Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 3,971 - 3,980 (kaikkiaan 32,674)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • jees h-valta

    Kyllä, jätkä oikeassa, tasamaalla sitä vielä lykkelee käsipelilläkin. Mutta, sitten se mutta: Eli kun lähdet rannasta on pehmeää uimakelpoista hiekkaa aika hyvä siivu. Pakko lähteä lähes hiekalta liikkeelle. Ja siinä tuo sarvitraktori syö ittensä hiekkaan varmasti ja tosi nopeaan. Se on juuri se alkuunlähtö jossa pojallakin Viton kanssa aina ongelmia ollut monessakin rannassa jo. Ainahan veneen viralliset laskupaikat kohtalaisia mutta aina se lähtö tapahtuu läheltä vesirajaa kuiteskin. Kun trailerille vene vesiltä otetaan. Ja meillä ei ole niin hyvä vaan sitten tulee vielä pieni törmä ennen kulku-uralle pääsyä. Hiekalta noustaan pökkyrää kohti ja siitä vasta pökkyrän jälkeen alkaa ura jossa ainut tärkeä ominaisuus on hiljaa veto eli nelikossa hidas puoli. Kallistelee senverran voimakkaasti.

    jees h-valta

    Tosiaan Jätkän jutuissa hiukan idean tynkääkin havaittavissa. Lueskelin päivällä jossain välissä näistä vinssin käytöstä veneen trailereineen vedestä vedossa. Sitä tässä on tullut jo aiemmin mietittyä mutta hiukan ylimääräisohjelmaa siitäkin tulee mutta ehkä toimivin apu, myönnetään. Toinen olisi että veisi sille hiekkaosuudelle muutaman betonilaatan auton alle vedon kohdalle. Ne hyvin istutettuna pienen pätkän hiekalle voisi riittää. Mutta taas nuo piiperot, hyväksyvätkö vai alkaako taas poru.

    Jätkä

    Kun uskot, että sarvitraktori kaivautuu hiekkaan nopeasti, niin ajatteleppa perunamaata, johon ajetaan sarvi – Beloksella kahta vakoa kerrallaan ja maa on pehmeää. Tai Hondaa Sauli takalon puukuorman kanssa tuhannen kilon kuormalla metsässä!

    Tuota vinssausta ajatellen olisi yksi vaihtoehto Dolly, joka olisi kaksi, tai jopa nelipyöräinen kuljetusalusta, joka olisi vetoaisan alla, siis vetopää kiinni Dollyn nuppiin ja mäen päällä Letukka, jonka lavalla tai vetokoukussa olisi kiinni sähkövinssi. Vene tulisi siis niinkuin vankkurilla , jossa olisi aisaa sen verran, että se tulisi takuulla siihen suuntaan, missä vetovinssi on.

    Muuten – Letukassahan on automaattilaatikko?  Sillähän pääsee niin pehmeästi lähtemään, että se ei välttämättä kuopaise liian helposti.

    Etuvetoinen ei tuollaisesta pehmeästä hiekasta ylämäkeen oikein hanakasti nouse.

    Mutta ei kai se veneenlaskuluiska ole ainoa koko järvellä? Mitä sitten, vaikka se parempi luiska olisi kymmenen kilometrin päässä. Eihän se veneenpitopaikkaa määrittele? Voit ajaa paatin omaan rantaan ja tarvittaessa jopa ankkuroida sen sopinalle etäisyydelle ja soutuveneellä liikkua paatin ja rannan väliä.

