Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 34,491 - 34,500 (kaikkiaan 34,502)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Metsuri motokuski

    Tuossa on kyllä Kalle varmaan oikeassa. Nyky autot sisältää aika paljon elektroniikkaa ja niiden korjaus voi jatkossa olla hankalaa. Varmaan uusien autojen järkevä ikä on siinä 10 -13 vuoden paikkeilla jonka jälkeen paaliin. Onneksi nykyään auto kierrätetään jo yli 95 %. Jos ei enemmänkin.

    MJO

    Kannattaako 5000 euron autoon tehdä 2500 euron remontti? Minusta kannattaa, jos tuloksena on hyvä auto muutamaksi vuodeksi eteenpäin.

    Mutta kuka tietää, ettei siihen tule vikoja muutamaan vuoteen?

    MJO

    Nykyisten autojen keskimääräinen elinikä on 6-8 vuotta,

    Miksi Suomessa ajetaan nykyisin yli 10 vuotta vanhemmilla autoilla, jos nykyisin keskimääräinen autojen elinikä on vain 6-8 vuotta?

    Ei aukea sanomasi, jos kirjoituksissasi koskaan olisi ollutkaan mitään logiikkaa.

    MJO

    Parhaiten tosiaan välttyy hankalilta remonteilta, kun valitsee sellaisen auton, jossa näitä hankaluuksia ei ole. Sellaisiakin autoja onneksi löytyy.

    Parhaiten välttyy hankalilta remonteilta, kun valitsee auton, jossa on takuu. Sellaisiakin autoja onneksi löytyy. Eikä noihin takuukorjauksiin ole edes tarvinnut turvautua.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Jos ajaa uudella autolla, on kovat pääomakulut ja jos ajaa vanhalla, kovat remonttikulut, mutta vanhalla varmaan kuitenkin pienemmät kulut kokonaisuudessaan. Sähköautot ovat tässä asia erikseen: esimerkiksi huolimaton renkaiden vaihto voi tuoda ikävän laskun akun vaihdosta.

    Uudehkolla autolla saa merkkihuollosta ajoturvan vuodeksi. Auton tietokone vaatii ainakin Seatissa ja Skodassa tarkastushuollon noin kerran vuodessa. Ei auto lakkaa toimimasta, mutta se muistuttelee asiasta äänekkäästi jos huoltoa ei toteuta.

    Rukopiikki

    Vanhaan japsiin saa nykyään halvalla osia kun ulkomailta tilaa ja purkaamoiltakin jotain mutta pitää muistaa tingata. Kaikki remontit niihin tekee vaikka metsätien varressa taskulampun valossa. Kannattaa katsoa mitä autoja savannien pojat suosii. Se kertoo paljon.

    Metsuri motokuski

    Eilen käytin omaa autoa huollossa ja tuli samalla katsottua uutta savannien poikien autoa. Oli hintalappu 56 000 euroa.  Uusi hiluxi. Vieressä olo uusi land Cruise ja hintaa 166 000 euroa.

    MJO

    Vanhaan japsiin saa nykyään halvalla osia kun ulkomailta tilaa ja purkaamoiltakin jotain mutta pitää muistaa tingata. Kaikki remontit niihin tekee vaikka metsätien varressa taskulampun valossa.

    Huvinsa kullakin. Mulle riittää, kun katselee esitteitä lämpimässä toimistossa ja käy koeajamassa ehdokkaat. Kerran 3-vuodessa pistää nimen leasing sopimukseen.

    Gla Gla

    Kannattaako 5000 euron autoon tehdä 2500 euron remontti? Minusta kannattaa, jos tuloksena on hyvä auto muutamaksi vuodeksi eteenpäin.

    Mutta kuka tietää, ettei siihen tule vikoja muutamaan vuoteen?”

    Kun on ajanut autollaan pitkään, vaikka uudesta saakka ja tuntee auton historian sekä kunnon, voi aika luotettavasti asiaa ennustaa.

    Gla Gla

    ”Tuossa on kyllä Kalle varmaan oikeassa. Nyky autot sisältää aika paljon elektroniikkaa ja niiden korjaus voi jatkossa olla hankalaa. Varmaan uusien autojen järkevä ikä on siinä 10 -13 vuoden paikkeilla jonka jälkeen paaliin. Onneksi nykyään auto kierrätetään jo yli 95 %. Jos ei enemmänkin.”

    Mikä on nykyauton määritelmä? Noita kommentteja muistan jo 80-luvulta, kun moottoreihin alkoi tulla sähköisesti ohjattuja polttoaineen suihkutuksia, sähköikkunoita, keskuslukkoa ja loppuvaiheessa myös katalysaattoria ja sen ympärillä olevia antureita yms.

    Taitaa epäluotettavan nykyauton määritelmä siirtyä vuosi kerrallaan vuoden verran eteenpäin. Nyt ollaan päästy jo 1990-2000-luvulle. Joissain kommenteissa jopa 2010-luvulle.

    Jostain syystä autojen romutusikä ja keskimääräinen käyttöikä nousee jatkuvasti, vaikka autojen pitäisi olla vaikeita korjattavia ja elinkaari 10-13 vuotta. Mistään en huomaa, että autokanta silti huonontuisi, vaikka keski-ikä on jo tuon määritelmän mukainen romutusikä.

Esillä 10 vastausta, 34,491 - 34,500 (kaikkiaan 34,502)