Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 4,641 - 4,650 (kaikkiaan 31,506)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • sitolkka

    Vanhat tiisselikoneethan kestää laittaa pakkasella bensiiniä sekaan.  Oli muistaakseni joskus scanian ohjekirjassa annettu joku suositeltu seossuhdekin.

    Tolopainen Tolopainen

    Lapinlennostosta varastettiin aikoinaan 100000l kerosiinia ja sehän myytiin venäläisenä polttoöljynä, ei sitä moottorit kestäneetkään, mutta sehän ei ollut myyjien murhe ja tuskin ostajatkaan menivät asiasta kuluttaja-asiamiehelle valittamaan. Päätekijä ainakin sai vankeustuomion.

    Jätkä siellä taas satuilee, että muka dieselin sekaan pitäisi öljyä lisätä nykyään, no ei missään tapauksessa pidä mennä laittamaan mitään öljyä.

    Jätkä

    Volkkarin ”Ihmedieselin” ohjekirjassa oli 80-luvulla  sekoitusohje, jossa neuvottiin dieselin sekaan pistämään bensiiniä pakkasasteiden mukaan. lukemat olivay kymmeniä prosentteja. Myöhemmissä versioissa ei bensiiniä käsketty laittaa.

    Moottorit kestävät petrolilla ajamisen, ainakin jos siihen sekoitetaan Dieseliä joukkoon. En tiedä, millaisella seos-suhteella Lapin lennoston sällit ajelivat, mutta joka tapauksessa he ajelivat ilmaisella pölttoaineella, joka ei ollut löpöä.

    Aikoinaan siitä oli MEDIAssa juttuja melko paljon.

    Remie

    No pojat , olette kerrankin molemmat oikeassa. Kun dieseli tuli rikittömäksi  siitä tuli niin kuivaa että metalli elementit jumittuivat ja vanhan malliset laadukkaat syöttöpumput hajosivat, siis elemetit jäi ylös, eikä enää pumpanneet, jakajapumuista katkesi akselit. Näihin ohejeistettiin laittamaan moottoriöljyä sekaan tankatetssa. Nyky dieseliin se on myrkyä kun öljy palaa niin siitä syntyy tuhkaa jolloin tunnistimet antavat väärää tietoa jolloin hiukkas-suodatin tukkeutuu ja polttoainetta ohjaava moduuli menee glimb moodiin ja jättää vain 5- 10% tehoja jotta pääsee korjaamoon. Jos tästä huolimatta yrittää nilkuttaa eteenpäin niin lopulta moduuli sammuttaa koko moottorin. Vaihtoehto 1, 2 molemmat oikeassa. E kiistelyä.Hienoa.

    Remie

    Lapin lennosto menetti tiedotteen mukaan kerosiinia mutta aine voi ihan hyvin olla jotain muutakin.Kerosiinion vain luontevaa kun on lennostosta kysymys. Olihan heillä Piper, Cesna , Saab Safir, Lekoja jotka käytti 100LL 100LL on hieno polttoaine tuoksuu lähinnä koskenkorvalta ja tuoksu on hyvin mieto verrattuna 95 oktaaniseen. Lyön vetoa että jos Lapissa ajeltiin tien päällä petroolilla niin löyhkä on sitä luokkaa että puheluja lähti yhteen jos toiseenkiin paikkaan. Eihän petroolia käyttävän ajoneuvon perässä voi ajaa varsinkaan kaupungissa ja ajoneuvolla joka on tehty muun laiselle polttoaineelle. Epäilen että kyseessä oli p-öljy tai 100LL Bensiinini. Juttuja tehdään sensaatio hakuisesti ja kerosiini kuulostaa aina exoottiselta vaikka on petroolia. Suihkumoottorit kun käynnistetään niin aika petroolihenkoset siitä saa. Aihe ei kuulu metsään , joten otetaan uusi aihe.

    Tolopainen Tolopainen

    Jaahas ei ne ny niin tyhmiä olleet, jotka petroolia varastivat, että olisivat sitä omaan auton tankkiin laittaneet, sellaista tekee ihan toiset tyypit jossain muualla. Petroolia myytiin jopa etelä Suomeen eli tietenkin mahdollisimman kauaksi rikospaikasta. Nykyisin pohjois-Suomen salametsästäjillä on karhunlihavarastot etelä-Sumessa. Ei ne omissa pakastimissa lihoja säilytä.

    Jätkä

    Käytännössä Lapissa taisivat polttaa kerosiininsa öljylämmityspannuissa. Vaikka kyllä sillä Dieselmoottorit toimivat ihan hyvin, eikä varmasti käryä pakokaasut.

    Pieni määrä kaksitahtiöljyä dieselin joukossa ei aiheuta muuta kuin sen, että laitteet toimivat paremmin, eikä PA-suodattimet päästä vettä läpi.

    Remie

    Sinun on helppo kokeilla, ajavtankki tyhjäksi ja kaada valopetroolia tankkiin ja lähde ajamaan. Ei kinata.

    Jätkä

    Olen keskittynyt syksyllä, kun pakkaset yllättää jakeluaseman, lisäämään valopetrolia Traktorin tankkiin, jos olen joutunut kesälaatua tankkaamaan kesäaikaan. Yleensä olen kesäisin hakenut eräältä alan mieheltä talvilaatua, niin siltä olen välttynyt. Kun holauttaa traktorin tankkiin kymmenenkin litraa lamppuöljyä, eikä tankissa ole kovin paljoa, selviää sillä talvikauteen.

    Traktorissa on kksi suodatinta, joissa on parin vuoden vaihtovälein aika paljon vettä. Kyllä sitä kondenssivettä kertyy jatkuvasti. Kaksitahtiöljyä olen laittanut aina silloin tällöin. Jos sataan litraan lurauttaa öljyä litran, sillä menee kyllä pitkälle.

    Metsuri motokuski

    Niin siellä lapissahan myytiin pv:n varastosta vesipetroolia joka ei soveltunut enää lentokonekäyttöön suuren vesipitoisuuden vuoksi. Normaalisti tämä aine kuuluisi palauttaa jalostamolle uusinta käsittelyä varten. Kyseinen aine oli eräänlainen jäte jota sitten käytettiin muuhun sisäiseen käyttöön. Virhe oli siinä että nämä muutamat urpot alkoivat sitä myydä kuljetusyrityksille ja tekivät siitä bisneksen. Syytä olikin saada kaverit vastuuseen ja lopuksi ura pv:ssä päättyi siihen isojen vahingonkorvausten kanssa.

    Lentokonepetrooli ja valopetrooli ovat samaa ainetta kuin diesel polttoaine mutta vaan huomattavasti puhtaampaa. Jos polttomoottorissa käyttää lentokonepetroolia on haju sama kuin suihkukoneen lähtiessä jos joku on päässyt haistamaan. Kyseinen aine tuhoaa ruiskupumpun mutta lisäämällä siihen 2 tahti öljyä niin saa homman toimimaan. Aineessa ei ole väriainetta joten ajoneuvoissa ei lentopetroolia saa käyttää kun se on veroton aine.

Esillä 10 vastausta, 4,641 - 4,650 (kaikkiaan 31,506)