Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 5,721 - 5,730 (kaikkiaan 31,265)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Jätkä

    Remie. Onko todellakin oikeus ja kohtuus moittia ja haukkua yksi maailman parhaista traktoreista sillä perusteella, että siihen joko sinä, taikka joku muu on hölmöyttään hankkinut vääränlaiset renkaat.

    Kukaan, joka ei ole metsäajossa käyttänyt kunnollisia ketjuja ei tiedä siitä työlajista ainakaan sitä, miten homma sujuu, kun edes koneet pelaa.

    ”Se on eri hommaa, kun voita kerjätään! Silloin pitää olla voirasia ja voilusikka omasta takaa”. Ei kai kukaan muu ole lähtenyt metsätöihin kahta kättä heiluttaen ja kalsareisillaan?

    Remie

    Kyllä ne pyörät oli ihan uutena ostettaessa siinä. Pellolla ihan hyvät kesällä ja maantiellä kulki kovaa. mutta metsään sillä ei olut asiaa , ajelin sillä tavallisella eikä mitään vaikeutta ollut , miksi olisin katkonut kuusen juuria ketjuilla kun ilman pääsi aivan hyvin. Eikä myös lahoja ollut metsässä eikä ole vieläkään, aikaa on 35 vuotta kulunut. Nyt on eri vehkeet eikä kumpaakaan fergua. Eikä ole haukkumista jos traktori on erilainen kuin toinen. Traktori on vain valmistettu eri tarkoitusta varten. Mitä tulee tuon aikaisiin jarruihin niin vain Fordissa oli hyvät jarrut, mutta moottorit vuosi öljyä joka ainoa pakosarjan alta. Pitämään ei saanut millään. Sitten tuli turbot ja moottori meni lopullisesti pilalle, aina piti huudattaa täysillä.

    Mottimasa Mottimasa

    Näyttää siltä että me remien kanssa ajetaan ilman ketjuja ja jätkä perinteisesti vänkää ketjuihin eikä anna periksi että ilmankin ketjuja ajetaan ja päästään eteenpäin jopa ilman ongelmia oli kyseessä 165 verku tai 390 neliveto verku. Jos ajetaan ilman ketjuja ja lunta on alle maavaran kapea rengas menee taatusti paremmin kuin leveä, jos taas laitetaan ketjut leveässä on tottakai enemmän tartuntapintaa. Tarpeeksi kun on lunta ei traktorilla pääse oli Minkälainen rengas tahansa tai ketjut, lumen päällä se ei ui.

    Remie

    Juju piilee siinä että me emme päästä pyöriä pyörimään joutavaa. Pysymme liikkeellä. Matalat rivat auttaa tiivistämään ripojen välin ja rivat pitää lähes yhtä hyvin kuin hiekalla. Tämä on tutkittu niin monesti kun on monta traktoria.

    Jätkä

    Niinhän te luulette. Onhan minulla kaksi maataloustraktoria (omia) pihassa nytkin. Olin neljäntoista, kun meille ostettiin ensimmäinen traktori. Silloin minä aloitin traktorihommat.

    Kaksivetonen traktorini on Taavetti ja siinä on normaalit 38 tuuman takapyörät. siinä on lyhyt akseliväli ja korkeahko maavara. olen sillä ajellut vuosia metsässä – lähinnä omia ajojani. Kantojen, kivien ja matalien ojien ylitykset silloin, kun perässä on metsäkärry, eivät oikein luonnistu ilman ketjuja. Siksi siinä on nyt ollut piikkiketjut takapyörissä ainakin viimeiset viisi vuotta kesät / talvet. Metsässä se ei lyö joutavaa yhtäkään kierrosta, vaikka lunta on ollut 60 senttiäkin.

    Talvella ajelen hyvin vähän metsässä, mutta lumitöitä pihalla teen perälevyn kanssa ja siinä jään päällä kyllä pyörät sutivatkin.

