Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 3,491 - 3,500 (kaikkiaan 34,155)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • jees h-valta

    Kyllä farmari-pösö, varmaan se oli tuo 404, kuului omankin nuoruuden kohelluksiin. Olisko tyyppi silloin ollut sitten 405. Yhdellä kaverilla oli kotitilallaan tuollainen ja sillä tehtiin aika monta reissua sekä kylillä että tanssipaikoille. ja kiljuakin kulki mukana kuten ehkä joskus aina jotain terävämpääkin. Onpa sitä joskus lähdetty Köyliöstä traktorilla aamuyöstä hakemaankin kun juuttui Lallintalon jonkinlaisen urheilukentän pehmeään keväällä. Kokoyön reissu. Kyllä se farkku ainakin kesti, aina se liikenteessä oli, viikot tilalla ja viikonloput siinä hiukan kirjavammassa kuskaamisessa. Sen dieselin omanlaisensa äänimaailma on kyllä jäänyt mieleen. Sivistynyt pehmeä ääninen, ei mikään nakuttava, taisi sitten olla niitä pyörrekammiodieseleitä. En ole tutustunut tarkemmin. Mutta paljon ajeltiin muutamana vuonna.

    Gla Gla
    jees h-valta

    Kuinkas sille Glalle nyt kiire on tullut kun aina on polkupyörälläkin kerinnyt?

    Tolopainen Tolopainen

    Ehkä Harjavalta nyt vastaa tähän kysymykseen, onko valmis käyttämään matkaan kaakon kulmalle 9h ja lataamaan sähköautoa 100km välein.

    Puuki

    Tuo ongelman voi ratkaista ainakin osittain hankkimalla Teslan, jolla pääsee +300 km yhdellä latauksella . Tavallisen pulliaisen sähköautolla pitää keksiä muita tapoja edetä pidempää matkaa. Pitää ajaa hitaasti ja peesata rekka-autoa aina kun mahdollista.  Tai voisihan sinne takaboxiin laittaa aggregaatin pörisemään lisälatausta antamaan.  Miksei kukaan sähköautomyyntimies ole tuota keksinyt ehdottaa ?  Päästöjä ja kuluja tulisi tietysti reilusti lisää mutta vähentäisi matka-ajan menekkiä ja hermorasitusta. Pääasia että olisi kuitenkin  sähköauton omistaja  joten kehityksesssä  mukana luonnonsuojelijan statuksella 🙂

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Sähköautoiluun pätee se hyvä periaate, että jos ei tiedä mitä tekisi, ei kannata tehdä mitään. Antaa ajan kulua, niin ratkaisu tarjoutuu.

    Gla Gla

    Ei minulla kiire ole, mutta ei vatsa, eikä kukkaro tykkää, jos syö pullakahvia satasella päivässä.

    Tolopainen Tolopainen

    Niin voihan  sen sähköauton ajaa huoltoaseman pihalle  ja alkaa siellä ladata akkua mukana kuljetettavalla ageregaatilla, jos autoilu ei ole muuten riittävän kallista ja hankalaa. Siis miksi maksaa autosta tuplahinta verrattuna polttomoottoriautoon, ja sen jälkeen todeta, että tarvii toisen auton pidemmille matkoille.

    Jätkä Jätkä

    Gla:”Ei minulla kiire ole, mutta ei vatsa, eikä kukkaro tykkää, jos syö pullakahvia satasella päivässä.”

    Sekö on ainoa tarjolla oleva vaihtoehto? No Huoltiksen kahvit ja pullat ovatkin aika tyyriitä, mutta ei kai siellä voi istua nököttää pöydässä ilman mitään ostosta?

    Valistunein Hybridi on sellainen, jossa akkukapasiteetti on melko pieni. Polttomoottori jauhaa sähköä, ja pyörät pyörii pelkkien sähkömoottoreiden voimalla. Tällä ratkaisulla päästään edullisiin valmistuskustannuksiin ja edullisiin sähkön tuottamiskustannuksiin, varsinkin kun moottori on diesel. Silloin voisi jopa ajatella polttoöljykäyttöistä autoa, joka polttoöljyllä tuottaa sähkön, eikä siitä tarvisisi maksaa käyttövoimaveroa??????

    Vertauksena voisi olla peräkärry, jossa puhisisi diesel agrekaatti, tuottaen auton akkuihin sähkön, joka veisi yhdistelmää eteenpäin! Ja polttoaineena Biodiesel tai MYdiesel!

    Tolopainen Tolopainen

    Kun ei ole mitään tajua tekniikasta ja kustannuksista kaikenlaista voi esittää halvaksi. Diesel maksaa n.1,4€/l, jos sillä tehdään sähköä moottorilla jonka hyötysuhde on 40%, sähkön hinta on n.35 snt/kwh. Minä ainakin ostan mieluummin  3,62snt/kwh hintaista energiaa sähköverkosta.

Esillä 10 vastausta, 3,491 - 3,500 (kaikkiaan 34,155)