Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 5,641 - 5,650 (kaikkiaan 31,375)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Remie

    Nuo lukkiutumattomat jarrut , ajonvakautusjärjestelmä , ne ovat varusteita kuten tiepalvelun numero ja tiepalvelu, tunkki ja vararengas, varoituskolmio.

    Tunkki , vararengas ja varoituskolmio tuo lisää turvallisuutta ilman lisä riskiä, lukkiutumattomat jarrut ja  ajonvakautusjärjestelmä tuo myös riskejä ja vaaroja, luomalla turvallisuuden tunnetta jota ei todellisuudessa ole.

    Puu Hastelija

    Tämä muuten pitää paikkansa!

    Tulette huomaamaan kun käytte 25000 huollossa kun koko kierros jarruja pitää uusia.” 

    Ei kun sori ei tossa puhuttukaan 250000km huollosta. Mutta ensi kevääksi täytyy levyt uusia tuohon kilometrinielijään. Sillä oikeastaan muuta olekaan, kuin tasaista matka-ajoa.

    Mutta kyllä rennie taas päivän parhaat naurut tarjosi noilla” Kuinka paljon aloittelevia kuskeja lukee tätä palstaa? ”- kun suurimmalla enemmistöllä on pelko, joko lääkäri vie kortin pois.

    Tai ihmettely, miksi ei itse puupenkkisellä huippunopeus 40km/h museokuorma-autollaan kolaroi, vaikka onneksi lähtee liikkeelle vasta, kun muut ovat jo kesätapahtumasta poistuneet.

    Mutta niinhän sitä laulussakin lauletaan, että ”Maailmassa monta on ihmeellistä aasia….”

     

    Tolopainen Tolopainen

    Eipä ole tullut koskaan tarvetta vaihtaa tiellä autoon rengasta. Jos ajaa pelkkiä päällystettyjä teitä, käytännössä rengasvaurioita ei tule, tai jos tulee rengas yleensä tyhjenee vasta ajon jälkeen tai sen huomaa. Kun nykyisin on renkaiden painevahdit rengasvaurioita ei pitäisi pahemmin tulla, kun vajaalla paineella ajamisesta tulisi hälytys. Edellisessä autossa 8v aikana tuli kaksi rengasvauriota, ilmeiseti syy huonot Nokian energy renkaat, kuvio oli altis poiminaan soratieltä sepeliä lamellin väleihin.

    Remie

    Ajonvakautus saattaa yllättää kuljettajan Nykyaikaisissa autoissa vakiovarusteena tuleva ajonvakautusjärjestelmä vaatii uudenlaisia otteita ratissa. Pidon kadotessa on tärkeää kääntää rattia vain haluamaansa menosuuntaan, ilman vastaohjausta.

    Ajonvakautus saattaa yllättää kuljettajan
    <div class=”yle__article__header”>
    <p class=”yle__article__paragraph”>Nykyaikaisissa autoissa vakiovarusteena tuleva ajonvakautusjärjestelmä vaatii uudenlaisia otteita ratissa. Pidon kadotessa on tärkeää kääntää rattia vain haluamaansa menosuuntaan, ilman vastaohjausta. Nopeutta on mutkaan tullessa liikaa viisi kilometriä tunnissa ja tilanne tulee päälle. Nykyaikainen neliveto kampeaa väkisin ajolinjalta sivuun vaikka kuljettaja kuinka kääntää rattia kohti haluamaansa suuntaa. Onneksi on ESP, eikä auto pyörähdä ja onneksi ominaisuuksia ulosmitataan suljetulla ajoharjoitteluradalla. Ajonvakautusjärjestelmän hypätessä kehiin tunne on kuin autossa olisi kaksi kuljettajaa. Se ohjattavuus mutkan suuntaan pilattiin tavallaan vastaohjauksella ja saatiin auto vastaantulijan puolelle, ajo-opettaja Hannu Karhatsu analysoi.  Eli hyvin tasaisella kaasulla ajaen, veto koko ajan päällä ja ohjataan koko ajan mutkan loppua kohti, niin kyllä se yleensä sinne menee jos vain vauhtia ei ole liian paljon liikaa. Ajonvakautusjärjestelmällä varustetun nykyaikaisen auton kuljettajalta vaaditaan siis vähintäänkin tietoisuutta ajonvakautusjärjestelmän olemassaolosta. Vastaohjausta ei tarvitse, kun tietokone pitää nokan suunnasta huolen. Se vaatii kuljettajalta luottoa tekniikkaa kohtaa mutta silti pitää muistaa tilannenopeus. Mutta jos on nelivetoinen auto, niin mistä silloin huomaa että keli muuttui liukkaaksi? Nelivedolla liikkeelle lähtiessä renkaat eivät lipsu. – Kyllä sen huomaa kun ESP-valo vilahtaa jossain tilanteessa. Kuljettajan pitää aavistaa, milloin ollaan liukkaalla. – Tilannenopeus on tärkeä. Oli nopeusrajoitus 60, 80 tai 100, nopeuden ei tarvitse olla välttämättä edes sitä. Ihan olosuhteiden mukaan, Hannu Karhatsu muistuttaa Nopeutta on mutkaan tullessa liikaa viisi kilometriä tunnissa ja <u>tilanne</u> tulee päälle. Nykyaikainen neliveto kampeaa väkisin ajolinjalta sivuun vaikka kuljettaja kuinka kääntää rattia kohti haluamaansa suuntaa. Onneksi on ESP, eikä auto pyörähdä ja onneksi ominaisuuksia ulosmitataan suljetulla ajoharjoitteluradalla. Ajonvakautusjärjestelmän hypätessä kehiin tunne on kuin autossa olisi kaksi kuljettajaa. Se ohjattavuus mutkan suuntaan pilattiin tavallaan vastaohjauksella ja saatiin auto vastaantulijan puolelle, ajo-opettaja Hannu Karhatsu analysoi.  Eli hyvin tasaisella kaasulla ajaen, veto koko ajan päällä ja ohjataan koko ajan mutkan loppua kohti, niin kyllä se yleensä sinne menee jos vain vauhtia ei ole liian paljon liikaa. Ajonvakautusjärjestelmällä varustetun nykyaikaisen auton kuljettajalta vaaditaan siis vähintäänkin tietoisuutta ajonvakautusjärjestelmän olemassaolosta. Vastaohjausta ei tarvitse, kun tietokone pitää nokan suunnasta huolen. Se vaatii kuljettajalta luottoa tekniikkaa kohtaa mutta silti pitää muistaa tilannenopeus. Mutta jos on nelivetoinen auto, niin mistä silloin huomaa että keli muuttui liukkaaksi? Nelivedolla liikkeelle lähtiessä renkaat eivät lipsu. Kyllä sen huomaa kun ESP-valo vilahtaa jossain tilanteessa. Kuljettajan pitää aavistaa, milloin ollaan liukkaalla. Tilannenopeus on tärkeä. Oli nopeusrajoitus 60, 80 tai 100, nopeuden ei tarvitse olla välttämättä edes sitä. Ihan olosuhteiden mukaan, Hannu Karhatsu muistuttaa</p>

