Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 5,741 - 5,750 (kaikkiaan 31,254)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Mottimasa Mottimasa

    Ei minä jätkä muuten vaan huvikseni vain kysäsin että menikö siinä tuiskulumessa uppoamatta kun niin hyvin ketjut tuntuvat kantavan jo tavallisessa hangessakin. Ajattelin vain kun ei tavallisessa traktorissa nostolaitteet laske tarpeeksi alas että saisi kerta vedolla puhtaaksi. Meillä ei ole tässä pohjois-savon ja pohjois-pohjanmaan rajamailla ollut koskaan läheskään metriä lunta niin ei ole päässyt kokeilemaan miten siinä ketjuilla edetään. Täällä pärjää hyvin ilmankin ketjuja, massikka menee hyvin 6 kiinnon kuorma perässä.

    Jätkä

    No hyvä. Tuiskulumessa toki menee ketjujen kanssa jopa linko ylhäällä hyvin korkealla, mutta sellaisessa lumessa kun vetää linkoa, niin ensinnäkin on vauhtia pudotettava reilusti, eli jopa hidas ykkänen päälle, koska lapiolinkokaan ei pysty mättämään lunt lunta riittävän nopeasti. Niin ja minun lingossani on peräseinä, joten se ei vuoda. Hetkittäin lunta on nieluun menossa niin paljon, että takaikkunan alaosakin peittyy lumella. Sopiva suojalumi menee yllättäen niin tehokkaasti, että lumi lähtee köntteinä, kunhan kierroksia ei ole liikaa.

    Kun tienvieressä oli vielä puhelinkaapelit, niin katsoin reippaammassa vauhdissa, että kolme lumikönttiä täräytti joka tolppaa niin, että kaapelista tippui lumimakkarat alas. Minun vetovarret oli säädetty niin, eyttä ne tasaisella maalla laahasi reilusti tietä. Lingon vetopisteet olivat noin puoli metriä korkealla, Linko nousi vain parikymmentä senttiä maasta, syynä säätäihin oli, että lingon lapiot tulivat kerran takaikkunaan asti ja hiukan/pikkuisen on lasimurskaa ohjaamossa, vaikka on poisharjattukin hartaasti.

    jees h-valta

    Maailma ei pelastu linkoamalla eikä säätämällä ja taashan puhutaan lähinnä museokalustosta. Aika harva tänäpäivänä enää mitään linkorojua vetelee. Kyllä on lumen auraus muuttunut aika selkeästi todella auraukseksi.

    Tolopainen Tolopainen

    Kyllä se Jätkän jahvetti ja piikkiketjuinen Ursus on romuttamon tavaraa kuten lumilinkokin. Nykyään tiet aurataan  tehokkaammalla  kalustolla ilman ketjun piikkiäkään.

    jees h-valta

    Sieltähän se selkosuomella sitten tulikin.

    wanhajätkä

    Harvoinpa se mulle on tehdastekoinen apuväline on ollut suoraan käyttötarkoitukseen sopiva valmistajan jäljiltä. Miltei aina  niitä on muuteltava käyttötarpeen mukaan. Vaarissa 0n 150 heppaa ja painoa tyhjänä n.  7 tonnia edessä alueaura on nyt tälle talvelle rakenteilla. Linkoa on muuteltu traktorille sopivaksi. Palteen kaataja linkoon on tekeillä myös. nastat pyöriin ettei tulis liukasteltua siirtymillä. Piikkiketjut ois liian rajut ja auraa ja linkoa ois vahvistettava rajusti. Painoa tulee liikaa. Talvella aukaisen  teitä alihankkijana rallikeskuksessa. Teitä lienee liki kolmesataa kilometriä…puolet jäällä. Useilla koneilla tehdään kahdessa vuorossa. Korkeita penkkoja ei sallita joten auroilla ei pärjää ilman palteenkaatajaa Homma aloitetaan keveillä koneilla jäällä ja soille tehdyillä urilla. Pikkupikku pajerolla kärkiauralla ja talven edistyessä voikin sitten liikkua normaalilla tienhoitokalustolla. Minun vehkeet on siltä väliltä.

