Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 3,571 - 3,580 (kaikkiaan 32,724)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Jätkä

    EDIT

     

    jees h-valta

    EDIT

    Jätkä

    EDIT Kun sähköauton akkua ei pitäisi ladata enemmän kuin 80 %:n varaukseen, eikä ajaa alle 20 % :n varaustilaan, niin paljonko akun nimelliskapasiteetista on käytettävissä kaakonkulman reissuun?

    Visakallo Visakallo

    Vuonna 2016 uuden Tesla Model S 90 Dual Motor -sähköauton hinta oli lisävarusteineen 132 065 euroa. Nyt maaliskuussa 52 000 kilometriä ajettua autoa uuteen vastaavaan Teslaan vaihdettaessa vanhasta olisi hyvitetty vain 52 700 euroa. Teslan ostohinnasta katosi 60 prosenttia, noin 80 000 euroa. Kauppalehti on nähnyt Teslan ostolaskun ja Tesla-liikkeestä maaliskuun lopussa annetun vaihtotarjouksen.

    Jätkä

    EDIT

    jees h-valta

    EDIT Jos annetaan esim. nykymittaustavan mukaan 350km toimintamatkaksi se kyllä menee sen silloin normaalilla kelillä kevyesti. Joka laite kuluttaa enemmän polttoainetta vaikeissa olosuhteissa.

    Gla Gla

    Mihin Sipilä vaihtoi, kun ei asiasta julkisuudessa puhuta?

    Jees, toimintamatka on tuo, kun ajetaan hyvissä olosuhteissa täysi akku täysin tyhjäksi. Käytännössä latausväli on paljon lyhyempi, koska akkua ei läheskään aina ehdi täyteen ladata ja toisaalta sitä ei tyhjäksi voi ajaa. Kun nuo vähennetään 350 kilsasta, ei paljon jää jäljelle. Puhumattakaan kylmästä kelistä, joka ottaa vielä omansa.

    Toivottavasti akut kehittyy ja toimintamatkaa saadaan kasvatettua, mutta tällä hetkellä kyse on varsin keskeneräisestä teknologiasta. Ei sitä kannata kiistää ja kuvitella johtosulkeisten olevan asia, josta ei ongelmaa omaan arkeen tulisi.

     

    Puuki

    Käytetyissä sähköautoissa vaikuttaa sama asia kuin vaikkapa vanhan kännykän vaihdossa uuteen.  Uusi malli on ajanut nopeasti ohi kehityksessä tai ainakin mielikuvissa jos ei muuten.

    Lisäksi akun vaihto sähköautoon on kallista. Kun se on maksaa esim. saksalaiseen autoon 21 000 € , ei voi puhua edullisista käyttökuluista vaikka kulutus/km onkin näennäisesti halpaa. Kun Suomessa h-autojen keskiarvohinta on nykyään 3600 €, siihen kuvioon ei sovi Teslat eikä paljon edullisemmatkaan sähköautot kansanautoina kuin korkeintaan jossain poliittisen keskustelun todellisuudesta irrallaan olevissa utopioissa.

    Gla Gla

    Minäkin aikanaan ilahduin, kun autonäyttelyssä oli protyyppi pian markkinoille tulevasta lataushybridistä. Kulutus 2,7 l/100 km, joten se kestäisi hiukan tavallista kovemman hankintahinnan. Mutta kun tiloiltaan 25 000 euron autoa vastaavan hinta olikin markkinoille tullessaan 50 000 €, en yksinkertaisesti pysty tuota itselleni hankkimaan saati, että hankinta olisi elinkaariajattelullakaan kannattava. Kaiken huipuksi TM:n testissä osoittautui, että auton kulutus olikin käytännössä samaa suuruusluokkaa kuin saattohoidossa olevan nykyisen, aikanaan reilut 20 000 euroa maksaneen autoni kulutus.

    Ihan kaikkiin villityksiin ei siis kannata mennä mukaan.

    harrastelija harrastelija

    Liikehybridi on ihan tyhjän kanssa! Sen ”apumoottori” on bensakone joka kuluttaa käytännössä saman kuin bensakone ilman hybridiä! Jos epumoottori lisää vielä sähkön latauskäyttöä, niin kuormitus lisääntyy ja kulutus kasvaa.

Esillä 10 vastausta, 3,571 - 3,580 (kaikkiaan 32,724)