Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

  • