Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 4,161 - 4,170 (kaikkiaan 31,273)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Tolopainen Tolopainen

    Auton takuuhuollot kannattaa teettää kilpailevan merkin huollossa, säästää neljänneksen. Takuuhuollon hintoja on helppo verrata kun huoltotyöt on tehtävä maahantuojan listan mukaisesti.

    Metsuri motokuski

    Tuohon Tolopaisen edelliseen kirjoitukseen joka koski öljykanavien tyhjentymistä. Minusta tyhjentymistä tapahtuu ei tosin painepuolen kautta eli sieltä hammasrattaan kautta, vaan paluu kanavia pitkin. Onhan se tosiasia että mm kannen öljykanavat tyhjenevät ajan kanssa kun moottori on pysähdykissä.

    Tuohon jätkän kirjoitukseen suodattimien takaiskuventtilistä niin kyllä se pitää paikkansa. Joissakin autoissa oli esim öljynsuodatin ylösalaisin (mersu) ja jos kyseistä venttiiliä ei suodattimessa ollut niin öljyt valuivat takaisin öljypohjaan.

    Nykyään en ole enää missää tarvikesuodattimissa huomannut että ne olisivat ilman venttiiliä mikäli suodatin asennetaan ”väärinpäin”.  Tosin en ole kaikkia tutkinutkaan. Tosiasiahan se on että ns. merkkisuodattimet tulevat nykyään samoilta valmistuslinjoilta kuin tarvikesuodattimet. Suodattimien valmistajia ei ole enää kovinkaan montaa ja ne suoltavat useimpien automerkkien merkkisuodattimet alihankintoina.

    Tolopainen Tolopainen

    Mitä ihmeen takaiskuventtiilejä suodattimissa muka on, Kiassa on pelkkä pahvinen suodatin, joka on laitetaan peltisuojuksen sisälle. Ölynsuodattimet ovat ylosalaisin, niihin öljy tulee pumpun painepuolelta, eivät ne tyhjene pumpun läpi, ei takaiskuventtiilit  toimi noin pienissä paine-eroissa, eikä ne yleensäkään ole täysin pitäviä. Kun öljynsuodattimen vaihtaa, kestää jonkin aikaa, että öljynpaineen merkkivalo sammuu moottorin käynnistämisen jälkeen. Vanhojen mersujen suodattimiin en ole perehtynyt.

    Metsuri motokuski

    Niin. Voihan se olla nykymoottoreissa noinkin kun kirjoitit. Toisaalta voihan se olla että sulku on siinä istukassa johon suodatin tulee kiinni . Muistaakseni ennen kyllä puhuttiin että se tarvitsee sulun ettei suodatin tyhjene. Viisaammat voisi sen kertoa enemmän. Voin antaa periksi.

    Jätkä

    Tollon kannattaisi kokeilla, ennenkuin enemmän alkaa mellastamaan. Moottorin voitelujärjestelmässä on öljyllä kaksi mahdollisuutta kulkea voitelukohteisiin. molemmat niistä tosin ovat öljypumpun kautta kulkevia. Normaalitilanteessa öljy kulkee pumpulta suodattimen läpi kabnaviin, mutta kun suodatin likaantuessaan tai esim liian paksuna olevan öljyn takia ei enää läpäise riittävällä nopeudella öljyä, osa öljystä ohittaa suodattimen. Kuitenkin on niin, että jos otetaan suodatin pois moottorista, niin öljyt lentää mäelle, lentää jopa melkoisen nopeasti se neljä litraa, mikä siellä on.

    Parikymmentä vuotta sitten talvella kävin kaupassa, Ilta oli jo aika pitkällä ja oli siis pimeää, mutta lumi oli polantunut asfaltin päälle. Lähdin parkista peruuttamalla ja katsoin , kuinka auton alta paljastui musta öljyvana, noin kolmekymmentä senttiä leveä. Sammutin auton ja menin kuikuilemaan muuttorin tilannetta: Öljynsuodatin oli ratkennut siitä pokkauksestaan aika reippaasti.

    Tallustelin autotarvikeliikkeeseen, siellä oli oikeanlainen suodatin, jonka sain ruuvattua paikoilleen rikkinäisen tilalle. Ei ongelmia sen jälkeen.

    Oliko suodattimessa valmistusvika, jäi arvoitukseksi, mutta jos olisin päässyt lähtemään eteenpäin ajamalla, olisi moottori varmasti tuhoutunut, olisi toki tullut aikamoinen siivousurakkakin, nyt se hukkui siihen polanteeseen.

