Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 5,321 - 5,330 (kaikkiaan 31,265)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • jees h-valta

    Kerro lisää ittestäs aamun koitteessa. Se voi selvittää päätä ja säätä.

    Remie

    Autoilijat eivät yleensä törmäile. Valtava määrä kuljettajia jotka eivät koskaan ole ajaneet minkään laista kolaria. Tarvitaanko h- autossa peruutus hälytys. Käsijarrun merkkivalo oli jo 1960 luvun autoissa. Jarruvalot on olleet aina pakollisia. En ymmärrä mitä muita hälytysvaloja on autossa jotka edesauttavat turvallisuutta. On sinun autosi sitten ihmeellinen , onneksi olkoon.

    Jätkä

    Uutisia Ranskasta: Pesosella muuttuu ”ratekiia”, kun nuo päästömääräykset edellyttävä kohta koko valmistajan autokannan päästöjen asettuvan riittävän alas. Pökötti vähentää bentsiiniautomallistoaan ja aloittaa uudentyyppisten diesel-autojen valmistuksen. Tällä konstailulla konserni on suunnitellut välttävänsä miljardien sakot, jotka kaatuisivat päälle, jos jatkettaisiin noiden ympäristöä tuhoavien bentsiiniautojen markkinointia nykyisessä mitassa.

    Tolopainen Tolopainen

    Sähköautoilu muuttaa autoilua paljon turvallisemmaksi, taitaa hirvikolaritkin loppua, kun autoihin tulee törmäyksenesto tunnistimet ja sähkömoottorilla hoituu automaattinen jarrutuksen aloituskin  sitten sekunnin sadasosissa. Pököttimen 208 sähköversio maksanee n.35 k€, toimintamatkaa yli 300km, eli työmatka-autoksi riittävästi.

    jees h-valta

    Toloppa ihailtavasti opiskellut sähköistä kalustoa! Ranskalaisautoista esim. DS pystyy jo pimeänäköönkin eli aika hyvin alkaa hirvieläinturmatkin olla hallinnassa. Tuo matkankesto on vielä pikkuauton lukemia jotka eivät tyydytä meidän kulkemistarpeita mutta siitähän tuo sähköautoilu alkaa halventua ja siirtyä edullisena isompiinkin malleihin. Mutta jos yhden hybridin ensin kokeilisi niin pysyy johdonmukaisena autoilun päästöjen kevennysjana. Tuo jätkän mainitsema kokonaispäästöt koko tuotannosta keskiarvo on tosi ja ranskalaiset pääsevät siihen kunhan sähköautoilu alkaa yleistyä eli sen tuotantomääriä saadaan lisättyä. Siinä sivussa voidaan sitten pudotella isompia niin bensa-kuin dieselmoottoreita jo pois.

    Remie

    Nyt Tolopainen ei ihan täsmää. 300 km  latauskerralla oleva sähköauto on niin painava että pysähtymismatka on niin pitkä että mikään automatiikka ei ei ehdi pysäytämään autoa ajoissa hirven hypätessä tielle. Jos kykenisi , auton eteen pitäisi nousta tiestä vahva seinä. Tekniikka odottamattomissa tilanteissa on aina hidasta jos joudutaan tekemään päätöksiä mihin suuntaan  väistetään. Toistaiseksi ihminen peittoaa tekniikan vielä hyvin pitkään. Liiketunnistimienkaan käyttö ei onnistu koska teillä ei saisi liikkua muita.Lämpötunnistin ei pelitä koska on muita ihmisisä ja autoja jotka myös tuottavat lämpöä. Meiltä puuttuu luovasti ajatteleva tekniikka kokonaan. On tehtävä vain siten kuin minä teen , ajan niin hiljaa että pystyn väistämään poukkoilevan valkohäntäpeuran ja niiden muodostaman lauman. Nopeus on 30- 40 km/h. Asia muuttuu kyllä kun jokin hälytysajoneuvo tai merkittävä henkilö kolaroi peuran kanssa ja lopetetaan vieraskannan olemassa olo. Valkohäntäpeura on vieras haitallinen laji , ja vaarallinen ja uhka , toisin kuin lubiini ja kurttulehtiruusu nekin halutaan poistaa ja on nyt kiellettyjen listalla. Miksi poukkoilevaa peurapopulaatiota pitää kasvattaa liikenteen kanssa samalla laitumella. Suhteet ontaas menneet överiksi.

    Puuki

    Törmäyksenesto tunnistimia on jo autoissa, ainakin Volvoissa. Samoin hirvihälyttimiä saa autoon kuin autoon. Ei ne ole kytköksissä siihen minkälaisella moottorilla auto kulkee.  Täysssähköautojen kokonaispäästöt on kestämättömällä tasolla ja siksi niistä ei haluta puhua.  Ison Teslan päästöt valmistuksineen vastaa isokoneisen vanhan bensa-auton päästöjä.

    Mm. kolaritilanteissa tulipalon sattuessa akkujen takia autojen sammutus on vaikeaa. Kuten Remiekin jo kertoi, ne pitää upottaa kokonaan veteen, ei sammu tavallisilla sammutustavoilla.

    Tolopainen Tolopainen

    Ei ne sähköautot paina kuin n.250kg enemän kuin polttomoottorilla sama auto esim. vw golf, ei ole jarrutusmatkassa muuta eroa kuin, että sähköauto pysähtyy nopeammin, kun painopiste on alempana. Joten äläppäs Remie höpäjä.

    Remie

    Pakko höpöttää vielä , vaikka auto pysähtyisikin niin kysymyksessä on ihmiset siellä sisällä.  Tämähän menisi näin tekniikaalla näin. Kun sensorit havaitsevat esteen tiellä niin ensi  pitää laukaista kaikki 12kpl turvatyynyjä ja vasta sen jälkeen pysäytys. Tässä saattaa käydä niin että este onkin poistunut ja pysäytys on tehty turhaan. No ihmisille ei käynyt kuinkaan mutta auto on romu, uusien tyynyjen asennusta ei tiettävästi ole kukaan edes harkinnut. Muistan kun ystäväni sakkautti kentokoneen , kone tuli 40m nokka edellä maahan , ystäväni suolet olivat tulleet suusta ja kurkusta ulos , silmät olivat lentäneet etulasiin . Hän ei ehtinyt kärsimään lainkaan. Koneessa oli nopeutta törmäys hetkellä 100km/h jolla kokonaisuus törmäsi maahan. Se äkkipysähtymisestä. Kaikki operaatioon osallistujat olivat hyvin hiljaisisa, varsinkin ne joilla oli ikaon myöntämä ilma-alukseen oikeuttava päällikön lupakirja hallussa. Me olimme ylivarovaisia tämän jälkeen joka on myös vaarallista lentämisessä.  Sanonta onkin , me lennämme hiljaa ja matalla, joka on kaikin puolin tappavaa. Vaikea on asia.Peurat pois on helpompi.

    Tolopainen Tolopainen

    Ei se auto koskaan  jarruttamalla kuin seinään pysähdy ja turvatyynyt laukaisee törmäys, ei niitä ennemmin voi laukaista, ne tyhjenevät myös nopeasti. Se automatiikka autoissa jo on. Törmäyksen estoa hirvieläimiin ei vielä ole, mutta todennäköisesti tulevaisuudessa on. Tosin autojen teräs on nykyisin niin lujaa, että ne kestävät hirvenkin törmäyksen ja katto pysyy paikoillaan.

Esillä 10 vastausta, 5,321 - 5,330 (kaikkiaan 31,265)