Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 4,131 - 4,140 (kaikkiaan 31,280)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • jees h-valta

    Olen kyllä vahvasti sitä mieltä että käyttäjäkokemukset ovat kuitenkin se oikea kritiikintason mittari. Ja se ei kyllä täällä ainakaan vahvista volkkarikonsernin sijoitusta. Kyllähän noita kuulunut on laajalti juuri mitä röörikin mainitsi. Eikä meidän LVI-talossa kyllä ole vielä tänäpäivään mennessä italian-Fiiatin Ducaton voittanutta ollut. Kyllä kokeiltu on VW:t, uudet Fordin Trnasitit ja moninaiset muut lapsukset mutta kun otetaan käytännön sopivuus ja luotettavuus on Fiat ollut hinta/laatusuhteeltaan huikea. Ja silti kaikkein halveksituin asentajienkin joukossa vaikka on ainut täsmätoimiva paketti. Mutta sama vikahan siinä vaivaa kuin Jätkälläkin, on vain vaikeassa paikassa korjata kuten täällä Harjavallassa hyvin tiedetään. Siksi ne pitääkin siirtää Poriin hoidettavaksi. kai se sitten auttaa kun vedetään pitkin Porin torrii pärekorissa.

    Jätkä

    Luulin tietäväni hieman, millaista on ajaa autoa, jossa on hyvät ajo-ominaisuudet. Nyt olen paljon viisaampi, kiitos teidän palstakaverit!

    Nyt tiedän, että hyvät ajo-ominaisuudet liittyvät Päästöhuijaukseen, Moottorin öljynkulutukseen. Jakohihnan rispaantumiseen Oulun tienoilla. Jakoketjun pettämiseen joissakin malleissa. Vaihdelaatikon rikkoutumiseen. Ynnä muuhun….

    Mutta ne hyvät ajo-ominaisuudet eivät vähäisemmässäkään määrin liity alustan suunnitteluun, ja rakentamiseen. Se ei liity Camberiin, tai Casteriin : Ei Olkatappien takakallistumiin. Ei Auraukseen/ Haritukseen. Ei Kääntöakselin sivukallistumaan. Ei Summakulmaan. Ei Kulkukulmaan. Ei Erikohtaisuuteen. Ei Kaartoharitukseen. Esim Itseohjautuva taka-akseli on myös todellisuudessa aivan turha varuste, niin nerokas kuin se toiminnaltaan onkin.

    Toisin sanoen: kun esim auton moottori kuluttaa vain vähän polttoainetta, se ei ole hyvä ajaa.

    jees h-valta

    Voi Jätkä hyvä, kun nuo kaikki sinun erikoisominaisuutesi on jokainen auton valmistaja jo aikaa tehnyt ja moni paljon paremmin. Auton kulutuksen vähäisyys on toki plussaa näissä piiperoitten kiristys-ja huijausyrityksissä. Hyvät ajo-ominaisuudet on tosiaan aika paljon mielletty saksalaisten erityisosaamiseksi mutta samaa rataa on kehuttu myös ranskalaisten ajo-ominaisuuksia. Nämä ovat kovin ohut veteen piirretty viiva millä valmistajalla sitten parhaat ajolliset ominaisuudet ovat kenenkin makuun. Siksi kannatttaa vaihdella eri merkkeihin niin on paljon viisaampi, jos vain kestää oman ajatustyhjiönsä tappion. Vaihdoin aikanaan ranskalaisesta saksalaiseen ja jopa Baijerilaiseen mutta en vain innostunut siitäkään. Kova ja tyypillinen ajomoodi. Koitin vielä toisenkin kun en ollut varma että jos ikä oli ongelma. Ei auttanut. Koskaan en innostunut ja tykästynyt. Kun sitten tuli vielä se VW:kin koitettua oli aika todella kypsä palata ranskanmaalaisiin. Palasin kotiin. Minun ajolleni pehmeä ja miellyttävä ja aika hienostunut olemus ottaa enemmän sielun syövereihin. Viihdyn nyt jopa tien päällä paremmin sen pakollisen ajan. Tietenkään en yhtään enempää.

    Tolopainen Tolopainen

    Volkkaria parempia ajo-ominaisuuksia löytyy nykyisin monestakin autosta, esim. Ford Focus on parempi kuin Golf ja vielä jos haluaa lisäksi nelivedon samalla rahalla, Mazda cx5: eipä ole tuossakaan valittamista. Korean kiesit on tietenkin aivan omassaluokassaan hinta-laatusuhteessa, niisä jousitus on hiukan pintakova. Minulla ei vielä koskaan ole ollut sellaista autoa, jossa moottorin tärkeimpien laitteiden toiminta olisi rättihihnan varassa eikä tule olemaankaan. On niiden vaurioista niin paljon jo saanut lukea, että ymmärtää kiertää kaukaa moiset tekeleet.

    harrastelija harrastelija

    Nyt näyttää kyllä siltä, että ”rättihihnat” menee ohi jakoketjut? Ketjut joutuu vaihtamaan ennen kuin hihnat ainakin joidenkin auton huolto-ohjeiden mukaan. Onko sitten hihnojen materiaali kehittynyt ja ketjujen taas päin vastoin?

