Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 541 - 550 (kaikkiaan 34,709)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Visakallo Visakallo

    Jesse itse on juuttunut omiin Toyota-käsityksiinsä, jotka pohjautuvat vain ajoon firman vanhalla tojo-pakulla.

    Gla Gla

    Jees: ”mitä ihmettä tämä ”asiaan meno” tarkoittaa?”

    Sitä, että lopetan taivasteluni keskustelun aiheesta ja liityn joukkoon mukaan keskustelemaan keskustelun aiheena olevista asioista.

    Visakallo, Jessen käsitys Toyotasta voi olla ihan oikea. Mutta ei meidän kaikkien tarvitse arvostaa luotettavuutta ja arkista toimivuutta, paitsi jos auto on amerikkalainen. Siinä kyllä olisi laskimelle käyttöä, että kuittaa luotettavuuden kohtuuttomalla bensan kulutuksella, johan kulutuseron hinnalla ostaisi uuden auton. Ja kun henkilöautopuolella katsastustilastojen ylivoimainen häntäpää on amerikkalaisten hallussa, hiukan varovainen olisin ko. maan tuotteiden suhteen muutenkin. No, polkupyöräpuolella sieltä on tullut monta laadukasta merkkiä (minulla on noista kahden merkin tuote ja perheessä pari muutakin ja yksi kolmannenkin valmistajan tuote, kaikki tosin made in Taiwan) ja jokunen komponenttivalmistajakin.

    Ranskalaisten vastakauppoihin liittyen tietävämmät saa nyt oikaista, mutta mielestäni vastakaupat ei ole sallittuja.

     

    jees h-valta

    Auton kokonaiskuluissa vuodessa on muutkin tekijät kuin kulutus. Ja kulutuskaan ei ole kohtuuton 4,3 ltr:n V-6:ssa joka pääasiassa siivittää suhteellisen kelvää kokonaismassaa. Nyt en puhu näistä uudemmista joissa kyllä painoakin varmasti on lähes tuplaten ja koneen kokoa. Mutta jopa pienempi ruokailullinen kuin se VW jolla myös ajeltiin lähes neljä vuotta eikä tehty konkurssia senkään kulutuksesta. Yleensä ottaen auto ei juurikaan tarvii kuin sen yhden öljynvaihtohuollon vuodessa ja pääoma joka siihen sitoutuu on todella pieni. Kuten olen kertonut. En ole sinällään myöskään huolissani jos remontteja tulee koska USA-autojen varaosat ovat jopa yllättävän halpoja ja saatavuus on todella hyvä. Remonttipaja ja tekijä ovatkin käytännössä omasta takaa eli poika sen edellisenkin jo muutaman vuoden huolsi. Mutta siitä vaan ostamaan vuosimallin -93 rosolloita, avolavana, jos luulee edullisemmin sillä pärjäävän. Jos vaan jostain löytyy. Näitä Chevroletteja on myynnissä sentään hyvin ja liikenteessä näkee päivittäin. Eikä useimmiten ollenkaan huonon näköisessä tällissä.

    Gla Gla

    Ei siitä konkurssia tulekaan, jos on pörssi kunnossa. Minulla ei ole, eikä siksi ole varaa maksaa yli 10l/100 km kulutuksia, joissa palaa auton elinkaaren aikana tämän hetken hintojen mukaan laskettuna uuden Corollan verran enemmän rahaa kuin Pösöllä ajellessa. Plus vihreät ajatukset, kun en millään voisi itselleni tuollaisen bensamäärän polttamista perustella.

    Muitakin ylläpitokuluja tosiaan on kuin polttoaine, mutta eipä niistäkään plussalle jää eli liki kaksinkertainen kulutus on se, mistä ero syntyy.

    Minä en tiedä, mikä on -93 rosollo avolava, enkä mallista riippumatta tuollaista enää vuonna 2018-2019 osta, kun edellinen autoni oli tuota vuosimallia. Seuraava tulee olemaan kaksi sukupolvea uudempi. Nytkin lähinnä mietin, pitäisikö ottaa 110 g diesel vai 140 gramman bensa. Tai ehkä jotain siltä väliltä. Kaikki kuluttaa liikaa, mutta hyvistä vaihtoehdoista on pulaa. Avolava kulkee mukana vain tarvittaessa.

