Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 5,581 - 5,590 (kaikkiaan 31,420)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Puu Hastelija

    Tolpan ratti ongelma poistuu sillä, kun käytät sen oikeasti kulmien säätöä tekevässä liikkeessä. Hommahan alkaa sillä, kun auto on paikoillaan, niin kuski käsketään ratin taakse ottamaan ajo asento, jossa hän ajaa suoraan. Tähän asentoon ratti lukitaan ja säädöt tehdään.

    Visakallo Visakallo

    Onko Tolopaisen auton renkaat valmistajan suosittamaa kokoa?

    Tolopainen Tolopainen

    Onhan ne tietenkin sellaiset, jotka on rekisteriotteesseen merkityt leveimmät sallitut, kestivät hiukan yli 20000km, kuten nykyrenkaat kestävät. Eipä renkaat paljon  maksakaan, kun ei juokse mainosmiesten perässä huippurenkaista. Jos nyt olisin ostamassa renkaita ostaisin ilman muuta kiinalaiset, niissä on kumia eikä pelkkiä uria kulutuspinnassa.

    Jätkä

    Jos takarenkaat kuluvat sisäreunoistaan, niin taka-akseli on viallinen. Auto on ilmeisesti Pösö tai Citikka, joka ei enää läpäisisi katsastusta. Siis takapyörät eivät ole suoraassa autoon nähden.- Pyörien suuntaus ei ole mikään läpihuutojuttu, mutta kone kyllä kertoo, milloin arvot ovat kohdallaan. Siihen ei vaikuta edes asentajan tai auton haltijan omat mielipiteet, koska kone antaa tulosteen kaikista arvoista suuhen ja siihen autoon ja malliin.En tiedä, minkälaisia ”suuntaamoita” Keski-Pohojanmaan ituniskoille on tarjolla, mutta nykylaitteilla tuo homma onnistuu helposti.
    Minun entisen työnantajan ammattioppilaitoksella on ajantasaiset laitteet, joilla ”opetuslapset” tekevät nelipyöräsuuntausta päivittäin. Nuoret ovat alta 20 – vuotiaita ja jokainen joutuu suuntaamaan ja aina opettaja tarkistaa työn ja tuloste annetaan myös asiakkaalle.Pyörien ja renkaiden kokoerokaan ei vaikuta, jos kaikki ovat samaa tyyppiä ja kokoa.Vastaavia pyöränsuuntauslaitteita ei ole läheskään joka korjaamolla – ja syykin on selvä. Ne ovat kalliit laitteet. Käytännössä yksi ajosiltanosturi on lähes pyhitetty siihen tarkoitukseen. Ei ainakaan sen päällä tehdä mitään kovin raskasta remonttia. Sitä varten on kymmenen muuta nosturia.</divVanhajätkä vilautti hieman kokemuspohjaa alustarakentamisessa ja juurikin noin se menee. Ralliautoissa ei ole alustassaan kovin paljoa tehdasasennuksia, kaikkia osia on muokattu rallia varten. Jo pelkästään Jokamiesluokan autoissa on etupyörät kallellaan sisäänpäin, samoin on F1-autoissa. Kyllä pojat tietää ohjausgeometrian merkityksen. (Joskus katson M-kelkkojen suksien asentoa, kun sukset on säädetty linkkuun –  Olen minäkin kelkkaa ajellut ja tiedän, kuinka pirusti suksien suuntaus vaikuttaa ajo-minaisuuksiin.)
    <div id=”mailtoikkunamodalPopupTo” style=”z-index: 1102;”>
    <div id=”mailtoikkunapopupMailContentModal”>
    <div id=”mailtoikkunamailModalToClose”></div>
    <div id=”mailtoikkunapopupToQuestionModal”>What do you want to do ?</div>
    New mail<button id=”mailtoikkunabuttonEmail”>Copy</button><textarea id=”mailtoikkunatextCopyClipboardSelect”></textarea></div>
    </div>
    <div></div>

    Visakallo Visakallo

    Ymmärsin Tolopaisen ostaneen autonsa käytettynä. Miten silloin voi olla täysin varma, ettei autoa ole ajettu esim. ylikuormassa montuun tai kolaroitu?

    wanhajätkä

    Ajoimme kilpaa m-kelkoilla koko perhe paitsi vaimo. sepäs ranttu peli onki säätää ajettavaksi kuskin painon mukaaan. Onhan jousitusta vain jokunen sentti ja sillä pitäs mennä tela maassa norsunkokoisten pattien yli. Ja tulla vielä tasapainossa alas vetopäällä. Kaasulla ja hyrrävoimilla sitä säädellään.

    Linholmin pasti osti multa meidän viimesen rallihirmun jolla opetti poikaansa ajamaan. Nyt poika näkyy jo MM- kuvioissa….ei tietenkään samalla autolla.

    Tosiaan auton teko aletaan alustasta eikä moottoria rassaamalla. Ennen jokaista rallia auto käy kulmien säädössä.

    Normi autoon jos viritellään mitäsunsattuu renkaita muodin mukaan niin mettäänpäin siinä mennään. kyllä ne tehtaan ingerjöörit on laskenu vivut ja voimat ja koko alustan geometrian sopimaan juuri ensiasennusrenkaille sopivaksi. Alusta on kuitenkin auton arimpia paikkoja ja saa takuulla tölväisyjä halusit tai et. Ei se ole politiikkaa jos auto vänkää oikeelle tai vasemmalle ja renkaat kuluu miten sattuu. Sinne on vaan käyny kipeää…

    On minunki hiluksissa yksi napa melkein tuuman taaempana ku alunperin. Kompromissein se korjataan. Ei minun rymyämisiä sillä voi aina verratakkaan normi autoiluun.

    Tähän vois sanoa ku se entinen pehtoori…onhan se minunki akka vähä takaittunen mutta nii vähä, nii vähä ettei se juuri haittaa..

    Tolopainen Tolopainen

    Visakallo ymmärsi väärin, en osta mitään käytettyä kun uusiakin saa. Huvittavia nuo jotkut kun kulkevät kyselemässä rengasliikkeistä käytettyjä renkaita autoihinsa, jos ei ole varaa ostaa uusia renkaita kannattaa auto myydä pois. Turha riskeerata huonoilla renkailla liikenteessä.

     

    arto arto

    Nykyauton nelipyöräsuuntaus vaatii sen neljä käyntiä suuntauksessa ja firmojen vaihtoa ennenkuin löytyy seellainen, joka sen osaa tehdä.     Kyllä se kerrasta osuu kohdilleen, Käytä 3D suuntauksessa ei tarvitse ravata monessa paikassa.        Vastaavia pyöränsuuntauslaitteita ei ole läheskään joka korjaamolla    Meillä päin kaikilla korjaamoilla toisilla jopa kotitallissa harrastepuolella.

    Puuki

    Pitääkö korealaisiin tehdä pyörän suuntaus jo uutena ?  Silloin se on melkein sama asia ostaako käytetyn länsiauton tai uuden korealaisen.

    Rengastestejä kannattaa vilkaista ennen kuin ostaa ne halvimmat kiinalaiset kiekot.

    Tolopainen Tolopainen

    No sehän tuli neljännellä käynnillä kuntoon. Oli huono tuuri, että ensimänen paja ei hallinnut, hommaa vaikka on valtakunnallinen ketju ja yksi suurimpia rengasmyyjiä.

Esillä 10 vastausta, 5,581 - 5,590 (kaikkiaan 31,420)