    Visakallo Visakallo

    Suomalainen rakastaa käytettyjä autoja yli kaiken. Olisiko veroremontin paikka?

    https://yle.fi/uutiset/3-10870242?origin=rss

    Visakallo Visakallo

    Vallitsevan todellisuuden ja liikenneministeri Sanna Marinin puheet Suomi Areenassa ovat etääntyneet entistä kauemmaksi toisistaan:

    ”Hallituksen tavoitteessa Suomi on hiilineutraali vuonna 2035 ja hiilinegatiivinen nopeasti sen jälkeen. Yksityisautoilun on muututtava fossiilivapaaksi. Uskon, että tämä muutos tulee tapahtumaan nopeammin kuin tällä hetkellä osaamme ennakoidakaan, mutta se vaatii, että uudet myytävät autot ovat sähköautoja, hybridejä tai muuten ilmastoystävällisempiä. Myös hintojen tulee olla sellaisia, että ihmisillä on varaa ostaa niitä.
    Hiilineutraaliustavoitteen lisäksi Suomi on sitoutunut puolittamaan liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä.”

    Tolopainen Tolopainen

    Jakoketjuja en ole autohini koskaan vaihdattanut, eikä niissä ole sitä hihnoille tyypillistä ongelmaa, että jako menee sekaisin, kun pehmeä kumi antaa periksi hihnapyörän päällä. Se on teräs hiukan kovempaa kuin kumi ja lisäksi on kokoajan puhdistava öljyvoitelu, voittaa hihnan 100 nolla.

    Jätkä

    Jos Voortiin ihastuneet ovatkin keksineet, että Focus on hyvä ajaa, niin sanokaapas miksi muut Voortit eivät ole? Focus on vain yksi versio merkillä, mutta VAG – leirissä kaikki ovat huippuhyviä ajettavia.

    Ja kun kaikki autonvalmistajat tietävät, miten alusta pitää tehdä, että se olisi hyvä, niin miksi ne eivät sitä tee?

    Katsotaan vaikka pysäköintipaikalla autoja, jotka on jätetty parkkiin siten, että etupyörät eivät ole suorassa. Hyvin monessa autossa pyörät on vain vinossa, mutta joissakin ne ovat selkeästi kallellaan – Miksi?

    Miksi on autoja, joiden taka-akselia ei saa kovin helposti tai ei ollenkaan suunnattua nelipyöräsuuntauksella?

    Jokohihnalla / -ketjulla ei ole mitään tekemistä ajo – ominaisuuksien kanssa, ainakaan sen parin miljoonan ajokilometrin perusteella, jotka minäkin olen joutunut tahkoamaan.

    Alan ammattilaisten mukaan auton käyttäytyminen muuttuu useinkin, jos sillä ajetaan hieman liian kovaa esin vinottain kadulta jalkakäytävän reunakiveyksen yli. Kannattaa siis varoa paikkoja, joissa voi pyörät joutua sivuttaiseen vääntöön. Jos renkaat eivät kulu tasaisesti, on syytä tarkistaa suuntaus, samoin auto voi kulkea aavistuksen verran kylkimyyryä, ajossa sen voi havaita lievänä puoltamisena.

    Kun alustan geometria on tehty ehdottoman oikein ja se on kunnossa, niin oikein suunnitellulla ja hyväkuntoisella tiellä auto ottaa kaarteet ja suorat ohjauspyörään koskematta. Eli auto ajaisi itse Vakkarilla, jos tiellä ei olisi muita kulkijoita.

    jees h-valta

    Onpas toisaan helppoa keksiä itseohjautuva auto. Ainakin Jätkän mielestä. Toki onneksi vain hänen mielestään. Mitä autojen moottorien kestoon tulee varmin takuu sen kestolle on noudattaa huolto-ohjelmaa ja suosituksia. Sillä se matka jatkuu varmasti kaikilla merkeillä. Olkoon sitten ketju tai hihna nokalla. Mutta jos senkin on VAG.in insinööri totaalisesti pilannut se on talodellisesti mahdotonta. Kuten minulle kävi.

Esillä 10 vastausta, 4,131 - 4,140 (kaikkiaan 31,280)