    Kerron Tollolle yhden salaisuuden: Melkein kaikissa moottoreissa öljyt ovat ihan pohjalla – sitä sanotaan öljypohjaksi. Myös pumppu on melko alhaalla. Suurin osa voideltavista kohteista on pumpun yläpuolella. Se järjestelmän toinen kanava päästää yläpuoleisinta öljyä vuotamaan pois. Joissakin kehittyneimmissä moottoreissa on esim venttiilin nostajissa ja nokkaketjujen kiristimissä hydraylinen välyksen poisto ja kauvan seisoneet moottorit saattavat pitää raklatusta kun ne käynnistetään – ja hiljentyä sitten!

    Esim Autodoc öljynsuodattimen valintaopas voisi avata Tolloltakin silmät.

     

    jees h-valta

    BMW:ssa myös oli silloin pahvinen irtosuodin peltikuorien sisään. Eli koreanpojjat on sen vanhan bemariteknologian kopsanneet suoraan. Tuskin tuo peltinen suodatin yhtään enempää maksaa kuin nuo pahviset sisuksetkaan mutta nyt taas kun tuo ego nostaa osakkeitaan on varmasti ympäristölle ystävällisempi suodatin. Varsinkin jos jostain noinkin heikkoja on tarjouskorista löytynyt kuin Jätkän folkkariin.

    Jätkä

    Tollon kannattaisi pitää hieman matalampaa profiilia ja sen aikana Googlata vaikkapa Autodoc:in  öljynsuodattimen valintaoppaan, jossa nuo asiat kerrotaan. Asiat, jotka jo peruskoulussa on opetettu kaikille niille, jotka olivat tunnilla mukana.

    Remie

    Ovat tuolla D valtiossa rohmunneet kaikki varallisuutemme, kun kykenevät tekemään autoja. Suomi on pitkään maksanut euroopan autoteollisuudelle ansiotonta osinkoa. Kun ensimmäinen huijaus tuli esille niin siirryin heti aasialaisiin autoihin, en anna senttiäkään vedättäjille oli tavara vaikka hame päällä.

    Tolopainen Tolopainen

    Jos Kiasta ottaa paperisen suodattimen pois voitelu toimii aivan loistavasti samoin kaikista autoista voi pahvit poistaa suodattimen sisältä ja ruuvata suodattimen takaisin hyvin pelaa. Jätkä ei juuri älyä öljypumpuista eikä takaiskuista. Hammasrataspumpun  läpi ei öljy virtaa itsestään, mitään takaiskuja ei tarvita. Myöskään öljysuodatin ei koskaan tyhjene vaikka öljy ei kierrä, poistokanavien tyjäksi valumisella ei ole mitään merkitystä voitelulle.

    Remie

    En oikein jaksa uskoa että öljy vaikuttaisi ratkaisevasti nokkaketjuun , jos vaikuttaa niin silloin on öljynpaineen säädössä vika , talvella kylmä öljy ei ehdi varoventtiilistä pois vaan kiristää ketjun järjettömän kireälle, ja vastaavasti kuumana taas ketju lerpattaa löysänä. WW ei ole kiiloja akseleissa ja se on tuonut kyyneliä kotiin kun ratasto luistaa jostain ja venttiilit kalahtaa mäntiin. Kaverin WW kävi juuri niin 160km oli lasissa , hetken helisi ja sitten tuli aivan hiljaista vaihteistokin levisi tielle. Siinä olisi voinut käydä hyvinkin huonosti, ei kannata polttaa nokea pois antaa olla vain siellä missä on. Tuommoinen korjaus vetää kalpeaksi kun mistään ei saa apuja. Tuo ongelma on ollut iankaiken, tee itsemiehet on syrjäytetty tuolla menetelmällä tai sitten pitää tilata erikoistyökalut jolla saa kaikki ajoitukset kohdilleen. Tämä oli yksi syy luopua tuosta merkistä. eräs toinen samasta maasta taas vuotaa yhtenään , miksi eivät tee öljynkeruuallasta alle josta nappia painamalla pumpattaisiin kanisteriin. Raivostuttavaa kun kaikki paikat on mustassa öljyssä. Naapuri käy vinoilemassa että on niitäkin merkkejä jota eivät vuoda.

Esillä 10 vastausta, 4,161 - 4,170 (kaikkiaan 31,273)