Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 4,651 - 4,660 (kaikkiaan 31,503)
  • Me keskustelemme taas!

Merkitty: 

Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

Terveisin: Korpituvan Taneli

• Remie

Luulen että porsaan läski olisi ihan yhtä hyvä polttoaine , sen kun vaan lämmittäisi juoksevaan muotoon. Muistan että valaan traania on käytetty ainakin 2T dieselin polttoaineena paikallismoottorissa, traania vain jäähdysvesi säiliöön ja ja lisättiin aina kun vajaantui. Pysyi sulana ja siitä kun hörppäsi ja mutusti leipää niin oli ravinto taattu.Noissa vanhoissa 2T moottoreissa imuilma kiersi kampikammion kautta jossa oli voiteluyöly voitelemassa laakereita ja sieltä ilma nousi männän päälle ja puristui kasaan jolloin ruikattiin tuo traani sylinteliin. Kävi ja kukkui vaikka ikuisuuden kunhan  kuula pysyi kuumana. Joskus polttoainetta ja öljyä kertyi kampikammioon niin paljon että öljy alkoi sekoittumaan imuilmaan jolloin moottori tuli hulluksi , otti kierroksia mielettömäksi eikä millään saatu pysäytettyä. Joskus kerrottiin vauhtipörän irronneen ja pyörä oli mennyt kirkon kylään asti , miehissä olivat pöritelleet  painavaa valu pyörää koko päivän takaisin omalle tilalleen. Ne oli hienoja aikoja , tukit ajettiin hevosella, pöllit kuorittiin parkkausraudalla tai petkeleellä, Ruis  niitettiin kauniiseen luokoon josta kykästettiin ja tehtiin lyhteitä ja lyhteistä kuhilaita. Niittäminen oli taito laji, korret menivät kauniiseen järjestykseen kuin pöllit pinoon. Sänki oli kauttaaltaan tasapituista, eikä karhe saanut mennä maata vasten sänki piti olla 5 tuumaa , jolloin luoko jäi kauniisti sängen pääle lepäämään josta oli kykästäjän helppo tehdä lyhteen aihioita. Olihan kysymys elintarvikkeesta, ja ruis jauhettiin kuorimatta josta leivät/ puurot ja tapetti liisterit valmistettiin, ei siinä saanut olla lehmän lantaa mukana.Voi pojat kun ensi vuonna saan niittää oman rukiin 60 vuoden tauon jälkeen, jauhan jauhoja ja teen valtavan padan perunapuuroa  jota kutsutaan pastantiksi silloin meillä juhlitaan ja syödään viikko tuota ikiaikaista juhla ruokaa joka ei tarvitse kuin voi silmän ja maitoa.

Tolopainen Tolopainen

Traktorissa en ole koskaan käyttänyt kesä laatuista polttoainetta, aina talvilaatu. Ei tarvita mitään ohentimia.

Kerosiini on polttoöljyä kevyempi jae ja vedetön. Moottoripolttoöljyä ja dieselöljy  ovat samanlaisia jakeita. Talvilaatu on laadukkaampaa.

jees h-valta

Kesät kesälaadulla, talvet talvilaadulla. Eikä mitään turhia ylimääräispräkkäämisiä. Onko tuossa jotain epäselvää?

Tolopainen Tolopainen

Kun tankkiin sopii 140l, eikä kesällä tule paljon ajettua, tankki pitäisi tyhjentää ennen talvea jos alkaisi keslitkuja käyttää.

jees h-valta

No eipä todellakaan tarvii. Ensimmäinen tankkaus pakkasten tultua talvilaadulla nostaa jo jäätymiskynnystä useita asteita ja seuraavat tietysti jatkavat kehitystä. Mutta se on tietty jos traktoria ei ajeta niin aika typerää präkäämistähän se tuo. Minusta sellaisen pito vain ei aivan järjen jättiläisen puuhaa ole.

Tolopainen Tolopainen

Aika hankalaa olisi puiden ajo ilman trakoria, 6h pörräsi tänään, eli parikymmentä tuntia tänä kesänä. Ei traktorin pito  juuri mitään maksa, kun on maksettu käteisellä jo vuosikymmeniä sitten. Mitä siinä voittaisi jos alkaisi pitää kahta farmarisäiliöä eri laaduille.

jees h-valta

Minä mistään hel…in farmarisäiliöistä ole mitään virkkonutkaan. Mene kylille ja tankille ja tankkaa laillista verollista tankkiin ja ei tarvii stekuloida kuin että mitä laatua on tarjolla. Ja se kyllä menee säiden mukaan.

Tolopainen Tolopainen

Minulla sattuu olemaan oikeus ajaa traktorilla moottoripolttoöljyllä metsässä ja palstalta  asunnolle ja farmarisäiliöön saa moottoripolttoölyä alle eurolla litra. Kustannuksia on riittävästi, ilman että tahallaan niitä tekee itse lisää, menee kuitenkin 1000l vuodessa. Aika kohtuullisen korvauksen saa traktorin käytöstä, kun kunnostaa uudistusalan istutuskuntoon, risut tienvarteen ja lepät, tulee lähes 1000€ hehtaarilta tuloa energiapuuna, yhtiö olisi maksanut 90€, kun urakoitsija olis hoitanut keräyksen. Työtä tosin on paljon, että tuntipalkka jää alhaiseksi, onneksi on vapaa-ajan harrastus.

jees h-valta

Aina Toloppa kummastellut minun poltinpuiden keruuta. Itse tekee vielä paljon typerämpää keruuta firmoille. Paljon vähemmällä työllä saan paljon paremman taloudellisen hyödyn. Ai niin, sinullahan taitaakin olla se taksvärkkisopimus että jostain rahaa sinne nuorenkin emännän tilille. Minulla taas ei sitä velvoitetta ole. Käy itse tienaamassa oman rahansa.

Tolopainen Tolopainen

Ihan omaksi hyväksi teen. Helpompi istuttaa taimet kun alue on kuin lakaistu. Vedän vielä lanalla pinnan tasaiseksi, niin pääsee vaikka rottaattorin kanssa.

Esillä 10 vastausta, 4,651 - 4,660 (kaikkiaan 31,503)