Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 6,501 - 6,510 (kaikkiaan 35,305)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Visakallo Visakallo

    Aamupäivällä täällä oli ihan kelvollinen metsätyökeli, mutta iltapäivällä tulikin sitten parissa tunnissa yli 20 cm märkää sydänkohtauslunta. Lumituhoja tulee metsissä aivan varmasti. Isojakin puita oli taipunut teille jo paljon. Kännykkä piippaa koko ajan sähkökatkoviestejä useammasta osoitteesta.

    sitolkka

    Ajovakautukset sun muut nykyajan härpäkkeet vievät kaiken ajonautinnon.

    Miikkam

    Kyllä on otolliset kelit lumituhoille. Ainakin itäsuomessa kelit jatkuu tämänkin lumimyräkän jälkeen 0 tuntumassa ja lisää lunta tulossa lähipäivinä.

    Tolopainen Tolopainen

    Miten joku eläkeläinen voi olla metsätöissä tähän aikaan vuodesta. Vasta kevätauringon paistaessa kannattaa vaivautua. Ei täälläpäin ole satanut yhtään, kävin ostamassa joulukuusen. Oli niin halpa, että ei viitsi metsästä hakea.

    jees h-valta

    On todella sieltä Järvi-Suomen sähkön alueelta piipannut sähkökatkoista. Minulle ei tee mitään muuta kuin joulun pyhien jälkeen varmistuskäynnin että ilppi on toipunut pritkutuksesta.

    Visakallo Visakallo

    No, enpä yleensä olekaan tähän aikaan metsässä ollut, mutta tähän asti täällä on ollut lähes lumetonta, niin mukavahan siellä on ollut raivailla. Nyt tosin vaihdan lomailu- ja matkailupuolelle.

    Tolopainen Tolopainen

    Tulipa mielenkiintoinen dokumentti katsottua Nicola Teslasta, eli oikosulkumoottorin keksijästä. Aivan liian vähälle huomiolle jäänyt tyyppi. Jenkkilän olisi kannatanut uskoa häntä eikä rikasta Edisonia, jonka tyhmyyden takia heillä on nyt 110v sähköverkot, poloonen pelkäsi vaihtovirtaa ja yritti myydä väkisin tasasähköä. Ihmiskunnan teknistä kehitystä nykyiselle tasolle ovat pohjustaneet muutamat älyköt ja aika mielenkiintoista, että nämä älykkäimmät tyypit sattuivat syntymään 1800 luvun lopussa. Onko sattumaa vai mikä kehitys tähän johti. Senjälkeen ihmiset ovat älyllisesti taantuneet. Tesla loi perustan  mm. puhelimen kehittämiselle, sähkön langattoman siirron, röntgen säteilyn keksimiselle. Valitettavasti hiukan liian erikoinen tyyppi, jotta olisi saavuttanut suuren yleisön suosion ja näkömuisti niin hyvä, että ei pahemmin tarvinnut muistiinpanoja. FBI takavarikoi kuoleman jälkeen jäämistöt, koska hän oli jo kehittänyt laser aseen perusteet.

    Visakallo Visakallo

    Tehdäänköhän aikoinaan myös Jovainista samantapainen dokumentti. Olemme nyt älyltämme niin rajoittuneita, ettemme tajua hänen suurta ajatustaan.

    Tolopainen Tolopainen

    Saattaa olla, että hän on väärin ymmärretty nero. Tesla tosin kykeni itse näyttämään keksitöjensä toimivuuden mm sähkölamppu syttyi 6km päässä virtalähteestä, nykyisin sähkönsiirto onnistuu ilmassa 2m matkan. Sähköautoihin pitää kehittää langaton lataus, muuten en osta.

    Puuki

    Joidenkin isohkojen katuhybridimaastureiden hankinta on edullisempaa kuin vastaavan polttomoottorisen, koska autovero on niissä matala. Myös ajoneuvovero on pienempi.  Jos ajaa ihan lyhyttä matkaa jatkuvasti, niin kulutuskin jää melko pieneksi mutta, jos ajomatkat on vähän pidempiä , ei kulutuksessa ole juuri eroa polttomoottorikäyttöiseen. Lisääntynyt paino lisää kulutusta.

    Joku postasi linkin Virolaisen taksifirman sähköautojen käytöstä kertovaan juttuun.  Siinä Nissan Leafeilla oli ajettu jo yli 250 t km samalla akulla ja varauskapasiteettia oli jäljellä vielä n. 70 % (?) .    Kun lataus tapahtuu optimaalisesti oikeaan aikaan ilm. tasaisin väliajoin, niin aika pitkään on akut kestäneet. Eri asia sitten miten vaikuttaa esim. tehokkaan pikalautauksen käyttö akun kestoon tai se jos akku ajetaan välillä ihan tyhjäksi.     Joka tapauksessa ilmastopaneelin vertailussa , jossa sähköauto saatiin ylivoimaisesti parhaaksi ilmaston kannalta , oli oletuksena , että autolla ajettiin paljon ( 30 tkm/ vuosi x 15 vuotta .  ja toinen oletus tais olla 14 tkm/v  x 15 vuotta ).     Silloin Suomen tavanomaisella auton keski-iällä akusto pitäisi uusia ainakin yhden kerran.   Esim. Tesla on niin kallis auto, että pitää kestää yli 15 vuotta sillä ajella, jolloin akun uusinta lisää päästöjä ihan eri lukemille kuin vastaavasti esim. biokaasuauton päästöt olisi edelleen vähäisiä, miltei  0 -luokassa.   Joku jossain on laskenut Teslan co2 -kokonaispäästöjen vastaavan yli 200 g/km päästöjä polttomoottoriautolla. siihen saa olla melko bensasyöppö auto, jolla tuohon tasoon mennään. Nykyautoilla ei oikein muilla kuin isoilla 4-veto-bensamaastureilla tms. vastaavalla .

Esillä 10 vastausta, 6,501 - 6,510 (kaikkiaan 35,305)