Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 3,751 - 3,760 (kaikkiaan 32,575)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Gla Gla

    Nyt tuli enemmän kysymyksiä kuin yksi Gla ehtii vastata, mutta aletaan silti tuota patteria purkaa.

    Jees: ”Miksi muut ovat testanneet ja käytön hyväksyneet?”

    En tiedä, miksi ovat testanneet. Voisin esittää arvailuja, mutta antaa olla. Hyväksyntä luonnollisesti tulee, jos testien perusteella polttoaine osoittautuu moottoriin soveltuvaksi.

    ”Miksi mersun koneinssejä ei ole aihe kiinnostanut ja tehnyt testejä?”

    En tiedä tätäkään. Testejä tosin parhaillaan tehdään.

    ”Mihin perustuu väitteesi Gla ettei ole testannut?”

    Tekniikan Maailman artikkeliin.

    ”Miksi muut ovat ottaneet ”hallitsemattoman riskin” Gla? (Kun välttämättä eivät ole nekään testanneet)”

    Jos sanot niiden ottaneen hallitsemattoman riskin, sinulla tulee olla tieto testaamattomuudesta. Olenko oikeassa, jos sanon, ettei sinulla tällaista tietoa ole?

    ”Ihan perus-ja kansakoulupohjalta Gla: saivartelet.”

    Minusta väite moottorien särkymisen oikaisusta ei ole saivartelua.

    Tolopainen Tolopainen

    Nesteellä on oma laboratorio, jossa polttoaineita testataan autoihin, tai näin ainakin oli vielä 80-luvulla, kun möivät sitten noita autoja sieltä pois. Kerran kävin koeajamassa sellaista, joka oli heillä myynnissä. Kyllä mesejäkin on siellä testissä ollut älkää epäilkö.

    jees h-valta

    Niin, silloinhan Toloppa jo totesi mersun koeajettuaan että parempaa pitää löytyä. Ja löytyihän se kuten tiedämme.

    Kalle Kehveli Kalle Kehveli

    Ruotsin autoliitto varoittaa vm. 2006-2014 volkkareista, skodista, seateista ja audeista, joissa on 1,2 tai 1,4 bensamoottori. Erittäin heikot moottorit. Lisäksi volkkarin 1,6 ja 2,0 dieselit hajoaa helposti. Kovin on heikoksi laatu tipahtanut volkkarilla.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Mitä niille käyp? Kysyn vaan että osaan varautua. Kohta hajoaa varmasti kun on ajettu jo 145000 km!

    jees h-valta

    Kaikki hajoaa aikanaan mutta onhan noista tosiaan VW:n TSI-moottoreista huonoa kuulunut mutta mielestäni juuri viimevuosina taas ei enää ongelmia ole ollut. Kaikki ei osaa tehdä pientä turbomoottoria yhtä kunnollisiksi kuin ranskalaiset.

    Jätkä

    Jos puhutaan Nesteen MYdieselistä, niin toki Neste vastaa tuotteestaan ja jos se vakuuttaa, että Mersussa se toimii moitteetta, niin onhan tuotevastuu voimassa, eli eikun sitä vaan tankkiin ja Baanalle.

    Ei polttoaine riko moottoria, jos moottori käy hyvin – jopa kuulostaa paremmalta kuin vakiopolttoaineella. Kerran eräs Silloinen Hankkijan huoltomies (silloin ei tasa-arvovaltuutetut kieltäneet nimikettä huoltomies) – Oli asennuskeikalla maakunnassa ja iltayöhön venähtäneellä keikalla kotimatkalla loppui metsätaipaleella dieseli autosta. Hän kertoi miunulle kaataneensa tankkiin moottoriöljyä kymmenen litran kannullisen ja jatkoi matkaa. Lähellä kotia oli ratsia ja poliisit olivat kiinnittäneet huomiota siihen, että auto savutti suht paljon. Hän oli kertonut syyn – Poliisit olivat pohtineet, miten suhtautua, kun polttoaineesta ei ole maksettu käyttövoimaveroa, mutta ratkaisseet asian sillä, että ei sitä ole tehty ainakaan sentakia, että sen käytöllä olisi kustannuksia säästelty. Mutta takniikka oli pelannut ihan täysin, eikä mitään ongelmia.

    Ajaahan jotkut kylmäpuristetulla pellavaöljylläkin traktoreilla, eikä ilmeisesti ole ollut ongelmia.

    Gla Gla

    Turha puhua mistään ranskalaisten paremmuudesta. Juurihan Peugeotin ja Citroenin bensakoneissa oli ongelmia, kun Nesteen bensasta löytyi hiukan tavallista enemmän natriumia. Kyse on lähinnä siitä, että nykyaikainen moottori on pitkälle optimoitu ja siksi äärimmäisen herkkä muutoksille. Vastuullinen valmistaja tämän tietää ja haluaa testata moottorit ennen kuin hyväksyy täysin uudentyyppisen polttoaineen käytettäväksi.

    Tuo VW:n 1,2 ja 1,4 l koneen heikkous johtuu varmasti pääosin jakoketjun ongelmista. Seuraava sukupolvi on hihnalla, joten ongelma lienee poistunut. Tuskin noissa koneissa muuta erityisen heikkoa on. Luulisi myös, että kun ketjukoneen jakopään osat vaihdetaan, ongelmakin poistuu. VW:n trollitehdas on kyllä syöttänyt markkinoille jos jonkinlaista tietoa aiheesta, mutta varmuutta ei asiasta ole. Toinen yleinen VW:n ongelma onöljyn kulutus, mutta jos autolla on ajettu 100 tkm, eikä öljyä kulu, öljynvaihdoista huolehtimalla ongelma lienee aika pieni.

    Rane2

    Rane on puristanut itse viljellystä rypsistä öljyä ja sillä on pyöritetty raakana kutosmajoria.Pyöri syysauringossa ihan hyvin mutta varjossa meinasi hyytyä.Ympärillä leijaili vieno munkinpaistorasvan käry.

    Tällä majorilla pyöritettiin sitten 50% seoksella paskapumppua ja silloin ei huomannut mitään eroa puhtaaseen polttoöljyyn.Majorissa on rivipumppu joka on aika tunteeton polttoaineen epäpuhtauksille.Jakajapumppu on jo huomattavasti tarkempi ja nykyisiin yhteispaineruiskutuksiin en uskaltaisi edes kokeilla.Rypsiöljyssä ongelma on glyseroli joka pitäisi erottaa polttoaineesta tai sitten polttoainejärjestelmässä pitäisi olla lämmittimiä jotta glyseroli ei jumittaisi polttoainejärjestelmään.

    Jätkä

    Oli kai Sinappiöljy, jolla yksi keksijä ajeli ja kävi meillekin esittelemässä systeemiään. Toimiva järjestelmä oli ja koemoottoreina oli Valmetteja ollut käytössään. En jaksanut seurata kehitystä, mutta hänellä oli aika paljon tutkimus – ja mittaustuloksia aiheesta.

     

Esillä 10 vastausta, 3,751 - 3,760 (kaikkiaan 32,575)