Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 5,711 - 5,720 (kaikkiaan 31,265)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Visakallo Visakallo

    Kyllähän näiden 11 vuodenkin aikana, jonka olen täällä mukana ollut, huomaa kuinka me keskustelijat vanhenemme. Ainakin puolet palstan jutuista on jo sellaista nostalgista rupattelua, ettei sillä nykyisen puunkorjuun tai maatalouden kanssa ole enää aikoihin ollut mitään tekemistä. Niin kauan kuin viisasten kerho kykenee kokoontumaan ABC:n nurkkapöydässä, sekaan saattaa eksyä joku nuorempikin realityöelämässä mukana oleva, mutta sitten kun joudutaan siirtymään palvelutalon päiväsaliin, jutut alkaa kiertää vain vanhaa kehää.

    kim1

    Silloin noin 11 vuotta sitten minä….,ja yllätys yllätys Jesse taisivat olla tämän keskustelupalstan aktiivisimmat kirjoittajat…,vaikka välillä kovaa menikin,niin eipä koskaan tullut sorruttua ala-arvoisuuten…,toki eipä muutkaan sortuneet moiseen…(paljon on Vantaan joessa virrannut vettä 11 vuoden aikana)….t.kim

    jees h-valta

    Olihan se vanhan keskustelupalstan aikoihin aika villiä meno. Mutta kun palsta uudistettiin alkoi sävyisä keskustelu joka vaipui kotvan päästä jopa hiljaiseloksi. Luultiinkin tiukan kuosin tuhoavan koko keskustelun. On se pikkuhiljaa elänyt ja nyt viimevuosina on tullut Tolopainen ja Jätkä ja taas alkoi viihdettä ja vänkyröitä juttuja löytyä. Se vain ei ole muuttunut (kuin huonompaan) ettei lehtipuun viljelymahdollisuudet ole parantuneet tässä ajassa. On tullut sorkallisten invaasio ja tilanne lähes pois hallinnasta. Kim1:en ja minä ollaan sitä linjaa puollettu mutta ei taida toteutua kuin pakolla ilmastonmuutoksen myötä.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Remie kyseli Ilmastonmuutos-ketjussa kaasuautoilun hinnasta.

    ”Kiinteän kuukausihinnan piiriin sisältyvä volyymi saa olla maksimissaan 1000 kg 12 kk kampanjan ajalta (keskimäärin 83,3 kg kuukaudessa). Määrä tarkoittaa yli 2080 km ajoa kuukaudessa [arvio perustuu uusien C-segmentin kaasuautojen (Skoda Octavia, Audi A3…) keskikulutuksiin].”

    Tarjous loppuu tämän vuoden lopussa, eli siihen mennessä pitää olla Gas Card aktivoituna. Gasumin tarjous kattaa vain ensimmäisen vuoden kaasut (65 euroa/kk per 12 kk per 2000 km/kk). Kaasuautoilun polttoainekulu on kampanjan loputtuakin kilpailukykyinen bensa-autoilun kanssa.

    Jos lasken kaasukonversion hinnaksi esimerkiksi 2500 euroa, tämän tienaaminen takaisin vaatisi omalla autollani ehkä kolmen vuoden autoilua. Laskelmassa on oletettu kulutukseksi noin 7 litraa bensiiniä per 100 km a 1,50 euroa/litra, hinnaksi tulee siis pyöristäen 10 euroa per 100 km. Gasumin tarjouskaasu maksaa 0,0325 euroa/km ja bensa maksaa 0,10 euroa/km. Jos ajaisi 20000 km ensimmäisenä vuonna, bensa maksaisi 2000 euroa ja kaasu 650 euroa, eli säästö olisi 1350 euroa ensimmäisenä vuonna eli reilu puolet konversion hinnasta. Toisen puolen tienaamiseen menisi ehkä pari vuotta lisää.

    https://www.gasum.com/yksityisille/tankkaa-kaasua/kiinteahintakampanja/2019-kampanjaehdot-kiinteahinta/

    https://www.gasum.com/yksityisille/valitse-kaasuauto/kaasuauton-hankinta/

    Remie

    Kiitos A.j . No nyt selvisi. Vähän autoilevana käytän siis dieseliä kun aina on 2000kg kärry perässä. Sitten kun joskus pääsen pieneen autoon niin on katsottava uudestaan. Ehkä 95 vuotiaana.

