Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 421 - 430 (kaikkiaan 34,693)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Rane2
    Tolopainen Tolopainen

    Tesla ei vakuuta, yhtiö on niin velkaantunut että se todennäköisesti menee konkkaan lähivuosina. Toiminnalle pitää löytyä jokin vakavaraisempi yhtiö,joka jatkaa puhtaalta pöydältä.

    jees h-valta

    Jaquarkin on sähköautoissa aika edistyksellinen peli. Toimintasädettä on ja tyyliä ja laatuakin löytyy. Kisaa kyllä hyvin Teslaa vastaan.

    Tolopainen Tolopainen

    Auton hinta pitää olla sellainen, että on kuin ostaisi tupakkiaskin eli kun hinta on 20-30k€ välillä se ei vaikuta muuhun rahankäyttöön. Eli jakket ei sisälly hankintalistalle.

    Puuki

    Mitä siinä täyssähköautossa on ympäristöystävällistä, kun suurikokoisen akun valmistukseen pitää louhia paljon malmia ja akku, joka kustantaa n. 20 k€, pitää uusia n. 8 vuoden päästä ?

    jees h-valta

    Se ettei se pilaa hengitysilmaamme. ja se jo riittää ainakin minulle ja varmasti monelle muullekkin. Akkuautot pitää saada halvemmiksi ja akut ja niiden vaihto tietty myös. Mutta niinhän siinä käykin kunhan niitä aletaan suurissa massoissa ostaa. Aikanaan myös akkujen materiaaleja saadaan varmasti ympäristökuormittamattomaan suuntaan. Todennäköisesti jokainen akku kiertää myös materiaaleina todella pitkään.

    Puuki

    Biokaasukäyttöiset moottorit ei aiheuta ollenkaan päästöjä. Siinä olisi sopiva polttoaine Suomen kaltaisille pitkien ajoetäisyyksien maille, ja biokaasun valmistuksen kotimaisuuden vuoksi. Sitähän pystyttäisiin valmistamaan myös esim. nurmesta ja jätepuusta eikä aina välttämättä vain jäteruokaöljystä.

    Akkujen valmistuksessa tarvittavien metallien louhinta ja liuotus vaatii paljon energiaa ja mm. ammoniakkia ja rikkihappoa, jotka ovat ympäristölle ja myös ihmisille haitallisia. Niistä lähtevät höyrytkin on hengitysilmaa pilaavia.

    Uudempien dieselmoottorien typpioksidipäästötkin on jo saatu kuriin urean avulla. Mm. maataloustraktoreissa tekniikka on käytössä.

    Isot, paljon kuluttavat vanhat autot kyllä heikentää hengitysilman laatua. Mutta ei kai niitä kukaan aikaansa seuraava enää hankikkaan, vai mitä ?

    jees h-valta

    Kaikki vaihtoehdot jotka eivät saastuta hengitysilmaamme ovat varmasti hyviä vaihtoehtoja mutta iso kuva tulee olemaan sähköautoilu ja siihen rinnalle toki mahtuu muutkin. Vanhojen paljon saastuttavien taru loppuu aikanaan eikä niillä ole merkitystä kuin käyttäjälle itelleen korkeintaan. Mutta mitään vanhan teknologian rojujen tuontia muista maista ei saisi sallia ainakaan halvalla.

    Puuki

    Auto bild-lehti on tehnyt jo yli 250 auton kestotestiä. 100 tkm:n  kestotestit kertoo hyvin kuinka kestäviä eri merkkiset ja-malliset autot keskimäärin on.

    ”Parhaiten menestyneitä on olleet (nolla vikaa) Mazda 6 Sport v. 2004, BMW 130i 2009-13, BMW 528i v. -13-14,  ja uusimmilla kriteerillä tehtävissä testeissä kaasukäyttöinen Audi A3 Sb 1,4 g-tron.

    Huonoiten menestyneitä on ollut ”vikajättiläinen” Citroen C8 2,2 HDi sekä Peugeot 307 Hdi 110 .Myös vm.2000 VW Polo ja edellisen sukupolven VW Touran kuuluvat samalle listalle.”

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Biokaasun potentiaali on iso, jos otetaan mukaan maatalousjätteet ja ehkäpä myös jäteveden käsittelylaitokset.

Esillä 10 vastausta, 421 - 430 (kaikkiaan 34,693)