Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 6,691 - 6,700 (kaikkiaan 31,265)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • jees h-valta

    Puuki vertailee kahta erityyppistä autoilun kehitystarinaa. Jos diesel nyt pienikoneisena onkin päästöedullinen niin varmasti akkuautotkin noin monen kymmenen vuoden kehityskaaressa alkaa olla todella ilmastoystävällinen valmistusta myöten. Kummaa mollaamista kehitystarinan alussa olevaan tekniikkaan.

    Visakallo Visakallo

    Ranska ryhtyy ensimmäisenä maana rankaisemaan tuntuvasti katumaastureiden ostajia. Crossover-autot ovat erittäin suosittuja ympäri maailmaa – myös Ranskassa ja Suomessa. Katumaasturit eivät kuitenkaan ole erityisen ympäristöystävällisiä. Korkeat ajoneuvot vievät paljon polttoainetta suhteessa pienempiin autoihin. Ranska aikoo suitsia katumaastureiden kauppaa lätkäisemällä lisäveron suuripäästöisille autoille. Rankaisuvero saattaa nousta joillakin malleilla jopa 20 000 euroon saakka. Aiempi katto on ollut 12 500 euroa. Ranska talousministeriö arvioi, että veronkorotuksella voitaisiin kerätä ylimääräistä 50 miljoonaa euroa. Summalla aiotaan tukea autoteollisuuden muutosta kohti ympäristöystävällisiä ajoneuvoja ja niiden tuotantoa. Ranskan talousministeri Bruno Le Maire on hätkäyttänyt vaatimalla katumaastureiden mainoksiin varoitustekstejä. Niissä pitäisi hänen mukaansa kertoa katumaastureiden vahingollisuudesta ympäristölle.
    Kauppalehti

     

    jees h-valta

    Pitäisi kait laittaa ennemmin tavismataliin varoituskylttejä ettet välttämättä pääse autoon tai autosta pois. Käyttölupa vain nuorille tervelonkkaisille. Mielestäni katumaasturi on aika turha terminäkin. Siitä alkaa muodostua enempi normaalikorimalli.

    Tolopainen Tolopainen

    Sehän on aika turha tehdä vähäpäästöisiä moottoreita, jos ne laitetaan korkeakoppaseen autoon kulutus vain kasvaa. Henkilöautolle pitäisi olla enimmäiskorkeus, jos se ylittyy ankarat verot ja käyttökielto.

    Jätkä

    Katumaasturi on nimityksenä lapsellinen. Siinä on vain perinteinen tila-auto ristitty uudestaan. Eli ei mitään kehitystä ole sillä rintamalla tapahtunut.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Tuo Visakallon siteeraama juttu on kuin aprillipila! Maasturi voi Ranskassakin olla ihan tarpeellinen hankinta jos asuu vuoristossa. Maasturiinkin voi tankata vähäpäästöistä polttoainetta. Kyllä poliitikot ovat tulleet hulluiksi. Näpertelyä pienillä asioilla ja isot jäävät ratkaisematta… no autoilijoiden kiusaaminen lienee helpompaa.

    Jätkä

    Anneli. Sinä puhut maasturista, nuo höperöt katumaasturista. Nehän ovat käytännössä aivan eri asioita.

    Tulee vähän mieleen kaksipyöräisten rengastus, kun esim moottoripyörissä on ”Katurenkaat” , jotka ovat käytännössä maantierenkaat. Niiden lisäksi on hieman – tai enemmän karkeakuvioisia renkaita, kuin myös todella pehmeitä, joilla ajetaan oikeasti maastossa – tosin ei millään katupyörillä.

    ”Katumaasturin” vastakohta on ”Matka-auto”, joka on se Jeessin haaveilema matala kiituri, joka toki Suomessa on liian nopea ja tehty liian hyville teille.

    Kyllä Jeessinkin olisi syytä tyytyä ajelemaan mopoautolla, siihen ehkä hänen taitonsa parhaiten riittäisi.

     

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Itse asia on auton nimestä tai luokasta riippumaton, eli vaikuttamalla käytettäviin polttoaineisiin päästöt alenisivat paljon nopeammin kuin odottamalla autokannan uusiutumista. Vaikea uskoa että kovin moni ostaa sitä oikeaa maasturia ellei tarvitse edes joskus sen ominaisuuksia. – Itselläni on siis katumaasturi, nelivetoinen mutta pienellä koneella joten kulutus pysyy kohtuullisena ainakin pienellä kuormituksella.

    Kannattaisi vaan nostaa fossiilisen polttoaineen veroja niin korkeiksi että kulutus alenisi ja kansa ostaisi vähäpäästöisiä autoja. Helppoa.

    Puuki

    Sähköautot on kehityksensä alussa tässä vaiheessa, siksi niiden ylenmääräinen  mainostaminen päästöttöminä on vääristelyä ja harhauttamista.  Valtiolla tietysti hankala probleema , kun pitäisi saada kansalaiset ostamaan vähäpäästöisempiä uusia autoja ja samalla rahankeruuta autoilusta ei voi lopettaakaan.   Valtio-omisteinen akkumetallien louhintafirma ei ainakaan vähennä tarvetta mainostaa sähköistämistä parhaana , miltei ainoana mahdollisuutena vähentää liikenteen päästöjä.  Tiestön huonon kunnon , hoitamattomuuden ja hankalien kelien takia katumaasturien tai jonkin muun kuhunkin käyttöön sopivan  autotyypin hankinta on perusteltua eikä siitä pitäisi rangaista erikseen. Päästömaksut on tarpeeksi ja polttoainevero siihen lisäksi riittää.

    Gla Gla

    Kuulostaa siltä, ettei uutisessa ole kerrottu ihan kaikkea. Onhan meilläkin jo päästökomponentti verotuksessa ja ääritapauksissa veroa menee kymppitonneja.

    Jees: ”Jos diesel nyt pienikoneisena onkin päästöedullinen niin varmasti akkuautotkin noin monen kymmenen vuoden kehityskaaressa alkaa olla todella ilmastoystävällinen valmistusta myöten”

    Siispä hankitaan nyt pieni diesel ja kymmenen vuoden kuluttua patteriauto.

Esillä 10 vastausta, 6,691 - 6,700 (kaikkiaan 31,265)