    wanhajätkä

    Muistellaan sitä ferkkua silti vielä hetkisen. Jos ei mp:llä pääse niin se on kyllä kokemuksen puutetta. Kunnon ketjut taakse ja ferkun hydrauliikka oli ylivertainen painon siirrossa. Etupyörät on lähinnä tielläajoon tarkoitettu. karttu vetovarsista nivelöityyn kärryn tai reen vetopuomiin ja hydrauliikalla koko traktorin paino takapyörille. Kulki silloin ja kulkee vieläkin n. 30 000 tunnin jälkeen. Aisalla komeilee patun pilkki. Karikointikin tuli kyllä tutuksi. Pikkuhommia teen sillä vieläkin. Lumi ei ole este eikä edes hidaste. tasoittaa ajourat mukavasti. Routaa meillä on joka talvi enempi tai vähempi.Voittaa kyllä kelkka ja mönkijätuherruksen tullen mennen. Just sopiva peli etelän keskimäärin 30 -40 ha metsätiloille- Sillä kyllä ajaa sen mitä kehtaa huskua vinguttaa. Jos nyt enemmän tekee niin ajattaa tai hommaa käytetyn keskikokoisen kuormaakantavan.

    Eihän kaikista tullut ees hevosmiehiä puhumattakaan koneista.

    Kikka vaatii taktiikkaa…

    Jätkä

    Tuolla edellä joku hölmöili, että18 tuumaa leveät renkaat ovat kapeat maataloustraktorissa. Minusta ne ovat metsäajossa maatalus-fortsonniin ihan riittävän leveät. Kun vielä vannekoko sovitetaan 38 :n tuumaan, niin moisella vehkeellä isompia kaipaa. Wanhan mielipide tuosta etupyörien nostamisesta ilmaan on just sitä, mitä tuollainen maatalousvehje tarvitsee metsätraktoriksi muuttuessaan.  Hydyliikkaa pitelemään keulaa korkealla. Parasta olisi värkätä häntäohjauslaite ja Balanssisäädin Traktorin ja kärryn väliin.

    En tajua, mitä kehnoa on Massikan multipoverissa? Missä siitä on haittaa?

    PS: Siitä traktorista kannattaisi ottaa etuakseli pois, jos sillä metsässä ajelee enemmän. Kyllä muutkin maataloustraktorit toimivat metsäajossa, jos vain Banjot kestää! Ja ketjut tietenkin ovat ehdottomat. Parhaat ovat nastaketjut.

    Remie

    Otin vain esimerksi multipowerin ja normaali fergun. Multipoveridda oli ne matalat ja leveät renkaat. 165 normaalissa oli korkeat ja kapeat. Eihän nuo lopu koskaan , kun tehostinta jäähdyttimen alta vain tilkitsee kun lakkaa tehostamasta. Ford oli jarruistaan ja nostolaiteestaan niinkuin parempi mutta moottori oli kehno verrattuna ferguun. Ferkun mäntäpumppu olisi saanut olla tilavuudeltaan isompi ja siivilä helpompi puhdistaa. Painonsiirto tosiaan oli hyvä. Nokkapainoa oli luonnostaan riittävästi metsään , tyhjänä piti katsoa mihin ajoi. Minulla oli molemmat yhtä aikaa, fergun jarrut ja fordin moottori kun olisi ollut paremmat niin eihän muuta olisi voinut kaivata. 135 ja 35 oli vähän matala mutta niilläkin metsässä joku ajeli.

    Remie

    Ei minun multopoverissa muuta ollut kuin 30 tuuman vanne 20 tuumaa leveät renkaat. Sillä ei tehnyt talvella mitään oli ketjut tai ei. Toinen tavallinen 12,4 R 38 oli aivan eri peli. Koskaan en käyttänyt ketjuja.

    Mottimasa Mottimasa

    En ollut 11 vuotta sitten palstalla  olin silloin teini ja pi..u mielessä ja sitähän piti painaa aina kun flaksi kävi. Multipoverit ja takavedot ovat olleet ennen syntymääni käytössä, nukuin ensimmäiset päiväuneni 805 neliveto valmetin hytissä, sinnehän oli aina isäukon mukaan päästävä ja 4 vuotiaana sahasin pokasahalla rankoja siinä kun isä moottorisahalla, äitimuori niitä oli läjäämässä. Reki oli vielä siihen aikaan käytössä millä puut ajettiin, samalla patulla kyytiin lastattiin mitä nytkin.

Esillä 10 vastausta, 5,711 - 5,720 (kaikkiaan 31,265)