Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

  • Tämä aihe sisältää 35,275 vastausta, 176 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 7 minuuttia sitten Rane2 toimesta.
Esillä 7 vastausta, 35,271 - 35,277 (kaikkiaan 35,277)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Raipe52 Raipe52

    En ole kertaskaaan arvostellut Ylen toimittajaa. Jo se että mitä vasemmalle mennään sen tyutyväisempiä Yleen ollaan  kertoo paljon kuinka riippumaton Yle on. Tietysti vasemman laidan edustajat ovat Yleen tyytyväisiä kun saavat omat mielipiteensä läpi ja eivät kohtaa eri mieltä olevia. Lukekaa Ylen kommentteja ja todetkaa kuinka epätasapainossa Ylen kommentit ovat. Se kertoo kaiken Ylen riippumattomudesta, ei se että vasemmiston edustaja kehuu Ylen linjaa.

    Rane2

    Jos jokin on typerää,lapsellista ja isänmaalle vahingollista niin varmasti löytyy persukansanedustajia jotka harrastavat sitä somessa…

    Analyysi: Silmienvääntely­kohu näyttää, millaisessa umpiossa elämme | Ulkomaat | Yle

     

    käpysonni käpysonni

    Suvivirsi kiellettään, siitä löytynyt rasismia”

     

    Piilotettu totuus Suvivirrestä: ”Armas aika ja suvi suloinen” onkin rasistinen orjuuden ylistyslaulu!

    Harva suomalainen tietää, että rakastettu kevätklassikkomme Jo joutui armas aika ja suvi suloinen kätkee taakseen synkän ja häpeällisen historian. Vuosikymmenten ajan laulua on laulettu viattomasti koulujen kevätjuhlissa, mutta tuoreet arkistolöydöt paljastavat karun totuuden: laulun sanoissa ”armas” ja ”suvi” viittaavat suoraan kirjoittajan omistamiin orjiin.

    Laulun alkuperäinen ruotsinkielinen teksti on peräisin vuodelta 1697, ja sen kirjoittajaksi on perinteisesti merkitty ruotsalainen pappi ja virsirunoilija Johan Olof Wallin (1779–1839) – vaikka jotkut lähteet viittaavatkin aikaisempaan anonyymiin tekijään. Uudemmat tutkimukset – erityisesti Turun tuomiokirkon kellarista vuonna 2024 löytyneet salaiset kirjeenvaihdot (Arkisto signum: Secretum Plantagium Nordicarum Vol. II) – osoittavat kuitenkin, että kirjoittaja omisti kaksi afrikkalaista orjaa, jotka hän oli hankkinut Tukholman satamasta Karibian-kaupan yhteydessä 1690-luvulla. Orjien nimet olivat Armas (mies, noin 25-vuotias, kotoisin Länsi-Afrikasta) ja Suvi (nainen, noin 20-vuotias, kotoisin nykyisen Angolan alueelta).

    Kirjeissä kirjoittaja kuvailee, miten hän ”antoi orjilleen suomalaisvaikutteiset nimet helpottaakseen heidän hallintaansa pohjoisessa ilmastossa” ja miten hän ”odotti innolla heidän palaavan talven jälkeisiin töihin”. Eräässä merkinnässä 12. toukokuuta 1697 hän kirjoittaa latinaksi:
    ”Armas meus et Suvi dulcis iam tempus gratum adveniunt – he tulevat jo, rakas aikani ja suloinen kesäinen apuni.”

    Tämä lause on lähes sanatarkka esikuva suvivirren kuuluisalle alkuriville. Tutkijat (mm. dosentti Väinö K. Virtavirta, julkaistu teoksessa Piilotetut orjuuden jäljet pohjoismaisessa virsikulttuurissa, Helsingin yliopisto 2025) pitävät tätä suorana todisteena siitä, että laulu ei ylistä kevättä, vaan orjien saapumista talven jälkeisiin peltotöihin ja istutuksiin.

    Lisäksi virren myöhemmät säkeistöt sisältävät vihjailevia viittauksia:

    ”Jo kaikuu kuusikossa kui-kui-kui” tulkitaan nyt orjien työkutsuksi (kuuluisa plantaasihuuto, joka matkittiin pohjoismaisessa versiossa).
    ”Käki kukkuu, leivo laulaa” viittaa orjien pakotettuun laulantaan isännän viihdykkeeksi pitkillä työpäivillä.
    Suomenkielisen version kääntäjä (tunnettu 1800-luvun alun pappi, mahdollisesti Julius Krohn) pehmensi sanoja välttääkseen skandaalin, mutta alkuperäinen rasistinen konteksti on säilynyt piilotettuna.

    On aika lopettaa tämä häpeällinen perinne. Suvivirren laulaminen kouluissa ylläpitää kolonialismin ja orjuuden hiljaista glorifiointia. Ehdotamme, että laulu korvataan neutraalimmalla vaihtoehdolla, kuten ”Kesäpäivä Kangasalla” – vaikka sielläkin saattaa piileskellä jotain…

    Lähteitä:

    Anonyymi ruotsalainen pappi (1697/2024). Salaiset kirjeet, osa II (löydetty Turun arkistosta, julkaistu vasta 2025).
    Virtavirta, V. K. (2025). Orjuuden varjot virsikirjassa. HY Press.
    Anonymisoitu haastattelu entisen plantaasin jälkeläisen kanssa (Helsingin Sanomat, 14.12.2025).
    Jaa tätä tietoa eteenpäin – totuus vapauttaa, vaikka se olisikin myöhässä 328 vuotta.

    Puu Hastelija

    Kannattaisikohan noita koittaa soittaa takaperin?

    Voisi paljastua vaikka mitä piiloviestejä.

    Puu Hastelija

    En ehkä uskalla tutkia aihetta enää syvällisemmin.  Sain alkupetäisaineistosta käsiini tuon ”Anonyymi ruotsalainen pappi (1697/2024). Salaiset kirjeet, osa II (löydetty Turun arkistosta, julkaistu vasta 2025).” Pergamentit.

    Teksti on huomattavan vaikeaselkoista, ja paljon oletettua vanhempaa – jo lainattua, mutta lähteestä ei voi erehtyä. Suora lainaus tästä

    ”Ìsť  Àñonìmous Ìsä K”

    Nämä tekstit, jotka ovat kirjoitettu Moskovan Patriarkaatisss todistavat,että näillä tekaistuilla Novarossiasta löydetyillä teksteillä perusteltiin hyökkäys Ukrainaan ja pahempaa voi olla tulossa.

    Fransiskaaniveljet veivät pergamentin ja varoitivat jatkamasta aiheen penkomista. Jättivät kuitenkin trappist oluita- sille kippissippik!

    käpysonni käpysonni

    Heh, tuo on täyttä parodiaa tuo juttu. Löysin sen Facebookista.

    Rane2

    Bondi Beachilla juutalaisten henkiä oman henkensä uhalla pelastanut mies oli ilmeisesti muslimi.Lieneekö Netanjahu vielä kiittänyt?

    Bondi Beachin sankarille kerätty miljoonia – Saattaa menettää kätensä

Esillä 7 vastausta, 35,271 - 35,277 (kaikkiaan 35,277)