Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 5,651 - 5,660 (kaikkiaan 31,363)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • jees h-valta

    Kuten varmaan kaikki meistä kirjoittelijoista. Nytkin aion lähteä pikapuoliin Ulvilaan ajokortin uusinnan terveystarkastukseen. Viiden vuoden välein syyni ja nyt sitten sattui kesärenkaille muutaman sentin uusi lumi alle. Yritän selvitä koska lämmintä edessäpäin taas luvassa. vasta lähempänä marras-joulukuun vaihdetta ole yleensä vaihtanut talvikumit. En kuluta tiestöä turhaan vaan kuittaan turvavarustelulla sen pitovajeen, heh,heh!

    Remie

    Ei siitä ole kysymys. Liikenneturvallisuudesta on kysymys. Kuten jätä antaa ymmärtää että hän vetelee niin että rapa roiskuu loistoautollaan. Muut väistää kun minä menen Tiellä on suurin osa autoja jota ajavat normaalia vauhtia. Siellä seassa koheltaa  joku jätkä puolta nopeammin ei ole liikennekulttuuria parhaimmillaan. Nämä koheltajat aiheuttavat niitä vaaran tilanteita. On niillä apulaitteita tai ei sillä ei ole merkitystä. Kuten alussa kerroin. Nuo järjestelmät luovat turvallisuuden tunnetta jota ei ole. Niihin opitaan luottamaan ja nopeudet kasvavat ja taas ollaan tilanteessa että autoa ei kyetä hallitsemaan. Elikä aivan turhia vempaimia. Muutenhan kolarit olisivat loppuneet ajat sitten jos niillä olisi jokin turvallisuuteen liittyvä tekijä. Nuo laitteet avustavat vain siinä tapauksessa jos tilanne nopeus on liian iso. Tilanne on aivan sama ilman niitä laitteita. Siinä rajalla kun nopeus on vielä hallittavissa ei noita tarvita ja kun menee yli rajan niin silloin ollaan metsikössä pienemmällä nopeudella mennään metsään kuin noilla apuvempaimen kanssa joilla nopeudet ovat suurempia , niillä pääsee metsikköön syvemmälle. Apuvempaimet luovat vakavamman vaaran kuin ilman joilla ajetaan hitaammin. Ei pitäisi olla vaikea ymmärtää. Turvallinen auto on joka ei liiku lainkaan, hyvin yksinkertaista.

    MJO

    Siinä rajalla kun nopeus on vielä hallittavissa ei noita tarvita

    Onko Remiellä esittää jotain faktaa, että autot jotka ovat varustettu ABS jarruilla, luistonestolla ja kaistavahdilla yms. ajavat järjestään ylinopeutta ja lujempaa kuin ei turvalaitteita?

    Tuo kommentisi on täysi aivopieru. Tottakai onnettomuuksia ei tapahtuisi nopeuden ollessa aina hallittavissa. Joskus se raja voi olla enää 10km/h nopeuden ollessa 100 km/h.  Yleensä siitä hetkestä 0,1 sekunnin päästä rysähtää ja kovaa.

    Puu Hastelija

     Siinä rajalla kun nopeus on vielä hallittavissa ei noita tarvita ja kun menee yli rajan niin silloin ollaan metsikössä pienemmällä nopeudella mennään metsään kuin noilla apuvempaimen kanssa joilla nopeudet ovat suurempia , niillä pääsee metsikköön syvemmälle. ”

    Nuo erittäin paljon turvallisuutta lisäävät laitteet pelastavat nimenomaan äkillisissä, muuttuvissa tilanteissa.

    Kalle Kehveli Kalle Kehveli

    Autojen elektroniset turvalisävarusteet on tehty pikkupoikia varten lisäämään myyntiä, ainoa hyvä turvaparannus vuosikymmenten aikana on ollut ABS-jarrut, muut hömppää.

