Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 6,491 - 6,500 (kaikkiaan 31,305)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Puuki

    Ei ole suomalaisilla varaa hankkia kalliita sähköautoja yleisesti ja kustantaa kalliita latausasemia & akustojen uusintoja.  Vaikka akkujen vaihto halpuisikin, ei nykyhinnoilla ole mahdollista pääosalle kansasta.   Biokaasun käyttö oli siis jätetty osin pois vertailusta , jossa sähköauton käyttö oli saatu parhaaksi ilmastopäästöjen kannalta, jos ajokilometrejä tulisi paljon/auto/vuosi.   Paljonko kustannukset on, kun kuitenkin vertailtiin 15 vuoden käytön jälkeen ?   Iso akku voi maksaa  nykyään 20-30 t € jos joutuu uusimaan sen .   Jos keskimääräinen akun vaihto/uudistamisväli on 8 vuotta, niin se menee ostoon pian pari kertaa 16 vuodessa.   Miten oli laskettu akun valmistuksen päästöjä lisäävä vaikutus vertailussa ? Ei luultavasti mitenkään.

    Biokaasuvaihtoehtoa ei otettu huomioon koska sitä ei riitä tarpeeksi. Mutta ei se olisikaan ainut tapa liikenteen päästöjen vähentämisessä. Biodieselit ym. bio- ym.vast. polttoaineet lisäksi. Ei suht. lyhyessä ajassa ole mahdollistakaan siirtyä sähkökäyttösiin muuten kuin marginaalisesti ainakaan Suomessa.  Jo akkumetallien huono saanti estää sen.  Muut järkiperusteet lisäksi, kun markkinaukkojen puheita ei kuunnella liiaksi.

     

    P.s  Suomesta on tulossa pohjoisen Kongo, jos ei jo osin sitä olekin. Akkumineraalien louhintaa varten on tehty kaivosvaltauksia tutkittavaksi yli 100 kpl ympäri Suomea. Ulkomaisia yhtiöitä jotka toimii kuten muuallakin ovat ennen toimineet. Ei siinä mitään jos hoituis kunnolla jälkihoitokin rahastuksen jälkeen mutta kun yleensä jää paskat siivottavaksi muille eli meille alkuasukkaille pääasiassa.  Pohjavedet ja muu puhdas ympäristö on arvokkaampia kuin akkumetallien saanti.

     

    Tolopainen Tolopainen

    Mistä keksit, että akkumetalleista olisi pulaa, päinvastoin niistä on ylituotantoa. Eikä esim. uusia litium kaivoksia kannata avata.

    Puuki

    Melkein kaikki akut valmistetaan hiilivoimaenergiaa käyttämällä (Kiinassa). Siitä tulee lisäpäästöjä ,kun katsotaan kokonaisuutta eikä vain käyttöaikaisia päästöjä.

    Jos ja kun sähköautot yleistyy , niin osasta akkumetaleja tulee pulaa. Siksi niitä kaivoksia yritetaan etsiä nyt kissojen ja koirien kanssa lisää. Lapsityövoimalla kehitysmaissa kaivetut ei riitä kaikkeen tuotantoon.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Kun noita summailee, niin voisi päätellä että nykyisellä akkutekniikalla varustettu sähköauto tai hybridi ei kovin hyvin edistä kestävää kehitystä. Akku on tässä yhtälössä se suurin ongelma koska sähkö voidaan tuottaa lähes päästöttömästi.

    Tolopainen Tolopainen

    Sähköautot eivät sovellu yleiseen liikenteeseen Suomessa, eikä meillä ole edes varaa niihin. Akut hajoaa kolareissa ja kuka maksaa niiden vaihdot kolaritilanteissa, vakuutukset eli toiste autoilijat. Tulee aivan järkyttävät liikennevakuutusmaksut, eihän kukaan ala noita akkuja uusimaan omilla rahoillaan vanhoihin autoihin.

    Gla Gla

    Jees: ”Näkeehän noita ”glacorolloita” silloin tällöin ainakin mökkeilyaikaan kun auton takaosa täynnä tavaraa. Eikös takaikkunaa olekkaan näkemistä varten laitettu?”

    Sivupeileillä pärjää, jos tarve on. Mutta kun tavaratila on joskus täynnä, silloinhan mitoitus on oikea.

    ”Monessa sähköautossa tilaa on varmasti lähes saman verran kuin nykypikkuautoissakin.”

    Nimenomaan. Sähköauto pikkuauton tavaratilalla. Jos tuo ei riitä, pitää ottaa entistä isompi sähköauto. Arvaat varmaan, mitä siitä seuraa.

    ”Kun ei aivan pikkusinta kinneriä ota ei tilastakaan tarvitse tinkiä.”

    Mainitse yksi Corollan kokoluokan sähköauto, jossa on farkku-Corollan suuruinen tavaratila.

    ”Ja usein voidaan kyllä kyseenalaistaa tuota rojun kuskaustakin autossa.”

    Niin, joillekin riittää yksi auto, toiset tarvitsevat bensarohmun avolavan henkilöauton lisäksi rojun kuskausta varten.

     

    Kalle Kehveli Kalle Kehveli

    10 vuoden päästä nykyiset sähköautot voivat olla samassa tilanteessa kuin energiansäästölamput aikanaan, ledit korvasivat ne nopeasti. Tällä hetkellä sähköauto on paha virhesijoitus. Käyttökustannuksista tässä vähäsen:

    https://www.is.fi/autot/art-2000006346944.html

    Visakallo Visakallo

    Nyt se fuusio sitten tapahtui. Ajaako Jesse nyt ”Peatilla”?

    https://www.is.fi/autot/art-2000006346970.html

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    https://www.nettiauto.com/land-rover/range-rover-evoque/9312114

    Tuolla pääsis nopiasti palstalle ja pois – tyylillä!

    Visakallo Visakallo

    Tänään metsästä tullessa nousi auton uudemman polven ajovakautusjärjestelmä arvoonsa. Nuoressa kuusikossa työskennellessä ei oikein huomannutkaan, paljonko sitä lunta olikaan jo tullu. Yksityisteitä oli jo aurattu, mutta 15 km valtiontiellä ei keli ollut kehuttava. Lunta tuli konepellille koko ajan, ja ne kaksi autoilijaa, jotka olivat ajaneet ennen minua, olivat menneet koko matkan sik-sakkia laidasta-laitaan. Jopa valtatiellä oli keli harvinaisen kehno. Rekkoja olikin ojassa jo useampia.

Esillä 10 vastausta, 6,491 - 6,500 (kaikkiaan 31,305)