    Toinen traktori on neliveto, jota käytän raskaiden peräkärryjen siirtelyyn. Myös klapikonetta ole pyörittänyt sillä, vaikka se on liian vahva siihen hommaan. Olen sillä lingonnut yksityisteitä 2,5 metrisellä suurteholingolla ja mökkiteitä kevät-talvella aukaistessa kaikkien pyörien piikkiketjut ovat näyttäneet kyntensä. Traktorin etuakselin yli on työntynyt noin kaksikymmentä senttiä lunta, eli taktorin maha on uurtanut n. 25 senttiä syvän uran hankeen. Renkaat eivät ole lyöneet tyhjää ja linko on putsannut lumen niin, että hiekka on tullut näkyviin. Tämä kaikki kerta-ajelulla.

    Jos te olisitte edes joskus tehneet OIKEITA töitä, vaikenisitte seurakunnassa, mutta järjen puute pakottanee teidät hyökkäilemään. Sääli, Teitä vajaita on maassamme jo liikaakin.

    Rane

    Tuossa ketjujen käytössä Jätkä on ihan oikeassa.Talvikelillä enemmän ajetut ylämäet tahtoo mennä kiillotetuksi jääksi ja niitä ei ilman ketjuja pääse ylös.Noin yleensä Rane uskoo lähes kaikki Jätkän jutut.Jopa siinä että Hiluxeissa olisi BMW:n moottorit voi olla jotain perää mutta sitä että Transitilla olisi ajettu 0,3 metrin lumihangessa ja vielä ylämäkeen niin sitä en vaan kykene uskomaan.

    Ps,muistelin että Jätkä olisi kerran uponnut suonsilmään ja pelastunut nostamalla itsensä tukasta ylös mutta se taisikin olla joku muu?

    jees h-valta

    Traktorien renkaiden pitoon on nykyään aivan simppeli ja kätevä tapa eli irrotettavat nastat. Kun omaat akkuporakoneen ja tilaat pusillisen jenkanastoja niin alkaa pitoa olla riittämiin jopa jäisiin mäkiin. Ja huomattavasti kätevämpi kuin ketjut. Mutta pitää tietysti olla kloppeja renkaissa jäljellä. Neljä nastaa per joka toinen kloppi. Mutta ilman ketjuja kyllä (ja ilman nastojakin) isoimman osan puista metsästä tien varteen telonnut. Perustuen että juontokouralla paino on kaikki taka-akselin päällä ja traktori menee eikä meinaa. Aivan sama onko taka-vai neliveto. Mutta takatuuppari tarvii kyllä nokalle vastapainoa.

    Puuki

    Jos on jääkeliä ja mäkiä , ei kulje traktori kunnolla ilman ketjuja (jotka suojaa renkaitakin jonkin verran) ,  vaikka kuinka takapainoinen olisi.  Tasasella lumella kyllä.

    Remie

    Olen ollut junan kyydissä joka samalla aurasi 4m paksua lunta aivan vaivatta eikä ollut ainoatakaan piikkiä pyörissä eikä yhtään ketjun pätkää. Vauhtia oli välillä 100 mailia tunnissa. Ei tehnyt tiukkaa jyrkät mäet eikä heitetty pienempää silmään, Ei lyöneet pyörät joutavaa , 200 mailia työnnettiin lunta eikä kertaakaan tarvinnut pakittaa. Se niistä ketjuista ja piikeistä. Kaiken saa jäämään kiinni oli ketjut tai ei. Ajoi millä tahansa niin ajo on taitolaji eikä kaikki opi siihen koskaan. Loppu.

    Puuki

    Minulla on 4-veto traktori , johon hankin metsäperäkärryn. Ajelin sillä 4 m:n  koivuja alkuun ilman ketjuja harvennukselta keväällä rinnemaastosta, kun lunta ja jäätä oli vielä ajourilla motohakkuun jäljiltä.  Hankin ”yhdistelmän koeajon” jälkeen traktoriin piikkiketjut .  Jos joku on kokeillut jotain vastaavaa , tekee saman.   Loppu.

Esillä 10 vastausta, 5,721 - 5,730 (kaikkiaan 31,265)