Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 5,661 - 5,670 (kaikkiaan 31,363)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • MJO

    turvaparannus vuosikymmenten aikana on ollut ABS-jarrut, muut hömppää.

    Ladakuskit vauhdissa.

    MJO

    Jätkä se jaksaa. Kiinteä neliveto saa aikaan sen, että esim jarruttaessa liukkaalla oleva pyörä pyörii takaperin, ellei poljeta lukkojarrutusta.

    Ei mulla ainakaan pyöri.

    Tai harvemmin tulee ajettua lukot päällä, että joutuisi tekemään hätäjarrutuksia.

    Eikä nykyautoissa ole mitään automaattiohjauksia, jotka ajavat ja ohjaavat autoa itsenäisesti. Enkä tarkoita mitään taskuun peruutus automatiikkaa, vaan ihan normaalia liikennettä ja varsinkaan maastossa ajoa lukot päällä.

    Rane

    Taisi tuohon liikennekuolemien laskuun olla suurin syyllinen nopeusrajoitukset ja Kekkonen.

    https://yle.fi/uutiset/3-6442260

    Remie

    Tuolloin ei ollut edes saatavana talvirenkaita eikä talvirengas pakosta puhuttu mitään. Lunta korkeat kinokset joka teki mutkaisilla teillä liikkumisen hengen vaaralliseksi. Väistin vastaan tulevaa pellolle josta sain kiitosta. Vastaantulijalla oli sisä kaarre eikä kyennyt pitämään omaa kaistaa. Kuninkaan ei käynyt , vain traktori tarvittiin pois vetoon.

    MJO

    Nopeusrajoitukset varmaan tekivät portaan kuolleidenmäärään 70-luvulla. Kuitenkin liikenteessä kuolleiden- ja vakavasti loukkaantuneiden määrä on laskenut lähes lineaarisesti viimeisen 30 vuoden ajan (kuolleita 90-luvun alkuvuosina 700). Tähän varmasti vaikuttaa myös autojen kehittyminen.

    Sanokoot änkyrä jäärät mitä tahansa.

    Remie

    Nopeudet ovat pudonneet kaiken aikaa, ei talvinopeuskaan kovin pitkään ole ollut käytössä. Lisäksi talvi on lyhentynyt, teitä on suolattu ja hiekoitettu , 1970 luvulla vain isot tiet hoidettiin. Hetken päästä ollaan samassa tilanteessa. Nykyään saa renkaita tosi halvalla 1970 ja 1980 lukuun verrattuna. Renkaat ovat myös hyviä. Autojen pyörä koko on kasvanut huimasti mikä tuo lisää pitoa. Vanha Mini 9 tuuman pyörällä , nykyään on kottikärryssä 10 tuuman pyörä. Fiat 12 tuumaa ja 13 tuumanen oli ihan yleinen. Nyt 18 tuumainen pyörä ja aito 2 x painavampi. Muuttunut on.

    MJO

    Niin, eli autot ovat parantuneet kaikin puolin.

    Metsuri motokuski

    Itseasiassa taitaa olla niin että mitä kapeampi rengas sen kovempi pito saadaan lumella ja jäällä aikaan. Perustuu varmaan osin siihen että paino kohdistuu pienemmälle alalle ja sen vuoksi pito paranee. Hyvään rengaspitoon vaikuttaa toki muukin asia kuten kuviointi, nastojen määrä ja muoto, renkaan koko ja korkeusprofiili sekä kumiseoksen laatu. Yleensä on niin että kun käytetään kapeaa talvirengasta painavassa autossa alkaa rengas ”taittumaan” mutkissa. Sen vuoksi jos halutaan maksimi pito niin ajo-ominaisuudessa kärsitään. Nykyään käytetään melko suuria ja leveitä renkaita ja matalia profiileita joten renkaan alle kohdistuva paine on alempi. Samoin nastojen korkeuksia on rajoitettu teiden kulumisen vuoksi. Tätä on kompensoitu uusilla renkaan kulutuspintojen kuvioinneilla sekä pehmentämällä kumiseosta ja nastojen rakenteita muuttamalla. Sen on varmaan monikin huomannut kun renkaat kuluvat parissa vuodessa loppuun. On sitten kyseesä kesä tai talvirengas.

    Gla Gla

    Ajonopeudet eivät ole pudonneet, vaikka Remiestä siltä tuntuukin. 70-luvulla ne putosi, mutta ovat sen jälkeen nousseet takaisin ja ylikin. Muistaakseni vime vuosina on aivan pientä laskua ollut.

    Pintapaine on vain yksi tekijä renkaan pidossa eli kapeampi ei välttämättä pidä edes jäällä paremmin kuin leveä.

    Remie

    Monia taajamia on rajoitettu 30km/h tuommoisia nopeuksia ei 70 ja 80 luvulla ei käytetty lainkaan. 40km/h on yleinen kun ennen sai mennä 50 km/h . 60km/h on otettu käyttöön kun ennen ei ollut rajoitettu lainkaan. Moni kirkonkylä on saanut rajoituksia lisää ja entisiä jatkettu.

Esillä 10 vastausta, 5,661 - 5,670 (kaikkiaan 31,363)