Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 5,691 - 5,700 (kaikkiaan 31,265)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Rane

    Kyllä nimim.Jätkällä on paljon tietoa metsäalan asioista.Vaikeus tulee siitä että hän luulee tietävänsä kaiken kaikesta.Yleinen vaiva opettajilla.Mielestäni kuuluu keskustelupalstan kalustoon.

    wanhajätkä

    En vertaa autoa ja metsäkonetta. 70 luvula Pohjolan Auto varusteli yhdessä Marttiinin kans Fordeja metsäkoneiksi.  Tekivät mahdolisimman keveän prototyypin isoilla renkailla. Muuten hjuva mutta ei sillä tyhjänä palstaan päässyt. Jauhoi vain välilumessa saamatta vetopitoa ollenkaan. Täydellä kuormalla kyllä eteni jotenkuten. Ainoaksi jäi mutta tulipahan sekin kokeiltua. Susi tuli. Ei meinannut pysyä pystyssä kuormatessa ees sillä lyhytpuomisella kattopilkillä.

    Suo siellä vetelä täällä. Rattorissa pitää olla rautaa. Varsinkin ensiharvennuksilla puustovaurioiden ehkäisemiseksi. Teloihin leveyttä ja puomiin ulottuvuutta jotta voidaan puida puu ajouralle havumatto.

    Autot on autoja eikä renkaissa kannata säästellä. Ensiasennuskoko on useimmiten paras kompromissi. Sillehän alusta on suunniteltu.

    Remie

    Mottimasa on perillä rengas asioissa. Kun edellisessä rengaskeskustelussa toin esille kapean ja korkean renkaan niin palstalaiset alkoivat nimitellä hulluksi, tyhmäksi ja idiootiksi , saa nähdä kuinka nyt käy. Vaikka ei ole kuin maitokärryistä kysymys niin siinä jo huomaa kuinka hienosti iso polkupyörän rengas pyörii maastossa kuin se pyörä jossa on ilmaa sama määrä ja halkisija on 15 senttiä. Eihän matala ja leveä pyörä lumessakaan välttämättä pyöri efes oikeen suuntaan saatikka kun pyörä vajoaa jäätyeen suonpinnan alapuolelle niin siellä se kyntää. Korkea pyörä ja kapea sen olla pitää. Mieluummin varusteluna traktorissa puolitela. Vaatii jo melkoista tunarointia jos tuon saa jäämään kiinni. Esimerkkinä Ferguson 165 Multipower 18 R 30 renkailla ja normaali Fergu 165 14,2 R 38 renkailla. Niin tyhmää ihmistä ei ole suomessa joka Multipowerin vieisi metsään ja jos viekin niin sinne sen myös jättää, on niin kelvoton jo 8 sentin lumi on liikaa. Asia ei tällä viikon välillä ei ole muuttunut vaan asia on ollut aina niin ja tulee aina olemaan. Aivan sama on autoissa. Mitä korkeampi ja kapeampi rengas sitä parempi pito. 9 tuuman rengas on vai 15 mm tien pinnassa kiinni kun 20 tuuman rengas voi olla helposti 15 senttiä. Ei tarvitse hyväksyä tätä teoriaa mutta asia ei väittämällä muutu.

    Remie

    Rane ? sanoitko että jätkä on opettaja. Voihan hän olla olla mutta ei ihmisiä kouluttamassa. Kuka voi tulla toimeen hänen oppilaanaan, ei kukaan . Sitä nimittelyntulvaa ja lyttyyn myttäämistä ei kukaan viitsi kuunella tuntia kauempaa. Hän leikkii vaikka mitä , keskustelut hän kopioi netistä jonka joku on kertonut jonkun toisen asian yhteydessä jon hän ymppää onan fraseologisen toisen ihmisen halventamisesta jonka hän on kopioinut jostain sarjakuvasta tai skifi lefasta. Eihän hänellä itsellään ole päänahan alla kuin upiluu pökkelö. Kukaan muu ei koskaan ryhtyisi moiseen.

    wanhajätkä

    Paljon oon mettiä kolunnu enkä oo yhtään ferkkua löytäny hylättynä…

    Jätkä

    Rengaskauppiaat ja renkaiden tosikäyttäjät voivat olla eri mieltä. Onko kaikki paripyörät hankittu turhaan, vai siksi, kun naapurillakin on? Miksi maatalous/ metsätraktorissa on 18″ -38 renkaat metsäajoakin varten? Miksi ne eivät ole 10″:n tai jopa 8″:n renkaat? Kuinka paljon eri juttu on metsäkoneessa esim 60 cm leveät renkaat, joiden päälle on kiskaistu 110 senttiset kantavat telat?

    Olen ajanut kahdeksanpyöräisellä ajokoneella teloilla siemenpuiden poistoa lähes metrisessä hangessa. kone teki lumeen saman syvyiset jäljet kuin alueella ajava moottorikelkka.

    Kyllä mielipiteitä saatte toki esittää, mutta pitäisi niille olla jonkinlainen pohja, kun kerta väitätte olevanne alalla.

    Remix. 20 ” leveä rengas on muuten tiessä – maanpinnassa kiinni n. 20 tuuman leveydeltä

    Remie

    Eihän täysijärkinen mene multipoverilla kin pellolle ja tielle, kyntäminen on sillä jo pelkkää tuskaa. Normaali on paljon parempi. Mätästetty tai aurattu metsänpohja ei sovellu millekkään kulkuneuvolle hyvin. Telapyöröstökään ei saa olla kovin matala .mielummin 1,2m johtopyörä ja vetopyörä ja telan pituus 12m niin kulkee heilumatta. Jalkasin on mahdon liikuttava, jos kaatuu niin jokin oksantappi lävistää silmän tai puhkaisee pallean. Metrin syviä reikiä kun on männynkanto nostettu pois. Edes sotatanner miinoineen ei ole noiden tasoisisa kulkukenttiä. Ei ole ihme jos kolmijalkaisia peuroja nilkuttaa pelloilla syömässä.

    Mottimasa Mottimasa

    Ei se nyt remie metsään jää, mutta jos laitetaan siihen verkuun vaikka se 14,2 R38 tai likelle samaa korkeutta oleva reilusti leveämpi vaikka 600 millinen rengas niin kyllähän sillä 600 millisellä paksussa lumessa on työmaa päästä eteenpäin.

    Jätkästä tulee mieleen ammattikoulun aikainen opettaja Seppo joka ei antanut periksi ei mistään, oli niin vastarannankiiski että tappeli toisten opettajienkin kanssa. Päähänpinttynyt tieto oli niin sodanaikaista kuin olla ja voi. Kaikkinensa ylijumala, pilvissä leijuva pelle.

    Mottimasa Mottimasa

    Tule jätkä tähän päivään, miksi maataloustraktorissa on paripyörät tai mammuttirenkaat? Miksi ne vaihdetaan talveksi 18 tuumaisiin? Siksi koska se kapea 18 tuumainen on talvella paljon pitävempi ja parempi eteniä kuin se mammutti. Kukaan ei laita talveksi paripyöriä, ne ovat keväällä pienemmän pintapaineen saavuttamiseksi.

    oksapuu

    Palstan moderointia voisi kyllä tehostaa ja välillä banniakin jakaa…

    Eipä ole ihme kun ei tule uusia kirjoittajia ja vanhojakin lähtee pois…

Esillä 10 vastausta, 5,691 - 5,700 (kaikkiaan 31,265)