Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 5,671 - 5,680 (kaikkiaan 31,313)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Gla Gla

    Oletin sinun puhuvan maanteistä, kun talvirajoituksista tuossa yhteydessä puhuit.

    Taajamien ajonopeuksista ei faktaa ole, mutta maanteiltä on.

    Taajamissa on aina ollut rajoitukset, vapaita nopeuksia on ollut vain joillain maanteillä.

     

     

    Remie

    Joo täällä päin alennettiin kun tiet huononi, vähänkin jyrkempi mutka 60 on nopeus. 80 hyvin vähän enää maaseudulla. Se maaseudun eduista.

    Visakallo Visakallo

    Ajatelkaapa mitä tapahtuisi, jos olisi nykyinen autokanta ja ajomäärät, mutta autot ja renkaat olisivat 70-luvulta!

    Remie

    Ei tulisi mitään. Kuolisimme sauhuun. Nyt kun on niistä katkuista päästy niin muutos olisi kamala ja jonkun tahon mielestä autot edelleen saastuttaa. Käytimme k-autoa lämpimässä hallissa sisällä 4tuntia eikä huomattu muutakuin että lämpötila nousi jyrkästi hallissa. Kyllä autot ovat sen puoleen hyviä.

    Jätkä

    Haba: ”Ei se rengaskoko lisää pitoa. Paino lisää, mutta on pysäyttämisessä liike-energiaa vastaavasti enemmän, eli menee pitemmälle.”

    Muunmuassa metsäkoneiden suunnittelijoille ja käyttäjille sinun Haba pitää käväistä kertomassa, että isot ja leveät pyörät eivät lisääkkään pitoa, vaikka se siltä ehkä tuntuu.

    Varsinkin vetopitoa ovat tuon alan kone-Hemmot halunneet lisää, ettei jäisi ruopimaan joka kuoppaan ja kiven taakse.

    Kun vielä huomioidaan se, että jättikokoiset renkaat ovat myös jättihintaiset verrattuna vanhemman kaliberin 14 – tuumaisiin teräväolkapäisiin maansiirtokoneiden renkaisiin.

    Talvi / hankirallien autoissa on käytetty kapeita renkaita sen vuoksi, kun ne leikkaavat lumen auki ja pureutuvat kovaan polanteeseen ja jäähän.

    Ja neuvoisin vielä Remietä, että meneppä katsomaan, kuinka pyörät sutivat rallikisojen lähtöviivalta lähdettäessä, kun autossa on neliveto ja lukot kiinni. Ei ole yksikään pyörä sutimatta, mutta siitä huolimatta taittuu kurveihin kovasti notkeasti.

    Jos auto ei käänny, niin lähes aina on vika ratin ja selkänojan välissä – ei suinkaan luistonestojärjestelmässä, joka kyllä on hoidettu nelivedolla.

    Rane

    Pyörien isontamisella metsäkoneissa haetaan kantavuutta ja pinnallapysymistä,vetopitoa saadaan telojen ja ketjujen liukuesteillä ja muotoilulla.Paksussa hangessa leveät renkaat huonontaa kulkemista.

    Jätkä

    Mutta Rane: Paksussa hangessa iso pyörä kulkee paljon vaivattomammin kuin pieni. Iso ja leveä rengas ei uppoa paksussa lumessa pohjia myöten, vaan pyörän jälkeen voi jäädä 30 – 40 senttiä paksu lumikerros.

    Kompromisseja haetaan aina, ei ole yhtä ainoaa autuaaksi tekevää suuretta, kun tehdään vaikka vain pyörillä kulkevia koneita.

    Puuki

    Kun auton paino on n. 2:n kertaistunut ja renkaiden pinta-ala (joka on tietä vasten) samoin ,niin silloin tilanne pysyy suunnilleen entisellään,  jos renkaiden ja tien pinnan muut ominaisuudet ei olisi muuttuneet.  Jarrutusmatka lyhenee entisestä , jos jarrut on entistä paremmat kuten yleensä nykyautoissa (levyjarrut rumpujarrujen sijaan) , ja jos renkaiden ominaisuudet on myös paremmat kuin vanhoissa kiekoissa.

    Puuki

    Kyllä veto jossain olosuhteissa heikkenee , jos rengas pyörii lumen päällä eikä yllä syvemmälle maahan asti tai lähemmäs maata, kun kitka pienenee.  Toisaalta lumi voi hidastaa kulkua, jos sitä on niin paljon, että kone kulkee mahaansa myöten . Pito heikkenee siinäkin tilanteessa. Hankikannolla voi jopa jäädä kiinni pohjastaan , jos renkaat uppoaa liiaksi eikä pitoa ole tarpeeksi.

    Gla Gla

    Jos puhutaan normaalista tieliikenteestä ja henkilöautoista, on ehkä turha verrata asioita metsäkoneisiin ja ralliautoihin. Jos kuka on ajanut ralliauton renkailla normaalia tieajoa ja tutustunut renkaan runkorakenteeseen tai koittanut ajaa metsäkoneella ketjujen kanssa tiellä, tietää mistä puhuu.

     

Esillä 10 vastausta, 5,671 - 5,680 (kaikkiaan 31,313)