Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 5,921 - 5,930 (kaikkiaan 31,389)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Tolopainen Tolopainen

    Joo niin varmaan, tuon kokoisen bensa auton kulutus käytännössä on keskimäärin yli 8l. Bensakoneen puristuksia on turha nostaa dieselin tasolle, moottorista vain tulee paljon kalliimpi valmistaa.

    MJO

    Bensakoneen puristuksia on turha nostaa dieselin tasolle, moottorista vain tulee paljon kalliimpi valmistaa.

    Jos puristussuhteen nostamisella saadaan toimiva moottori ja saavutetaan jotain hyötyä kulutuksessa, päästöissä tai tehossa yms., niin varmasti puristussuhdetta nostetaan.

    Sitä kutsutaan tolopainen kehitykseksi.

    Visakallo Visakallo

    Minusta uusi Maxda CX-30 bensa-diesel on tällaiselle juuri säännöllisen päivätyön lopettaneelle eläke-vaarille oikein sopiva peli körötellä täällä Suomessa ja muuallakin. Jokaisella meillä on omat mieltymyksemme autoista kuin metsänhoidostakin. Niiden mukaan kannattaa myös elää. Eihän elämässä muuten olisikaan mielekkyyttä.

    Gla Gla

    Kunpa minullakin riittäisi kompetenssi alkaa neuvoa monikansallisen suuryrityksen tuotekehityksen insinöörejä moottoreiden teknisistä ratkaisuista.

     

    Remie

    Verratkaa noita arvoja muihin tuon teholuokan autoihin. Tuo moottori on Diesel , polttoaine on vain bensiini. Palamisen tehostamisekseksi on palon täsmennyksen aikaan saamiseksi myös suurteho kipinä sytytys jota annetaan koko palotapahtuman ajan jotta kaikki seos saadaan palamaan perusteellisesti. Tässä moottorissa ei tarvitse syöttää polttoainetta pakosarjaan jotta loput palamattomat seokset saadaan palamaan loppuun. Tuolloin kun tuo menetelmä otettiin käyttöön ei ollut muuta vaihtoehtoa ja siksi  catalysaattorin myötä polttoaineen kulutus monissa moottoreissa nousi 25-30% joka on rasittanut autoilua siitä lähtien. Nyt tuosta hulluudesta  ponnistellaan monilla rintamilla eroon.Sama menetelmä otetaan käyttöön WW konsermin uudessa moottorissa kunhan saadaan materiaalit ja tekniikat kohdalleen. Moottorista tulee haasteellinen jos palotapahtuman lämötila nousee korkeampiin lukemiin totutuista. Männät pitää suunnitella uusiksi , pitää löytää uusia pinnoitusmateriaaleja, venttiilistö on kovan haasteen edessä korkean länpötilan vuoksi. Avaruudessa käynnit auttavat näissä asioissa, tehdäänkö tulevaisuuden moottorit kiviaineksista. Koekäytöt ovat käynnissä. Matzda aloitti varovasti bensiinillä joka ilmeisesti on hieman helpompi. Evoluutio tulee jatkumaan ja nähtäväksi jää mihin pysähtyy.Näillä näkymin ottomoottorit hyrrää vielä pitkään. Saksalaiset haastoivat ”jenkit” sähköauton valmistusksessa eikä kumpikaan noteeraa Aasialaisia jotka ovat tunnetusti nerokasta kansaa joka suhteessa, heidän etunsa on rajaton sitkeys joka länsimailta puuttuu kokonaan jossa etsitään vain helppoja ratkaisuja.

     

    Jätkä

    Anneli: ”Miksi nimessä lukee Hybrid jos kyseessä ei ole ladattava peli?”

    – Se lataa itse itseään, joko keräämällä jarrutuksessa akkuihin virtaa, taikka esim sen lisäksi kevyellä moottorin kuormituksella auton generaattori latailee myös akkuja. kevyessä pörräyksessä sitten ajellaan akkujen voimalla, kunnes lappu painuu lattiaan, taikka akkujen varanto alkaa käydä vähiin – silloin polttomoottori hyrskähtää käyntiin.

    Mm Formula 1:ssä on hybriritekniikka käytössään ja sen voisi jopa väittää olevan uranuurtajana menetelmän kehittämisessä, vaikkakaan sitä ei käytetä varsinaiseen ajeluun, vaan otetaan tuntuva lisäteho ohituksia varten. Säännöt rajaavat sen käytön, ja painon takia tuo apu rajoittuu vain lyhyihin hetkiin.

    Remie

    Mielenkiintoiseksi asian tekee se, mikä on aika jonka moottori toimii moitteetta. Nythän moottorit ovat tosi hyviä, jos tuon tekniikan myötä käyttöikä pidentyy vielä vaikka neljänneksellä niin aletaan olemaan taloudellisesti kannattavalla tasolla. Se tietää sitä että korirakenteisiin tulee kiinnittää enemmän huomiota juuri tuon pitkäikäisyyden vuoksi. Ei paljoa auta jos hyvä moottori sulatetaan uudestaan koska kori on menehtynyt totku.  Taloudellisin on tapa jonka itse ammattilaisena päättelin kauan sitten. Kun ostaa uuden auton huoltaa ja hoitaa autoa kuin se olisi oma ja erityisesti ne kohteet jotka ovat heikkoja, korissa on yleensä ne tietyt kohteet jotka lahoaa. Tein niin , ostin käteisellä uuden auton , ilmaisen huollon teetin, sen jälkeen itse kaikki öljynvaihdot ja vuosittaiset alustan öljyämiset, ei massaa vaan öljy. 27 vuotta meni moitteetta. Rekisterikilven valo oli suurin remontti polttimo oli jotenkin huono , toinen kesti loppuun asti. Ei jarruihin eikä moottoriin eikä perään eikä vaihteistoon tarvinnut kajota. Kori oli ihan ruosteeton ja runko kuin uusi kun auto lähti lähi- itään, samalla hinnalla kuin uutena . Tosin ostaessa oli markat ja myydessä eurot. Keroimella 1€- 6.00mk . Paras kauppa jonka ihminen voi tehdä.

    MJO

    Verratkaa noita arvoja muihin tuon teholuokan autoihin. Tuo moottori on Diesel , polttoaine on vain bensiini.

    Kyllä minusta moottori on dieselmoottori, silloin kun se käyttää polttoaineena dieseliä. Jos siinä käytetään polttoaineena bensiiniä. Se ei ole diesel moottori.

    Toiseksi. Kyseessä on hybridi. Ei voi suoraan verrata bensiini autoon.

    Jätkä

    Remie. Montako tuhatta kilometriä tuli ajettua tuon 27:n  vuoden aikana? Veikkaan, että ei lähellekään miljoonaa kilsaa!

    Puuki

    Lastuttamalla saa polttomoottorin polttoaineen syöttöä muutettua ja tehoa lisää ~ esim. 20 %  ja kulutus alenee samalla.

    Ajelin muutaman päivän Nissanin Pulsar bensakoneella olevalla laina-autolla, kun oli oma auto korjaamolla. Kätevän pieni ja näppärä kaupungissa , 6 vaihteinen manuaalilaatikko, vähän laiska , huonosti vääntävä kone alakierroksilla, muuten ihan pirteä kierroskone, kuten ennenkin oli Datsunit.  Jarrut selvästi huonommat kuin omassa painavammassa autossa.

Esillä 10 vastausta, 5,921 - 5,930 (kaikkiaan 31,389)