Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 4,351 - 4,360 (kaikkiaan 32,438)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • jees h-valta

    Ei pidä jätkä paikkaansa. Kyllä volkkarikin huollettiin Porin Käyttöautossa ihan VW-n huollossa. Siellä sitä itseasiassa arvuuteltiinkin että auton edellisen historiassa ei kaikki ollut kohdallaan. Huollon merkintöjä Virostakin oli mutta peräti epämääräisiä. Voi olla jopa väärennettyä. Olihan tuon ”panssarivaunun” huolto kohtalaisen kallista mutta siitä en kyllä tinkinyt. Matkakuntoisuutta piti vaalia.

    Tolopainen Tolopainen

    Mitä hyötyä on huollattaa vanhaa autoa merkkihuollossa, jos siinä ei ole enää takuuta. Ei se jakopään ketju siitä uusiutunut, eikä parempia kilometrejä tullut. Vanhaa autoa ei tarvitse viedä mihinkään huoltoon koskaan, kaikki voi tehdä itse mitä siihen tarvitsee ja kannattaa huoltoja tehdä. Kakkosautoa ei ole koskaan huollettu missään ja hyvin pelaa kun vaihtaa öljyt ja polttoaineen suodattimen kerran vuodessa.

    Visakallo Visakallo

    Myönnän, etten tiedä paljoakaan vanhoista autoista ja niiden huollattamisista, mutta se kokemus on itsellä ja monella lähipiiriläisellä ja tuttavalla, että uudempien autojen merkkihuollot ovat nyt huomattavasti edellisempia kuin ennen. Ennen lasku alkoi yleisimmin nelosella, nyt kakkosella. Kun huotovälit ovat 20 000-30 000 km, ei huoltokustannuksilla ole nykyautoilussa enää suurtakaan merkitystä.

    Gla Gla

    Uusien autojen huollossa ei paljon muuta tehdä kuin öljynvaihto. Nimikkeitä on paljon, mutta ne on lähinnä joutavia tarkastuksia kuten onko tukivarret kiinni. Kuulostaa vaativalta, mutta käytännössä öljyn valuessa asentaja vilkaisee, onko neljä pyörää mukana. Kun auto ikääntyy, alkaa jarrunesteiden, jäähdytysnesteiden, tulppien yms. vaihdot ja se näkyy hintalapussa.

     

    Tolopainen Tolopainen

    Paitsi, että uusiin autoihin pitää jarrunesteet vaihtaa kahden vuoden välein, sekin täysin turhaa tuhlausta.

    Visakallo Visakallo

    Huomaa, ettei Gla puolestaa ole ollut uudempien autojen huoltojen kanssa tekemisissä. Eipä niistä öljyjä juuri valutella, kun ei ole mistä valuttaa. Pyörät kyllä irroitetaan ihan ensimmäiseksi aina kun auto nostetaan ylös. Kyllähän nesteitä, jarrupaloja, erilaisia suodattimia, antureita, yms. kuluvia osia vaihdetaan ihan huoto-ojelmaan kuuluvana. Sydänfilmihän se kaikkein tärkein kuitenkin auton huollossa on. Se kertoo hyvinkin paljon ja tarkasti auton kunnosta ja siitä miten sillä on ajettu.

    Tolopainen Tolopainen

    Kai Viasakallon autossa moottoriöljyä on , kyllä sen valuttamisessa 15min menee.

    jees h-valta

    Aika nopsaan öljyt imaistaan mutta tosiaan uuden auton huolto-ohjelma ei ole vain sitä. Minulle jo viimeksi ehdotettiin jarrunesteiden vaihtoa kuten Toloppakin mainitsee. Myös tietenkin auton muistissa oleva puretaan ja kaikki siihen liittyvä tutkitaan. Kaikki suodattimet vaihdetaan ja monia pieniä ja Glan mielestä kait tarpeettomia tarkastuksia tehdään. Onko nuo sitten turhaa. Tuskinpa, koska ne juuri ovat niitä toimia joilla auton ikää jatketaan sieltä huonommasta päästä. Myös tekniikan toimivuus esim. juuri jarrut ovat äärimmäisen tärkeä turvallisuustekijä. Senverran monta hätäjarrutusta on tuossa matka-ajossa muutamassa vuodessa tehty. Onneksi Pösön jarrut ovat tähänastisista autoistani ehdottomasti tehokkaimmat.

    Puuki

    Vanhoissa autoissa on usein huonommat jarrut kuin uudemmissa.  Jos on painavia lotjia ennen kuskannut, niin tottakai kevyt ranskis pysähtyy niitä paremmin.

    Joku vanha ukko oli moittinut uuden autonsa jarruja epäkelvoiksi, kun ei ”voinut tuplata” kuten vanhassa autossaan.  Oli tottunut siihen , että jarrutus alkaa vasta kun polkasee pari kertaa jarrupoljinta.

    Gla Gla

    Visakallo: ”Kyllähän nesteitä, jarrupaloja, erilaisia suodattimia, antureita, yms. kuluvia osia vaihdetaan ihan huoto-ojelmaan kuuluvana.”

    Puhe oli uusista autoista. Nesteiden vaihto alkaa usein vasta 4 vuoden iässä, mutta sen jälkeen joka toinen vuosi. Näin saadaan kivasti autolehtien testeissä huoltokuluja alas. Minulta on vaihdettu 400 tkm aikana yksi anturi, eikä sekään ollut huolto, vaan korjaus, eikä siis kuluva osa. Öljynsuodatin tietysti vaihdetaan aina, mutta moottorin- ja sisäilmansuodatinta ei. Renkaitakaan ei pikkuhuolloissa irroteta, kun jarrutkin vain ”tarkistetaan”, ei herkistetä. Jarrupalat on lisätyö, jota ei uudehkoon autoon Visakallon kilometreillä tarvitse tehdä. Se, valutetaanko vai imetäänkö öljyt, kuuluu tässä kohtaa lillukanvarsiin. Ja jees, huolto ei ole turhaa, mutta työmäärä kasvaa myöhemmissä huolloissa. Kun sinullekin osuu samaan huoltoon tulpat ja nesteet, edes 400 e ei riitä.

Esillä 10 vastausta, 4,351 - 4,360 (kaikkiaan 32,438)