    Puuki

    Muuttuvanop.vakinopeussäätimellä ajettaessa sen välimatkan edellä ajavaan voi muuttaa etukäteen sopivaksi tilanteen mukaan.  Auto seuraa edellä ajavaa ja jarruttaa samassa tahdissa . Ei se vähennä turvallisuutta vaan yleensä lisää sitä . Nelivetoautoissa on se huono puoli, että jarrutusmatka ei lyhene samassa suhteessa liukkaalla kuin pito on muuten parantunut.

    Remie

    Puuki, joo. Olen käyttänyt silloin kiinteää neliveto jolloin kaikki pyörät pyörivät samalla nopeudella vaikka kolme pyörää olisi ilmassa. Huonoa on tuossakin se että jään päällä lumi aiheuttaa auton suoraan kulkemisen vaikka pyöriä kääntää. Automaattisella taas kulkee hyvin mutta pysähtymään ei saa millään. Yksin pyörä luistaa niin jarrut häviävät. Lukkiutumattomat jarrut estää pakin päälle saamisen jos ei olisi tuota järjetöntä systeemiä niin painaisi pyörät lukkoon ja pakki päälle niin silloin aito pysähtyisi. Perävaunu tuo oman haasteensa. Nuo järjestelmät eivät ymmärrä perävaunun päälle mitään, saavat vain tuhoa aikaiseksi.

    Jätkä

    Nelivetoautoissakin jo pitkään olleet lukkiutumattomat jarrut toimivat kyllä aivan yhtä hyvin kuin muissakin autoissa.  Jos Nelivedossa ei ole kunnollisia tasauspyörästön lukkoja, se on pahassa paikassa yhtä surkea kuin kaksivetoinen, eli yksi pyörä vetää – muut sutii. Jakovaihteen lukko pakottaa vedon myös toiselle akselille, mutta lukkojen puuttuminen niistä tekee sen, että liukkaalla olevat pyörät sutivat, toiset eivät pyöri. Kiinteä neliveto saa aikaan sen, että esim jarruttaessa liukkaalla oleva pyörä pyörii takaperin, ellei poljeta lukkojarrutusta. Pakin päällelaittaminen pysäytystarkoituksessa kuuluu sarjaan ”Hullun houreet”.

    rööri roope

    1970 ei ollu autoissa apseja,turvatyynyjä,luistonestoa mutta oli turvavyö jota suurin osa ei käyttänyt.Nykyisin on kaikki turvavarusteet jotka edellä mainitsin.

    Vähän tilastoa 1970 autoja oli kaikkiaan liikenteessä 800000  joista h-autoja 707000.1970 kuoli liikenteessä 973 henkilöä.

    2018 autoja liikenteessä 3,1 milj joista h-autoja 2,7 milj. Kuolleita 2018 ,235 henkilöä.

    Vuosi oli kuolleitten suhteen surkein 1972 jolloin kuoli liikenteessä  1072.

    Noista tilastoista on helppo päätellä onko turva varusteista hyötyä vai haittaa verrattaessa vuosia 1970,2018Liikenteessä olevien autojen määrä 4 kertaistunut ja kuolleitten määrä pienentynyt  yli 4 kertaisesti.

    Siinä miettimistä änkyrälle joka on olevinaan oikeassa kaikessa.

    Hyvää päivän jatkoa.

    Remie

    Jätkä se jaksaa. Kiinteä neliveto saa aikaan sen, että esim jarruttaessa liukkaalla oleva pyörä pyörii takaperin, ellei poljeta lukkojarrutusta. Pakin päällelaittaminen pysäytystarkoituksessa kuuluu sarjaan “Hullun houreet”.

    Minun kiinteä lukko autossa tarkoittaa sitä että kaikki pyörät pyörii yhtä kovaa riippumatta siitä onko kolme pyörää ilmassa vai ei. Miksi sepität moisia satuja. Perävaunussa on kuormaa joka työntää autoa kohti estettä niin tottakai yritän pysäyttää yhdistelmän, toisin kuin sinä annat automaati ohjauksen hoitaa ja painat kaasun pohjaan. Kuinkas sinun automaattiohjauksesi reagoi tuohon tilanteeseen. Entäs ABS järjestelmä.

Esillä 10 vastausta, 5,651 - 5,660 (kaikkiaan 31,363)