Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 3,441 - 3,450 (kaikkiaan 32,254)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Jätkä

    Veneen hieman isommissa takatuuppareissakin on laturi, joka lataa käynnistysakkua aika tehokkaasti. Kyllä sieltä liikenisi virtaa myös sähköperämoottorin akulle.

    Meillä on ollut kesämökillä parikin venettä. Toinen savolaismallinen kaksikuorivene ja toinen tasaperäinen moottoriveneeksi tehty kaksoispohjallinen vene. Niillä me ollaan kalahommat hoideltu sähkötuupparilla. Suht isokokoinen vapaa-ajan akku on riittänyt käytännössä tosi moneksi tunniksi. Sitten kun ollaan menty siikaverkoille 2 – 3 km: n päähän, on perään heitetty n. 5 -heppainen Jonssoni, jolla ei ole tarvinnut edes ajaa kaasu pohjassa, kun tasapohjainen vene nousee niin helposti plaaniin.

    suorittava porras suorittava porras

    Löytyy sähkömoottori tarvittaessa minunkin veneeseeni. Ajelu sillä vain on tylsää , eikä selkä vahvistu yhtään järvireisulla . Pikkuisen tuulta ja neljä vapaa pyytämässä pitää mielen virkeänä ja selän nöyränä. Muutama kuha kotiin tuomisena niin vot!

    Mutta mutta… miksi Jesse kirjoittaa sormet ruvella sähköautoilun puolesta , ajaa tavallisella bensakäyttöisellä autolla ja roudailee moottorivenettä  traktorilla muun liikenteen tukkona. Vesille mennään bensaa polttamaan ihan urakalla. Nyt olisi ollut oiva tilaisuus osittaa edistyksellisyyttään hankkimalla sähkökäyttöinen paatti ja sellainen , joka kulkee mukavasti pökötin peräkärryssä….ai niin ..se vetokoukku puuttuu.

    Jätkä

    Kyllähän se Letukan lavalla kulkisi, kun sen saisi sinne vivuttua. Velkavipu voisi olla kova sana kuormanteossa.

    Aikoinaan kuoma-autoilijoista sanottiin, että ”Kyllä Pentti saa sen kuorman vietyä perille asti, kun sillä on vekselivetoinen auto”.

    Puuki

    Miksei sitä voisi olla wannabe sähköautoilija kuten jeesh-valta.   Kyllä niitä on paljon vastaavia esim. H:gissä cityvihreitä , jotka kannattaa kaikkea luonnonsuojelua mutta ei niinkään oman kaupungin kohdalla.  Verojakin pitää tottakai korottaa;  kunhan ei omaa verotusta koroteta niin kaikki on ok.

    Gla Gla

    Jees: ”Kun tuossa järvessä ei ole kaislikon reunaa vaan järvi putoaa rannan parinkymmenen metrin matalamman osan jälkeen kuin kaivoon. Ja syvä on.”

    Jos Vuohijärvestä puhutaan, varsin hieno järvi on kyseessä. Syvyyttä on, mutta syvyyksistä kalojen saaminen ei ihan helppoa olekaan. Ja jos sieltä tulee alamittainen, paine-eron takia sellaista ei elävänä saa takaisin päästettyä. Ainakaan kala ei selviydy. Mutta jos uistimia silti pitää uittaa 20 metrissä, tokihan siihen tuollainen vene on sopiva. Ihan tavallisella soutu-uisteluun tai heittelyyn sopivalla virvelikalustolla kun homma ei onnistu.

    Vuohijärven karttaa katsomalla huomaa kuitenkin, ettei se ole mikään kaivo. Järvi on varsin monimuotoinen ja siellä on mahdollisuus monen tyyppiseen veneilyyn. Itse keskittyisin kalastuksessa tuohon pienipiirteisempään osaan, jossa iso vene on kömpelö. Mutta ei kukaan Jees sinua ole väärästä valinnasta syyttänyt. Me ollaan kerrottu omista mieltymyksistä. Ihmetystä on vaan herättänyt juuri ympäristöarvoja koskevien puheiden ja tekojen huikea ristiriita. Tosin onhan jo letukan kohdalla huomattu, että kyse on vain puheista ja vihreiden kaltaisesta vaatimuksesta, että muiden pitää tehdä. Itse voi vaikka lentää lomalle Japaniin, kuten Outi Kahiluoto-Alanko. Tai kuten eräs täkäläinen vihreä paikallispoliitikko Afrikkaan.

    Jätkä: ”Sitten kun ollaan menty siikaverkoille 2 – 3 km: n päähän, on perään heitetty n. 5 -heppainen Jonssoni, jolla ei ole tarvinnut edes ajaa kaasu pohjassa, kun tasapohjainen vene nousee niin helposti plaaniin.”

    Tuollainen kevyt vene onkin oikein hyvä, jos ei tarvitse soutamalla vetää uistinta. Mukavakin se on, kun veneen huolto ja talviteloille laitto on helppoa ja halpaa. Kulkisi helposti Pösönkin perässä ympäri Suomea, jos vain olisi koukku. Toki ominaisuudet loppuu nopeasti, kun keli vähänkin heikkenee., vaikka riittävän pahassa kelissä silläkin pärjää. U-pohjainen olisi kuitenkin parempi, vaikka nopeudessa joutuisikin antamaan tasoitusta tai ainakaan paljon 5 heppaista isompaa ei kannata laittaa.

    ”Veneen hieman isommissa takatuuppareissakin on laturi, joka lataa käynnistysakkua aika tehokkaasti. Kyllä sieltä liikenisi virtaa myös sähköperämoottorin akulle.”

