Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

  • Tämä aihe sisältää 32,426 vastausta, 175 ääntä, ja päivitettiin viimeksi , 7 tuntia sitten Rane2 toimesta.
Esillä 10 vastausta, 4,391 - 4,400 (kaikkiaan 32,428)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Remie

    Olet oikeassa, kuten oli puhe vetisistä nesteistä ne kiehuvat alhaisissa lämpötiloissa. Kun laikat ja palat hehkuu punaisena kiehuu kaikki nesteet, lämpöä alkaa olla jo 500C’ . Vuoristossa tuo tulee aina yllätyksenä ja juuri hankalaan paikkaan.

    kim1

    Remie…vetiset nesteet…,se on märkäkiehumispiste,sen saatoit ehkä tietääkin,huomion arvoista on se etttä huippunesteiden ja vähän huonompien markäkiehumispiste on samaa  luokkaa,elikkä huippunesteet vanhenevat myöskin…,toki moottoripyörän gp tasoiseen jarrunesteen märkäkiehumispiste on kutakuinkin samaa luokkaa kuin keskiverto auton jarruneste uutena…

    Remie

    Je , näin on ja autoissa on uutena tosi hyvät nesteet kaikissa kohteissa.

    Jätkä

    Kun normaali yksityisautoilija ajelee 15 000 km / v , on selvä lähes kaikille, että autoon ei ainakaan parin ensimmäisen vuoden aikana vaihdeta muuta kuin syksyisin talvi-ilma ja keväällä kesäilmat renkaisiin.

    Öljynvaihto voi tulla kerran vuodessa tai joka toinen vuosi. jäähdytinnesteet tarkistetaan, pissapoikaan pannaan (ehkä) pesuainetta ja tuhkakuppi tyhjätään. Tietenkin nykyään luetaan koodit, ja siinähän se sitten onkin. Koskeintaan tunnin homma, jos aentaja on koko ajan auton ääressä. Maksua tietenkin otetaan nesteistä ja suodattimesta, mutta ei ilmasta.

     

    Huollon hinta toki alkaa nousta, kun vaihdetaan tulpat, suodattimet, jakoremmi, vesipumppu, moniurahihna, jarru / kytkinnesteet ja täydennetään alustan massaus.

    Esim Idirium-tulpat maksavat nettikaupassa kolmisenkymppiä kpl. Merkkiliikkeessä samat tulpat ilmeisesti yhdeksänkymppiä kpl.

    Pahin hinnanero mitä olen tavannut nettikaupan ja marmoritiskin välillä on ollut marmorin kymmenkertainen hinta samoille Boshin tulpille.

    Visakallo Visakallo

    Sen verran tarkennan tuota Jätkän listaa, että nykyautoista ei tuhkakuppeja juuri löydy,  ja renkaissa käytetään ilman sijasta typpeä. Sähköinen huoltokirja on yhteydessä auton tietokoneeseen, joten valohoito ei huollossa tahdo oikein enää onnistua.

    jees h-valta

    Niin ja se renkaiden täyttö on syytä tosiaan jättää sinne huoltoon myös. Minulla ainakin on rengaspaineet tietotekniikassa mukana joten en näpelöi kovin mielelläni niitä antureita. Ja kyllä öljyt vaihdetaan joka huollossa. Suodattimineen. Jopa sisäilmankin suodatin. Jos ei kiellä.

    Jätkä

    Eipä ole minullakaan tuhkakuppia. Kyllä ne huollot vielä kirjataan auton mukana tulevaan huoltokirjaankin, josxsellainen on. Silti huollon hinta on kiinteä, siihen vain lisätään tarvikkeiden hinta.

    Joskus otti pattiin, kun huolto oli hinnoiteltu kolmeksi tunniksi ja asentaja huolsi sinä aikana kolme autoa.

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Voiko joku kertoa tietämättömälle, miksi rengaissa käytettäisiin typpeä?? No, toki tässä normaali ilmassakin on melkoisesti typpeä siinäkin.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    jees h-valta

    Typen käyttö on lisääntynyt, meillä LVI-alallakin paisunta-astiat täytetään typellä. Oletan että suoto on vähäisempää. Sillä sitä paisunnoissa ainakin perustellaan.

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Minä en näe siinä typen käytössä muuta vitsiä, kuin sen että silloin renkaaseen ei mene vesihöyryä, joka sitten kylmässä tiivistyy vedeksi ja jopa jäätyy.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

Esillä 10 vastausta, 4,391 - 4,400 (kaikkiaan 32,428)