    </div>

    Jätkä

    Yritätkö sinä siirtyä tälle vuosituhannelle lueskelemalla vanhoja artikkeleita autolla ajamisesta? Huomioitteni mukaan tarpeesi on selkeästi nähtävänä. Onko kuormurissasi lumiaura edessä näin takvella? Kyllä siinä silti olisi hyvä käyttää talvirenkaita. Tärkeää olisi kuitenkin, että et nosta nopeutta yli neljänkympin.

    jees h-valta

    Kyllähän nuo tekniikan avustimet itsestään ja olemassaolostaan ilmoittelee ja liukkaasta tulee varoituskolmio vilkkumaan mittaristoon. Jopa kesällä jos ajat huolimattomasti auton mielestä. Eli ylittelet keskiviivaa ja reunaviivoja tai ajat niitä liian lähellä. Tulee vilkkuvaa kolmiota ja auto yrittää ohjata keskelle ajokaistaa. Onhan näissä tuntuma erilainen mutta ei todella mikään vaikeampaa kuin perinteisissä ilman avustimia. Tiedän kun ajan päivittäin sekä uudehkolla että vanhalla autolla. Ei nyt ihan puupenkkiversio kuitenkaan. Ja mitä Remien väitteeseen jarrujen kulumisesta niin olen kyllä ylittänyt jo tuon huollon ajan ja silti jarrut ovat uudenveroisessa kunnossa. Jopa automaattinen käsijarru pitää.

    Remie
    jees h-valta

    Ja mitähän Remie yrität kertoa tuolla linkilläsi? Kyllä minua ainakin on enemmän pelottanut ennen näitä turvavarusteita kenen vain kyydissä. Ennenhän autot olivat tosi turvattomia, jopa turvavyöt tulivat vasta minunkin aloitellessani autoilua. Vasta toisessa oli vyöt ja en todella tuntenut siinä ensimmäisessä Escortissa oloani turvallisemmaksi. Tosin eihän niissä kippanoissa vyötkään vielä kummia tehneet. Tuo mallihan oli talvikelillä sellainen että aina voi perä heittää eteen eli ei ollut ihan yksi kerta kun tien täydeltä yritettiin saada autoa hallintaan. Tuurilla on hengissä selvitty, nyt jo voisi selvitä turvavarusteillakin.

    Remie

    Tien päällä liikkuu paljon muitakin ihmisiä ettekä te yksinään. Teillä ylimielinen suhtautuminen muihin tiellä liikkujiin.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Älä Remie oleta että olemme huonoja kuskeja. Ei kukaan edellä ole kirjoittanut että ulosmittaa apuvälineiden ominaisuudet. Itse olen ajanut kohta 40 vuotta ilman kolareita, vain yksi ojaan ajo. Vakuutan että ulkona ollaan oltu pahoissa keleissä.

Esillä 10 vastausta, 5,641 - 5,650 (kaikkiaan 31,375)