Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 39,131 - 39,140 (kaikkiaan 39,147)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • A.Jalkanen A.Jalkanen

    Kelan johtaja Lasse Lehtonen (kok) ehdottaa omalääkärimallia nopeaan toteutukseen: jos käyt samalla yksityisellä lääkärillä, saat käyntimaksuun kela-korvauksen.

    https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/10a65dca-e938-4d07-8ea7-ea976dfbdc4c

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Vähän ja hiljaa ajavia uhkaa veden kondensoituminen moottoriöljyn sekaan.

    https://www.is.fi/autot/art-2000012096387.html

    Scientist Scientist

    Lehtosen ehdotus vaikuttaa järkevältä. Voisi parantaa lääkärille pääsyä. Joka Suomessa erityinen ongelma.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Facebookissa Maxim Fedorov, Kiovasta

    1. Varo omia toiveitasi. Putin ja venäläiset haikailivat Neuvostoliittoa, ja Neuvostoliitto on palannut Venäjälle. Autoritarismi, näennäisvaalit, internetin puute, säännöstely ja kahden kerroksen väkeä: rahvas ja nomenklatura eli eliitti, jota eivät koske rajoitukset tai säännöstely. Vilja-aitta-NL osti monta vuosikymmentä viljaa ulkomailta, bensapumppu-Venäjä ostaa bensaa ulkomailta.

    2. Pääkaupunkikeskeinen maa on haavoittuvainen. Kun liikenne, huolto, politiikka yms. on keskitetty yhteen paikkaan, siellä ilmenevät ongelmat heijastuvat välittömästi muihin alueisiin. Mistään ei pääse mihinkään, koska pääkaupungissa lentoasemat ovat kiinni ja poikittaisreittejä ei ole, ja alueilta katoaa bensa, koska sitä viedään pääkaupunkiin. Arvatkaapas, mikä toinen maa on vahvasti pääkaupunkikeskeinen, ja pääkaupungissa asuu kymmenesosa väestöstä. Okei, näitä maita on paljon, mutta vahvat alueet ovat myös turvallisuuskysymys.

    3. Keskitetty energiahuolto on haavoittuvainen. Suuret energiantuotantolaitokset ovat ilmeisiä iskujen kohteita sodassa, ja niiden vahingoittaminen vaikuttaa suureen määrään ihmisiä. Kun energiaa tuotetaan paikallisesti pienissä laitoksissa, sitä on paljon vaikeampaa ja taloudellisesti kannattamatonta tuhota. Aurinkopaneelit, tuulivoimalat, geoterminen energia, aaltoenergia, paikallinen pienydinvoimala, dynamopyörä – kaikki vaihtoehdot ovat parempia kuin riippuvuus autoritäärisissä maissa tuotetuista energialähteistä.

    4. Ydinaseiden merkitys on vähentynyt, eikä maantiede tuo enää samanlaista suojaa. Venäjä voi uhata edelleen ydinaseilla, mutta Ukrainassa ei ole yhtä sellaista paikkaa, jota pommittamalla sota kääntyisi Venäjän eduksi. Rintamakin on yli tuhat kilometriä pitkä. Yhä useammin Ukrainassa on alettu vinkata Venäjälle, että Ukrainalla ei ole ydinaseita, mutta on ydinjätteitä, joita voi pudottaa drooneilla vaikkapa Moskovan keskustaan. Konkreettiset tuhot eivät olisi samaa luokkaa kuin räjähdyksessä, mutta säteilyseuraukset erittäin ikäviä. Droonien kantama on kasvanut, ja vaikka kohde olisi kantaman ulkopuolella, drooneja voi toimittaa lähemmäs ja laukaista sieltä, joten etäisyys ei ole enää ihmelääke.

    Scientist Scientist

    Media toimii aina sopulilauman tavoin. Nyt kun keskustellaan miten paljon ennätyshelteitä on Euroopassa niin on hyvä muistaa että kylmä tappaa enemmän kuin kuumuus Euroopassa ja maailmanlaajuisesti.

    Tässä sattui silmiin espanjalainen tutkimus, jossa selvitettiin yli kuolleisuutta lämpötilaan liittyen. Kylmyys aiheutti Barcelonassa noin 10000 ylimääräistä kuolemaa vuosina 2000-2019 ja kuumuus vain muutama sata. Optimi lämpötila oli siellä noin 23 astetta. Suomessa vastaava lämpötila on noin 15 astetta.

    En onnistunut laittamaan linkkiä tähän mutta löytyy haulla B. Alahmad, Are there more cold related than heat related deaths. Lancet 2025, vol 9. Artikkelin alussa hyvä yhteenveto alan tutkimuksista.

    The Lancet on lääketieteen arvostetuin julkaisu.

    narisija

    The Lancetista kannattaa lukea myös Navalnyin myrkytyksen tutkimustuloksista.

    MaalaisSeppo

    Eikö siis ole syytä huolestua kuumuuden aiheuttamien kuolemien lisääntymisestä, kun kylmyys tappaa enemmän? Eiköhän lämpötilan nousu aiheuta vällillisesti myös nälkäkuolemia. Ei kuitenkaan Eurooppassa, joten ei huolta?

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Jos ilmastonmuutos lisää säiden ääri-ilmiöitä, se voi lisätä kuolleisuutta molemmissa päissä, sekä kylmässä että kuumassa.

    Scientist Scientist

    On kuitenkin oletettavissa että kovat pakkasjaksot vähenevät jos ilmasto lämpenee. Talvella kuolee enemmän ihmisiä kuin kesällä, mutta vaikutukset eivät ole niin äkillisiä kuin kuumuuden vuoksi. Suomessa normaali talvi aiheuttaa noin 2000 ylimääräistä kuolemaa ja normaali kesä noin 200 ylimääräistä kuolemaa. Vähiten suomalaisia kuolee kun keskilämpötila on noin 15 astetta. Joka syksy kuolleisuus kääntyy vähitellen hitaaseen nousuun. Eniten se näkyy sydän ja hengityselimiin liittyvissä sairauksissa. Lämpötila ei siis välttämättä ole se primääri kuolinsyy.

    Metsuri motokuski

    Ilmaston lämpeneminen voi aiheuttaa myös golf virran suunnan muuttumisen tai kokonaan poistumisen. Itseasiassa saatamme saada alaskan ilmaston tänne. Toki aluksi lämpenee mutta mitä sen jälkeen sitten tapahtuu jää nähtäväksi. On todettu että 100 vuoden päästä golf virta on heikentynyt huomattavasti tai häviää kokonaan.

Esillä 10 vastausta, 39,131 - 39,140 (kaikkiaan 39,147)