Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 3,611 - 3,620 (kaikkiaan 32,674)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Visakallo Visakallo

    Noh, kyllä ne Jessenkin pössyttelyajot siitä iän myötä vähenee. Jää joka-iltaiset metsälenkit kiertämättä ja hirviaidat vahtimatta. S-Marketin palautumisjuoma lääkitsee niin mukavasti kuluneita niveliä iltaisin.

    jees h-valta

    MJO, ei pidä paikkaansa. Enskaksi ei kulutuskaan ole puoltakaan tuosta sinun mainitsemasta ja öljyn kulutusta en tiedä koska en ole vielä kertaakaan omistusaikanani katsonut. Mutta ei ainakaan mikään valo siltä varoita. Öljyt vaihdetaan varmaan eka kerran tänä keväänä. Ajan vielä vanhan omistajan öljyillä. Eipä kuulu amerikanauton tapoihin paljon öljyjä kulutella. Ja niitä palautusjuomia (vai mitä ne nyt sitten olivatkaan) nautitaan vasta aikaisintaan puoliysin uutisten aikaan ja eipä juuri muulloin.

    Gla Gla

    Jälleen kerran, palataan täyssähköautoihin sitten, kun tekniikka on kilpailukykyistä. Jos kuuden vuoden kuluttua puolet pääasiassa isoja autoja myyvän merkin asiakkaista päätyy sähköön, hyvä niin. Mutta siihen on kuusi vuotta aikaa. Sinä aikana kuusitaimikko ehtii kasvaa parimetriseksi.

    Tolopainen Tolopainen

    Suomalaisilla ei ole varaa siirtyä sähköautoihin, ei nyt eikä varsinkaan 20v kuluttua. Jos ette ole huomanneet, niin realitulojen kasvu on pysähtynyt jo 10v sitten. Verot ja maksut vievät tuloista yhä suuremman osuuden, ne ovat nykyisin n. 120mrd € vuodessa. Alkaa vahvasti näyttää siltä, että vaihtoehdoksia jää, että köyhemmät siirtyvät julkisiin kulkuneuvoihin, siihen Rinteen bussiin, jolla on aina sama suunta, jyrkännettä kohti. Sähköautot eivät ole ratkaisu vaan uusi ongelma. Joukkoliikenne pitää ratkaista muulla tavalla ja töitä voi tehdä missä tahansa, ei tarvitse siirtyä sinne toimistoon, joka ikinen aamu ruuhkassa. Lisäksi nykyiset työt voidaan tehdä puolet lyhyemmässäkin ajassa, työaikaa voisi reippaasti lyhentää. Nykyisin työntekijät käyvät viettämässä aikaa sosiaalisessa mediassa työpaikoilla. Miksi tietotekniikaa ei hyödynnetä enempää jokapäiväisessä elämässä, mummot kulkee maalla hakemassa käteistä 100km päästä. Tämähän on järkyttävää osaamattomuutta, viinakaupat on myös kaakana, mikä estää alkoholin tuomisen kauppojen hyllyille, sehän pienetäisi hiilijalanjälkeä. Kaikki helpot keinot päästöjen vähentämiseksi unohdetaan.

    harrastelija harrastelija

    Polttomoottoriautot tuovat auton ostossa ja polttoaineissa niin paljon valtiolle verotuloja, että sähköautoihin siirtyminen varsinkin tuettuna on valtiolle taloudellisesti mahdoton tilanne.

    Sähköveroa peritään jo nyt. Taajamiin riittää joku mopoauton tapainen kulkuneuvö ja niitähän jo valmistetaankin. Isommat – Teslan tapaiset – taajamien ulkopuolelle eivät meidän ilmastossa ole mahdollista. Etanoli ja biodeiesel autot yleistyvät.

    Dieselautoja tarvitaan oikeissa töissä, josta tulee pääasiassa Suomen vientitulot. Raskaan kaluston sähköistäminen maanteille on utopiaa. Raideliikenteeseen se käy, mutta esim. kun metsästä tuodaan raaka-ainetta tehtaalle radan varteen noiin siinä tarvitaan kumipyöriä.

