Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 6,411 - 6,420 (kaikkiaan 31,285)
  • Me keskustelemme taas!

Merkitty: 

Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

Terveisin: Korpituvan Taneli

• Remie

Helvatin paljon joutuvat uimaan. Helsinki – Ivalo, yhtään ei tarvitse kiertää, täysin suora tie. Turku- Kuopio uintia on paljon ja kiertoteitä pitää ajella.

wanhajätkä

Remie, lupakirja ois vielä voimassa mutta medikaalin veivät sydänremontin takia. Läpäisin kyllä kaikki tarvittavat rasitus ym testit mutta trafi kaikessa viisaudessaan arvioi suorituskykyni laskeneen merkittävästi. Olisivat antaneet rajoitetun lupakirjan edellyttäen että koneen päällikkönä toimii ko luokan kelpuutettu lentäjä. En huolinut paperia jolla ei ole mitään virkaa. Paljonhan minunkin koneella kavereita lenteli ihan laskuun saakka kun olin päällikkönä ja valmiina hanskaamaan konetta tarpeen mukaan.

Se kaputti josta selvisi vain yksi lapsi oli harmittava typeryys lentäjältä. Kelillä siihen ei ollut mitään tekoa. Kyläjuhlilta perhe lähti koneella normaalisti mutta halusi vähän räimästä näkemiitä yleisölle. Keskittyminen herpaantui vilkutellessa ja kon mäiskähti täydellä nopeudella veteen.Näihin hasardeihin mitä pienkoneilla tulee on vika yleensä penkin ja ohjainten välissä. Hyvin harvoin mitään teknistä. Mennään alle minimien ja on aina ennenkin onnistuttu….

Toki vieläkin harrastan ilmailua. Olen ostanut vaurioituneita koneita vakuutusyhtiöiltä ja niitä niittailen kuntoon. Nyt on kaks konetta teon alla…tarkkaa mutta antoisaa hommaa tämmöselle muutoin vähän rymyeetulle…tarkastajat pitää huolen että kaikki tulee vähintään uudenveroiseksi.

Haluaisin seuraavaksi dronen. Oishan sillä niin mukava tarkistella palstoja yms.  Oottelen vielä sovellutuksia metsäpuolelle niihin. Ois kiva että ne ohjelmat ois yhteensopivia sen koneen kans…

Jätkä

En tiedä, millaisia metsäsovelluksia on entisellä työnantajallani, siellä on kuitenkin opetusohjelmassa dronen käyttöä metsätaloudessa ja kohtalaiset harjoittelukoneetkin on hankittuna. Vois olla jo kesällä aikuisille metsäihmisille järjestettyjä koulutustilaisuuksiakin, mutta täältä keskustelijoista ei varmaan montaa löytyisi, kun huomattava osa leuhkii sillä, että ei ole päivääkään saanut opetusta metsäalalle ( Ja sen huomaa).

sikari sikari

Voisiko dronella toteuttaa jauhemaisen boorin levitystä?

wanhajätkä

Sikari, ehkäpä…paljos kiloja per hehtaari ruukataan panna? kamerat pois ni kapasiteetti kasvais…

Jätkä, lähtisin heti koulutukseen jos se jossain järjestettäis. En väheksy koulutuksen merkitystä vaikkei mulla sillon nuorena ollut siihen mitään mahdollisuutta. Kuntaamme tuli kuitenkin kunnallinen keskikoulu ja siihen sainki sitte pyrkiä vitoselta. Vuoden maamieskulu kesti mulla kaks ku se ki tehä kahdessa erässä isäni sairastuttua.

Olen kyllä sen jälkeen kouluttautunut oman työn ohella melko perusteellisesti mielenkiintoisiin aiheisiin. Metsä on mulle sydämen asia ja sen sisällä tuhka. Pystyn tasaväkisesti väittelemään niiden harvojen tohtoreiden kanssa jotka on asiasta kiinnostuneet. Eivät kiellä eivätkä kyllä myönnäkkään väitteitäni.

Nyt oli uutinen metsälehdessä että olisi alkamassa projekti tuhkan ympärillä. Olen pitänyt monta palaveria vuosien varrella ammattikorkeakoulun ja yliopiston kanssa. Innostus on tapaamisissa ollut suorastaan hehkuva….homma otetaan hoitoon ja pikaisesti. Siihen se sitte nuupahtaa. Joensuussa oltaneen edelläkäviä monellakin laitaa metsäasioissa. Olin sinnekki yhtedessä josko joku opiskelia tekisi gradun. Mulla ois tarkkaa taustamateriaalia ja lannoitettuja ja neitseellisiä kohteita vierekkäin samanlaisilla pohjilla.

Noooh, on se nii hataraa ja vaatii pitempää ku gradun tekeminen… aikas lailla ittuunnuin koko koulutusjärjestelmään. Innostutaan mutta ku jotain kokreettista pitäs tehä ni istutaan palavereissa pulla suussa.