    Tuohan olisi oikea hybridi! Onko siinä järkeä, se onkin eri asia.

    Tolopainen Tolopainen

    Olen huomannut, että sisäjärvellä 20hv isompaa konetta ei tarvita, sillä vene kulkee yli 30km/h. Mitä järkeä on ajella 50km/h pienellä järvellä ja kuluttaa yli 10l/h  bensiiniä,,ei noin isolla koneella viitsi edes uistella. Menee tyhjäkäynnilläkin liian kovaa. Moottorivenettä ei mökillä oikein edes tarvitse, kun se ei kuitenkaan pidemmän päälle ole yhtään kiinnostavaa ajaa samaa lenkkiä ja uusille reiteille ei viitsi lähteä, kun noissa järvissä aina on vedenalaisia kiviä, johon pohja tai potkuri kolahtaa, sen Jesse vielä oppii kantapään kautta. Nykyisin kesät ovat tuulisia ei ole hyviä veneilysäitä useinkaan, tai sitten on liian kuuma, kun on yli 30 lämmintä ei pahemmin veneily kiinnosta.

    jees h-valta

    Tolopan asiantuntemustahan tässä taas on tarvekkin. Ei kaikki järvet ole matalia rutakoita vaan kyllä tuo Vuohijärvi taitaa siinä kymmenen suurimman järven kategoriassa olla. Gla aika hyvin perehtynyt. Mutta kun tosiaan siellä Woikosken puoleisessa päässä ei ainakaan järkevän ajomatkan päässä sopivia matalahkoja vesialueita ole pienkalustolle on näiden mielipiteiden perusteella minulla vissiin velvollisuus olla kalastamatta. Mutta mitään tekemistä näillä ei ilmaston kanssa kyllä ole. Muutaman kerran syksyllä käyty uistelu ei varmasti tankillista saa kulumaan joten puhutaan muutaman kymmenen litran bensanpoltosta korkeintaan per vuosi. Tuo Vuohijärvi on aika ongelmallinen ainakin meidän mökin edutalta katsottuna koska avovesiselkää on edessä lähes silmänkantamattomiin. Se mikä sieltä vastarantana näkyy on sekin saaren ranta. Melko muhkea sellainen. On jo aikaa todettua että millään pikkuprutkulla sinne on turha lähteä. Ja se että alkaisit vielä sähköpperämoottoria käyttämään rinnalla kuullostaa aika turhalta mutta ei pois suljettua. Kokeilemme kuitenkin ensin tuon veneen ihan tuolla varustuksella. Sillä on lisävarusteena moottorille erittäin matalat kierrokset eli tavallaan sähköinen tyhjäkäynnin pudotusmötikkä. Mutta esim. moottorihäiriön suhteen tuo sähköllä pelaava pikkumoottori voisi tuoda lisäturvaa. Pääsisi sillä ainakin lähimpään rantaan ajamaan. Kun ei koskaan tiedä käytetyistä laitteista. Vaikka edellisen omistajan tunnon ja kunnon kaveriksi tiedänkin. Mutta aina saattaa olla jotain joka on laukaissut sen viimeisen myyntiajatuksen. Hyvänmatkaa 2000-luvun kone kuitenkin. Ajatus olisi kyllä esim. nyt kunnostettavana olevan kanavan hyödynnys eli Kimolasta pääsisi jopa Saimaalle asti mutta se on vasta Vuohijärven koluamisen jälkeistä aikaa.

    jees h-valta

    Ja mitä viherrykseen tulee suuret linjat ovat kunnossa. Meillä kuitenkin se auto joka eniten kilometrejä ylivoimaisesti tekee on edelleen Peugeot 3008. Avolavakin jää reippaasti tuosta. Mutta paljon sitäkin tarvitaan ja sen aika ympäristöarvottaa on muutaman vuoden päästä. Laskisin nämä työvälineet lähinnä pakollisiin kuvioihin. Ainakin minulla ne ovat sellaiseksi osoittautuneet, hyvin tarpeellisiksi. Nämä monikäyttöcorollakäyttäjät painivat omassa sarjassaan, minä omassani. Ja siksi näillä mennään.

    Puuki

    Matkat kävellen tai korkeintaan sähköpyörällä ; läskirengaspyörällä pääsee maastossakin ja lumessa.      Pierasta ei kannata , mieluummin muuttaa nekin päästöt suupieruiksi eli röyhtäilyksi vaikka siitäkin voi tulla jotain päästöjä mutta ei varmaan yhtä paljon.

    Elämä vaikeutuu mutta pääasia on , että päästöt vähenee.

    Tolopainen Tolopainen

    Miksi sinne vastarannalle pitäisi mennä, minäkään en ole käynyt veneellä kuin yhden kerran järven vastakkaisella puolella ja siitä on 15v aikaa, kun matkaa on yli kymmenen kilsaa edestakaisin, hyvin voi pysyä omalla rannallakin. Huomattavasti mukavempi kiertää järvi pienikulutuksisella autolla. Tuollaista puolen tonnin painoista venettä kun vinssaa telakalle jokaisen venereisuun jälkeen, alkaa nopeasti kypsyä. Vesille pääsykin on aina taiturointia kun tuuli painaa A suuntaan B toiseen. Aika ikävä kapistus loppujen lopuksi. Tuollaisen ison selän vieressä aallokot hakkaa melkoisella voimalla, vene pitää telakoida aika pitkälle rannassa. Voi voi kyllä ihmiset haaskaavat rahojaan noihin isoihin veneisiin.

Esillä 10 vastausta, 3,441 - 3,450 (kaikkiaan 32,254)