    Niin meilläkin oli vene vuosia tuossa lähijärvellä, kun ranta oli sellainen kahluuranta pari – kolmekymmentä metriä. Paatti oli ”Redillä”

     

    jees h-valta

    Sitä kyllä samassa rannassa yksi Riihimäen kalamies harrastaa että vene ajetaan rantaan joltain veneenlaskupaikalta muualla mutta onhan siinä taas hiukan peliä enemmän. Toki ei mahdoton vaiva. Mutta kun lähes hyvä baana on oman mökin kohdalta rantaan olisi haaveena saada suora nousu omalle tontille. Muutamasta kymmenestä metristä on vain kyse. Nyt iski silmään todellinen veturi mutta on taas pieni investointi. Mutta voi olla että brittimaasturia pian viedään pääkaupunkiseudulta.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Uskaltaako brittien tuotteita enää ostaa? Jos tulee brexit ja huollot ja varaosat kallistuvat holtittomasti! Minäkin hetken verran harkitsin brittimaasturia mutta se on liian iso (Land Rover Discovery Sport).

    kim1

    Jos suomalainen Suomessa asuva huoltomies laittaa autoosi uuden kytkimen( saksalainen)..ja vaikkapa uudet jarrulevyt ja palat.( italiaiset)..,niin on jo kumma jos brexit remontin hintaan vaikuttaa..p.s.kovasti se toki vaikuttaisi iso-Britannian autotehtaisiin siksi,koska niin paljon osia tulee niihin manner -Euroopasta…

    Tolopainen Tolopainen

    Ei Britannian ja EU:n välille mitään tullimuuria tule, eihän sitä ole Norjaankaan. Hiukan byrokratiaa lisää, kun kaikki pitää tullata, mutta ei käytännössä vaikusta tavallisen kansalaisen elämään mitenkään. Ei sitä kaupassa huomaa, että norjalaisella lohella on rajalla tullimuodollisuudet, eli rekkakuormaan tullin pitää laittaa sinetit ja leima rahtikirjoihin, vai hoituuko paperit jo sähköisesti. Sehän on vain pelkkää muodollisuutta nykyisin, kun kuitenkin kauppa on tullitonta.

    Rysselin byrokraatit yrittävät tehdä itsestään tärkeitä, siitähän EU:ssa on aika pitkälle kyse.

    jees h-valta

    A.J. Siellä ensinkin näytti olevan lava täynnä varaosatavaraa jotka kuuluvat hintaan ja nokalle vielä lumilevy pienellä hyrdauliikalla. Kyse siis edelleen aika kovan luokan avolavasta jossa kuitenkin lavan koko hiukan pienenee mutta muuten niin todella HIENO automalli. (persoona pitäisi erottua katukuvassa). Pitäisi vaan päästä lomalle ja kruisailemaan koeajolenkki. Aika traktori varmaan mutta ei haittaa kun on lähinnä työkaluksi tarve.

    Gla Gla

    Tuo mukaan tulevat varaosat on aina asia, jonka painoarvoa kannatta miettiä. Miksi jollain olisi käyttökelpoista varaosaa tallella? Minä ainakin ostan osat vasta sitten, kun tarve tulee. Onko ns. varaosat jotain aiemmista korjauksista yli jäänyttä tavaraa, joka on oikeasti jo kertaalleen hylätty vai mistä on kyse? Jostain purkuautosta peräisin olevaa enemmän tai vähemmän käyttökelpoista, nurkkiin pyörimään jäävää romua?

     

     

    jees h-valta

    Oletan olleen off-road käytössä ja siksi nurkista siivottu jäämärojut auton mukaan. Ehkä antaa juuri kuvan harrastejutusta ja joku ehkä kuvittelee sen lisäävän auton painoarvoa. Siellä näytti olevan lähinnä juuri jäykkääjiä ja kaasujousia jne. jotka tosin saattavat liittyä myös lumiaura-autona käyttöön. Tiedä sitten kuinka käyttökelpoinen tuollainen auton etutelineviritys on mutta saisi sillä ehkä kevättalvella mökkiliittymän lykättyä auki saman tein mennessään. Oli ainakin tänä keväänä tosi työläs puuha kun metri lunta paikkaansa ja tasakärkilapiolla polkua availi.

Esillä 10 vastausta, 3,971 - 3,980 (kaikkiaan 32,674)