    On aivan eriasia jos tietä avataan vain tilapäiseen muutaman rekkakuorman ajoon. Silloin hommaan käy raskaampi pyöräkuormaaja alueauroineen. Jatkuvasti teitä aukipidettäessä iso kone tekee valtavat penkat….sillähän tekee vain itselleen töitä kun tuisku käy.

    Täällä palstalla on tapana yleistää asioita….se ja tämä on ehdottomasti paras hommaan ku hommaan, muuta ei tartte. Ei niin…kamppeet  käyttötarkoituksen mukaan.  Vaarilla normi mökkitiet aukee kertavedolla riittävän leveiksi  levittyvällä lingolla. Kustannustehokasta. Tilaaja tykkää ku aikaa ei mee tuherrukseen. Kerkee aukaseen isomman urakan välissäkin. Meillähän sitä lunta riittää.

    Taavetti ja tuuttilinko on ihan oiva peli oman palstan ja naapurin mökkitien aukasussa….penkkoja ei tule ainakaan siellä miltei lumettomilla seuduilla…

    Tolopainen Tolopainen

    Jos alkaisin urakalla metsäautoteitä aurata laittaisin nelivetokuorma-auton, käytettyjä saa muutamalla kymppitonnilla ja onhan jousitetulla pelillä paljon mukavampi ajaa kuin pomppivalla traktorilla. Lisäksi  parempi vetokyky kun lavalle voi laittaa painoa.

    jees h-valta

    Ei sen kuorma-auton kyllä nelikko tarvii olla. Vie kyllä aivan sellaista auraa tai lanaa kuin tarviikin ihan normitakavedollakin. Jopa alaterää jne. Painoa on ja se riittää. Ja jos ei ole laitetaan santaa painoksi niin johan…myös jälleen ne nastat, ne ite kierrettävät, Puuilo 100kpl-29,90 voi laittaa tunnin lisää asiakasveloitukseen..

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Veikkaan että kun persut ovat pääministeripuolue, sitten ei enää naurata. Jo nyt ovat rasistiset kommentit yleistyneet. Emme tietenkään halua tänne Malmön ilmapiiriäkään jossa räjähdykset ovat arkipäivää. Normaali arki olisi paras. Onneksi suomalaiset eivät ole kuumapäistä kansaa vaan melko tasaista.

    Jätkä

    Jeessi ja Tollo puhuvat asoista, joista heillä ei ole minkäänlaista käryä.  Höhlät kuvittelevat auraavansa kuorma-autolla mökkiliittymät, mökkitien, piha-alueen ja auton kääntöpaikat jne.  Ei tule noilta hyypiöiltä lasta eikä paskaa… Kyllä jämpti on niin. Kun tiet ja paikat ovat sitä luokkaa, että kävelyvauhtikin on olosuhteisiin nähden liian kova, niin nämä ääliöt painavat kymppipyörällä soralastissa auran kanssa sinne.

    Jos oikeasti tien aurausta tekisin, eikä pihoja ja pihaliittymiäkään pahemmin tarvis putsailla, niin laite olisi auto ja siinä nivelaura. Jos traktori, niin paras varustus olisi puskuvarustus nivelauralla – työntörunko vetokoukusta, Nosto etukuormaajalla. Taakse V-linko, jolla voi kätevästi vetää esim portaiden edestä lumet huitsin nevadaan ja aurapenkat voisi lingota parinkymmenen metrin päähän.

    Taavetti 996 on ihanne pihojen ja liittymien avaamiseen, se kun kääntyy paikallaan kevyesti ja piikkiketjujen kanssa ei pyytele armoa jäätikölläkään. Nastoista ei ole mitään iloa lumessa, ketjutkin pitää olla niin löyhällä, että hölskyy ajettaessa.

Esillä 10 vastausta, 5,741 - 5,750 (kaikkiaan 31,254)