    jees h-valta

    Avolava-autoa ei vain yksinkertaisesti umpikopalla voi korvata. Sen pitäisi mennä umpiviherhötöissäänkin unelmoivan kalloon. Siski kakkosauto metsätalouteen ja sen avolavan puutteen vain huomasi lähes puolen vuoden jakson aikana riittämiin. Nämä kulutusjutut eivät ole yksintein verrattavissa henkilöiden kuljetukseen tarkoitetun auton kulutuslukemiin. Käyttötarkoitus on niin paljon erilainen. Eihän siinä silloinkaan ensimmäiseksi kulutusta lasketa kun esim. tavara-autoa vuokrataan tai lainataan tutuilta. Jos saat muutaman kuution tavaraa kuljetettua sillä yli kymmenen litran kulutuksella niin se vain silloin on auton hyötykäyttöä eikä silloin ole kulutus suhteessa lainkaan ongelma saati että alkaisit vuokrailla sitä joka tarpeeseen. Minulla tavaran kuljetusauton puute olisi pitkän päälle haitannut jopa metsätalouden harjoitusta aika paljonkin. Jostain kumman syystä aktiiviset metsänomistajat useimmiten ajavat avolavalla koska kuljetustarpeita on ja se hoitaa niitä aivan kelvollisesti. Ihan kuorma-autotarpeelle en riittäviä peruteluja löytänyt joten pakettiautoasteelle jäätiin. Mutta kun sillä on pärjännyt tähän astikin uskon tuon riittävän. Eli on kaksi eri tarvetta: Sivistynyt henkilautoilun tarve ja metsätilan isomman tavaratilan+henkilötarve. Vertaile siinä sitten mikä kulutus on milloinkin oikeaa ja mikä liikaa tahi liika vähän. olen tullut tänne elämään ja siihen kuuluu toistaiseksi kulku-sekä kuljetustarve joten kaksi autoa allani kuluu, se on pläkki. En usko että noin kymmenen tuhatta kilometriä avolavan kulutusta on kuitenkaan maailmaa aivan ylellömästi tuhoava ongelma. uskon pystyväni kompensoimaan muilla tavoillani aika paljon tuholaistapaani.

    Jätkä Jätkä

    Lava-autoa käyttökelpoisempi metsäauto on nelivetoinen auto, jonka perään on helppo kytkeä melko isollakin kantavuudella varustettu peräkärry. Myönnän toki, että peräkärryn peruuttelu ja yleensäkin kääntely autolla on taitolaji, mutta kun sen tekniikan on kerran opetellut, se sujuu helposti. jarrullinen peräkärry aukeavilla laidoilla saa painaa 1,5 kertaa vetoauton painon, eli sillä hoituu aikamoisetkin kuljetukset ja lavapeitteen alla ne myös säilyvät kuralta ja sateelta, mutta toki voidaan käyttää myös ilman peitettä / kuomua.

    Kärryn voi jättää pois perästä – Toisin kuin lavan  auton päältä.

    jees h-valta

    Olisi tietysti yksi tapa selvitä yhdellä autolla mutta se vaatisi aika suurta yhteiskunnallista muutosta metsätalouden tuholaisten torjunnan hoitoon. Eli kun minun metsätalouteeni kuuluu taimikoiden suojaus (eikä vain myrkyn kylvö ja uudelleen istutus) kohtuutonta hirvieläinpainetta vastaan sen huoltotoiminta sekä jopa välillä lisärakentaminen (kuten jo tänä kesnäkin). Kyllähän raivaus-sun muukin toiminta metsässä aina helpompaa on kun metsävarustelun saa lavalle pressun alle tyrkätä mutta ehkä niiden suhteen voisi nippanappa jossain elämän vaiheessa vielä pärjätäkkin. Eli yksinkertaistettuna: Tappakaa päättäjät ylenmääräinen hirvieläinkanta ja luontoa säästyy monella tapaa. Taimikoiden suojauksen tarve vähenee ja luonnon monimuotoisuus lisääntyy. Metsästät eivät siihen enää pysty eivätkä haluakkaan joten muut konstit käyttöön. Sen saatte päättäjät aivan itse valita mikä se on. Mutta jotain tars tehä. (itse kannatan susien ja muiden petojen määrän vapaata lisäämistä seuraavan kymmenen vuotta, sitten väli-inventaari jossa katsotaan joko tasapainoa alkaa löytyä)

    Tolopainen Tolopainen

    Ehkä tuossa ongelmien perussyy on pään lyönti haapaan ja siitä tulee kaikki  ongelmat ja kuljetustarpeet. Oikealla puun valinnalla olisi vältetty monta ongelmaa ja saanut ehkä joskus plusmerkkistä tulosta. Se on tuo haapa hirvien tärkeintä ravintoa. Kaikki metsään jääneet oksatkin kuorivat puhtaaksi.

    jees h-valta

    Lehtipuu tulee jatkossakin olemaan vain ja ainoastaan kuusikoitteni uudistuspuu. Nyt se on kyllä toloppa muuttunut rauduskoivuksi ja aitaa sekin vaatii entistäkin varmemmin. Koivu on syönnin jälkeen armotta puskittuva joten se on jo muutaman riipimisen jälkeen pilalla. haavan kanssa jo alan pärjätä paitsi vähäisillä suojaamattomilla aloilla joita on ollut tien vuoksi hankala aidottaa. Toki aion sitä hiukan edes ohjausaidoilla parannella niilläkin aloilla. Haapa on edelleen virallisestikkin suomen metsätalouden tuotantopuita kuten muutkin. Mutta toloppa kyllä kertoo juuri sen tavanomaisen metsästäjän näkemyksen. Oma syysi kun istutat puita jotka kelpaavat HEIDÄN hirvilleen.

    Tolopainen Tolopainen

    Niinpä ei tässä oikein hyvältä näytä minkään puun tilanne. Kun männyn taimikoissa näkyy oksilla nyrkinkokoisia toukkapalloja. Viime kesänä koivuissa näkyi sienitauti. lehdet lähtivät ja kuusikoissa ruostetta.

Esillä 10 vastausta, 541 - 550 (kaikkiaan 34,709)