Kunnioitan herra Ilkka Kylävainioo yritysjohtajana yli muiden. Hän etsii egologisia ratkaisuja ja on mukana minun tuhkajutuissa. 1400 tonnia nyt oon kylväny tuhkaa…parivuotta olin metsäänmenkiellossa eroprosessin takia. Nyt taas ryllätään täysillä mutta tuhkaa meni kaatopaikalle turhaan….kasausmaksu jätemaksuina on noin satku per tonni.

wanhajätkä

Anneli, sulla on näkemystä alalla. Löytäisitkö jonku joka tieteellisesti dokumentois tämän niin härässä pidetyn jutskan ja alkaisi todella tutkia. Jolla on myös merkitystä hiilipäästöihin yms…

Minähän en siitä hyötyä etsi. Lannoitettu mikä lannoitettu…makso minkä makso…  Metsätaloudelle ja ympäristönsujelulle tosiaankin lippalakkifilosohovin mielestä sillä olisi suurikin merkitys.

Remie

Vanhajätkä,

Syntymä vika silmissä, akselit kallallaan ja + lasit joiden raja yhteen laskettuna oli 5 kun – oli 8. Kaukonäkö virheetön mutta ongelma esiintyi testien mukaan lähinäössä. Näkö muuttui iän myötä sen sen verran etten päässyt alle 5 . Joka oli käsittämätön laskenta tapa kun plus korjaus ja – sylinteri lasketaan yhteen niin korjausta jäi +0,3 . Näin loistavasti kaiken tarvittavan , toisin kuin moni – lasinen joilla ilman laseja näkö suttaantui ilman laseja. Minulla täysin kirkas niin lähelle kuin kauaksi ilman laseja. Kävin Vantaan luona hän kirjoitti muutaman medikaalin , mutta kyllästyin lopulta kun muutenkin oli sitä puuhaa liikaa. Icako on voimasa, kansallinen voimassa ei ainakaan ole peruutusta tullut. Aussi on pois, joka ei kelpaa täällä. Nyt on ikää niin paljon ettei enää järkisyistäkään tee mieli taivaalle. Meidänhän on tiedettävä omat rajamme , hyvin tiedetty hengissä on pysytty eikä vaaran paikkoja ole syntynyt.  Niin tuo näön laskenta trafilla silloin, tapahtui huomioimatta etumerkkejä, kun jenkin huomioivat myös etumerkit silloin kuten monessa muussa maassa. Väittivät tätä käytäntöä käännösvirheeksi joka on jäänyt elämään. Miinus laseissa olisi paremminkin huomiotavissa koska näkeminen estyy ilman laseja. Sydän on putkitettu , äkki pysäytyksien repimät suonet. Ilman dinit sumua pärjätty nyt 4 vuotta.

A.Jalkanen A.Jalkanen

Tuhkan käyttöä metsälannoitteena on tutkittu vuosikymmeniä Metlan/Luken pitkäaikaiskokeilla kuten asiaan kuuluukin. Matti Kärkkäinen kirjoittikin hyvistä turvemaiden kasvunlisäyksistä Muhoksen lannoituskokeilla Metsälehden kolumnissaan. Lisäksi on tutkittu raskasmetalleja marjoissa ja sienissä ja todettu, että tuhkalannoitus ei estä niiden käyttöä ravinnoksi. Mitä tuhkalannoitus vaikuttaa ojitusalueiden vesistöpäästöihin? Voisi ajatella, että ihannetilanteessa ei juurikaan lisäisi niitä, kun puuston kasvu kiihtyy samalla kun turpeen hajoaminen kiihtyy (vähemmän hapanta), eli puusto nappaisi vapautuvat ravinteet. (Tämä on kuitenkin mututuntumaa, eli en ole tarkistanut vielä tutkimuksista.)

Jos wanhajätkällä on jotain aivan uusia ajatuksia, mitä ei ole testattu, perusta uusi keskusteluketju niistä. Tietoa on parempi jakaa julkisesti kuin vain muutaman ihmisen kesken. Turvemaiden hiilinielun vauhdittaminen tutkalannoituksella on suuri mahdollisuus, joka pitäisi ehdottomasti saada uuteen kemeraan mukaan. Kemeravaroja on jäänyt käyttämättä, mikä on suuri vahinko metsä- ja aluetalouden kannalta.

wanhajätkä

Remie,

Oishan nuita kiertoteitä ollut. Englaisen lentoklubin jäsenyys ja Latviassa ois kirjoitettu lupakirja hamaan tulevaisuuteen. Eipä siihen letämiseen enää niin suurta kiimaa ole että oisin alkanu puipuloimaan. Koettu on hyviä reissuja vaikkakin joskus oli puikeitakin paikkoja kellukekoneella.

Nykyisin minun konetta lentelee enimmäkseen vävy ja minä siinä oikeella otan pikkusiivuja konjamiiniä….ei soo hassumpi tapa ilmailla sekää…

Puuki

Tapio/Metsäkeskus on järjestänyt tänä vuonna seminaarin tms. tuhkalannoituksen vaikutuksista happamien sulfiittimaiden avohakkuualojen ja vanhojen turpeennostoalueiden ravinnetilanteisiin.   Tutkimusten lopputuloksista ei ole tietoa, kun en ole ollut paikalla eikä jaksa kaivaa netin syöveristäkään.

Terveyslannoituksiin saa kemeraa mutta ei, jos ei ole viitteitä ravinnepuutoksista tai -häiriöistä.  Tuhkalannoitus vois tosiaan olla uusi tuettava tapa lisätä turvemaiden hiilenkeruuta puustoon.

Esillä 10 vastausta, 6,411 - 6,420 (kaikkiaan 31,285)