Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 4,441 - 4,450 (kaikkiaan 32,428)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • jees h-valta

    Alkaa varmasti pompottaa mutta ei se vyörenkaista johdu vaan siitä että renkaasta tulee ”kantikas” kun se saattaa seistä kuukausiakin samassa asennossa. Renkaan rakenne painuu eikä enää palaudu ihan pienellä aikaa. Yleensä ei koskaan.

    Puuki

    ”Kantikas rengas” ei ole se syy kuin ehkä joskus harvoin. Pomppiminen johtuu siitä, kun ajetaan kovalla vauhdilla niin renkaan paine alkaa vaihdella epätasasella pinnalla.  Jos olisi kantikas rengas , ei pomppiminen asettuisi vauhtia hiljennettäessä.

    MaalaisSeppo

    Ompas villiä keskustelua rengaspaineista. Oikea termi paineen sijasta on paine-ero. Lentokoneessa joku epäilee renkaiden paine-eron ulkoilmaan verrattuna nousevan niin suureksi, että poksahtavat, ellei täytetä typellä.

    Kun lentokone nousee ylös ulkoilman paine laskee korkeuden noustessa. Jos avaruuteen kipuaa, ja renkaan lämpötila ei muutu, niin paine-ero nousee korkeintaan yhdellä baarilla. Todellisuudessa ei nousta niin korkealle ja lisäksi laskutelinetilat jäähtyvät yläilmoissa. Eli renkaiden paine-ero ulkoilmaan verrattuna nousee lennon aikana selvästi alle 1bar. Tulos on sama typellä tai ilmalla. Eiköhän lentokoneiden renkaat paine-eromuutoksen kestä, kun henkilöauton renkaat kestävät 1 bar ylitäytön.

    Tolopainen Tolopainen

    Niinpä renkaan absoluuttinen paine lentokoneessa on koko ajan sama olipa se maassa tai 10km korkeudessa, painemittarilla mitataan eroa ulkoilman paineeseen, jolloin se 10km korkeudessa näyttää barin enemmän kuin maan pinnalla. Ero johtuu painemittarin toimntaperiaatteesta, renkaan sisäinen paine on koko ajan sama. Nämä typpikauppiaat huijaavat, ei puhtaalla typellä renkaassa saavuteta paineen tasaisuutta tai mitään muutakaan etua. Jos typellä täytetyt renkaat tyhjenee pienessä autotallissa, siitä voi tulla hengenvaarallinen tila, jossa ei ole riitävästi happea, näin teoriassa.

    Taitaa Harjavallassa olla vallussa ristikudosrenkaat, nehän on huonot ajaa kokoajan, verrattuna vyörenkaisiin ja pitokin huonompi.

    Visakallo Visakallo

    Noh, noh, vedetäänpäs auto-, kuten kaiken muunkin tietäjät nyt happea välillä typen sijasta! Ymmärrätte varmasti, ettei autovalmistajat ihan huvikseen sitä typpeä niihin renkaisiin laita. Automarkkinatkin ovat globaalit, joten kiesejä päätyy tehtailta hyvinkin erilaisiin ilmasto-oloihin. Rengaspainevaroittimet ovat lisäksi aika herkkiä, joten typen käyttö renkaissa on sitäkin kautta aivan ymmärrettävää.

    Visakallo Visakallo

    Ensiajatus oli, onko kysymyksessä Jessen entinen auto, mutta ei sentään taida olla:

    https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/cc1d9439-181d-4c0c-8065-2902394bbb02

    Tolopainen Tolopainen

    Mistä nämä typpijutut on peräisin, olen muuten perehtynyt typen käyttöön entisessä työelämässä ja tunnen kaasun aika hyvin, enkä näe mitään etua sen käyttämisessä autonrenkaissa. Paljon helpompi tarkistaa rengaspaineet omalla kompuralla ja lisätä tarvittaessa, sellaisen saa vähän yli 10€ biltemasta, useimmissa autoissa nykyisin on kompura, ei vararengasta.

    Mitä noihin rengaspainevaroittimiin tulee, ovat täysin turhia, ei nykyrenkaista paineet häviä ja tyhjällä takarenkaalla olen joskus ajanut 10km lähimmälle huoltoasemalla eikä mitään tapahtunut. Siihen aikaan autossa ei ollut kompressoria varusteissa toisin kuin nykyisessä.

    jees h-valta

    Tolopaiselle ei tosiaan tapahdu mitään, siksipä juuri ei mitään tapahdukkaan. Eli jos kaikkea ruokkii vain sisäänpäin lämpeävä mielikuvitus tai paremminkin mielikuvattomuus on silloin paras asiantuntija joka asiaan. Miksikähän autot muuttuu Toloppa, mietippä sitä. Tuskinpa ainakaan siksi että ne seisoisivat suulin nurkassa vartoilemassa kerran viikossa kylän kaupassa käyntiä. Siihen kyllä riittää se paras koreankiesi erinomaisesti. Muille ei välttämättä riitä.

    Tolopainen Tolopainen

    Autosta rikkoutuu rengas niin harvoin, että uusissa autoissa ei ole enää edes vararengasta, koska niiden kuskaaminen mukana on rahan tuhlausta.

    Otapa jesse vuokra-auto ja ajele sillä omat ajosi, huomaat, että ei sen auton välttämättä tarvitse olla pösö.

    jees h-valta

    Paljon enemmän vain luottoa olisi rehellisellä vararenkaalla. Uskon että pulassa ollaan jos rengas matkalla rikkoontuu. Tuskin tuolla spraypullolla kovin paljon siinä tekoa on. Ei kyllä kovin loppuun voi renkaita ajaa koska rikkomahdollisuus kasvaa kulutuspinnan vähetessä. Ei nuo nykyrenkaat muuten ole yhtään sen varmempia kuin ennenkään. Mutta tokkiinsa autoissa pitää turhaa painoa hillitä. Rengaspainevaroitin on siitä hyvä että kun se alkaa hälyttää ei lähde pois kylänurkista ennen kuin saa varmuuden onko vuoto todellinen. Tai matkalta ymmärtää pyrkiä vielä lähimpään huoltamoon tai juuri kyläyhteisöön josta kai joku rengasalan yrittäjä löytyy.

Esillä 10 vastausta, 4,441 - 4,450 (kaikkiaan 32,428)