    Tämän kaiken näin viime yönä tulevaisuudesta kristallipallosta 🙂

    Puuki

    Päästöjen vähentäminen ei onnistu kovin hyvin uusia vähäpäästöisempiä autoja valmistamalla. Ainakaan sähköautojen kohdalla se ei toimi koska päästöjä syntyy valmistuksen aikana enemmän kuin polttomoottoriautojen valmistuksessa.   Vanhoja autoja myydään Suomesta Afrikkaan (pakettiautoja varsinkin) .  Siellä ne jatkaa matkaansa vähintään saman mitä täällä .  Ruotsista vanhoja dieselautoja tuodaan Suomeen, eli sama homma .  Ulkomailta tuodaan muualtakin vanhoja ja vähän uudempiakin suurikulutuksisia polttomoottoriautoja tänne myyntiin.   Vaikka ”kesäautoksi” semmosen voi ihan hyvin hankkia ; päästöjä ei paljon tule , jos autolla on vähän käyttöä.  Ei niitäkään autoja kannata paaliin laittaa, koska uuden valmistus kuluttaa enemmän luonnonvaroja kuin vanhan kohtuullinen käyttö. Harvaan asutulla alueella varsinkin se haitta on pieni.   Täällähän ei ole paikallista joukkoliikennettä enää riittävästi muualla kuin isommissa kaupungeissa.    Voisihan se jokin sähköläskipyörä olla paras hankinta muuten mutta kuljetuskapasiteettia ei niissä juuri ole.

     

     

    jees h-valta

    Onhan tuo Ruotsin tuonti nyt aika rääppää touhua. Onko kenenkään etu että valtioltakin jää siinä touhussa verotuloja saamatta ja ilmastoa saastutetaan vanhakantaisella tekniikalla varustetuilla autoilla. Kun lähes samalla hintaa usein jo saa uuden hiukan pienemmän auton suomesta liikkeestä takuilla varustettuna. Nykyvähäpäästöisenä. Olemme samanlainen ”afrikan maa” johon kaikki vanhat paskat romut kootaan maaseutuväestön onnelaksi.

    Visakallo Visakallo

    Jesse: ””Olemme samanlainen ”afrikan maa” johon kaikki vanhat paskat romut kootaan maaseutuväestön onnelaksi.”

    Jenkkilän punaniska-autoja et varmaan Jesse tällä kuitenkaan tarkoittanut?

    Gla Gla

    Jees: ”Kun lähes samalla hintaa usein jo saa uuden hiukan pienemmän auton suomesta liikkeestä takuilla varustettuna.”

    Miksi ei sitten haeta sitä vähän pienempää Ruotsista? Olisikohan siis rinnastuksessasi se ongelma, että Ruotsista haetaan sellaisia autoja, jotka vastaa tarpeeseen. Silloin pykälää pienempi ei ole vaihtoehtona. Aivan kuten eräskin kaveri hankki suurimoottorisen bensakrematorion tavarankuljetukseen, vaikka pihalla oli jo taloudellinen keskiluokan auto, jolla kaikki ajot olisi ihan yhtä hyvin hoitunut. Näin siitä huolimatta, että useammankin vakavasti otettavan puuntuottajan mielestä raivuri on suurin kalustoinvestointi, mitä metsätaloudenharjoittajan tarvii tehdä.

    jees h-valta

    Miten Gla tuo vanhojen dieselien haku voi olla tarpeeseen? Eikö kyse ole silloin tietoisesta halusta ”haistattaa” pitkät maamme hyvää tarkoittavalle päättäjäporukalle. Eihän ketään kuitenkaan täälläkään kiistä etteikö ilmastonmuutos edellytä toimia myös autoilijalta. Lähes aina samankokoinen ja ominaisuuksineen tasaveroinen löytyy bensa-autoista ja hybrideistä. Nykytekniikalla ja vähäpäästöisinä. Kait nyt kaikki muistamme että se vanha diesel on juuri se pahin kuitenkin.

Esillä 10 vastausta, 3,611 - 3,620 (kaikkiaan 32,674)