käytöstä, ilman handsfreetä joka on laissa kielletty.

    Sitäpaitsi ilman handsfree matkapuhelimen käyttö tarkoittaa ettei käytä uusien autojen ominaisuuksia?

    Tutustu liikenneonnettomuustilastoihin.

    isaskar keturi

    Kaikki johtuivat lopulta siitä, että kyseisillä henkilöillä oli auto käytössä. Mikä johtui mistä on loputon muna/kana. Kyse on siitä, että on sekä mahdollisuus, että motiivi. Mahdollisuutta tukee ajomukavuus ja -helppous. Tilastojen mukaan tarkkaamattomuus on juuri tuon 10-30% vaikka sitä ei ole erikseen tilastoitu. Johtuu siitä, ettei sitä pystytä osoittamaan primääriksi syyksi. En ole itse keksinyt tuota ajomukavuuden vaikutusta tarkkaavaisuuden puutteisiin, vaan poliisi siitä joskus aikanaan tiedotti omiin kokemuksiin perustuen.

    Gla Gla

    ”Olen minäkin autoja katellut 90 luvun toijotan maasturia. Mutta se ku tyhjällä lompsalla hieroo niskaa niin menee ohi. Hinnoissaan ovat kunnon vanhat autot.”

    90-luvulla kauhisteltiin, kun autoihin tuli elektroniikkaa. Hajoaa, eikä voi itse korjata. Toista se oli 70-80-luvuilla, öljynvaihtovälikin 5-10 tkm. Siinä on tekemisen meininkiä, kun saa vaihtaa öljyt joka toinen kuukausi.

    Ihan hyvin tuntuu nykyisetkin kestävän, vaikka huolto tehdään kerran vuoteen. Toki jos uuden Nissanin ostat, voi tulla ikävä 80-lukua.

    Gla Gla

    ”Jos autossa on maavaraa reilusti ja neliveto niin hyvin harvoin tulee vastaan tilanne jossa tarvitaan manuaalivaihde? Sen 99,9 prosenttia ajasta hämmentää sitten aivan turhaan vaihteita.”

    Varmaan näin. Tai sitten olla oikeasti jumissa.

    Harmi, että hyviä automaatteja on markkinoilla vähän. Kaksoiskytkimet hajoaa, momentinmuuntimet vie bensaa. Onkohan Toyotan cvt ainoa hyvä. Qashqain automaatti lienee markkinoiden heikoin, ellei sitten Fordin powershit… anteeksi powershift ole vielä huonompi.

     

    Visakallo Visakallo

    Kun meikäläinen sai ajokortin 50 vuotta sitten, oli liikenteessä autoja, joissa öljynvaihtoväli oli vain 2500 km. En tiedä mistä johtuu, mutta en missään nimessä vaihtaisi takaisin vanhempiin autoihin. Kyllä jokainen uusi auto on aina ollut edellisiä mukavampi.

    Nostokoukku

    Kännyköiden käyttäjiä kuolee enemmän kuin keskimäärin hirvikolareissa. Pitäisikö kännykät kieltää liikenteessä? Ainakin teillä olisi sitten hiljaista. Ja liikenteen päästöt romahtaisivat. Eikä hirvikolareitakaan tulisi joka vuosi.

    MJO

    Kännykän käyttö ilman handsfreetä on jo kielletty. Ei sitä tarvitse toista kertaa kieltää.

    Ongelmana on, ettei kieltoa noudateta.

Esillä 10 vastausta, 34,461 - 34,470 (kaikkiaan 34,473)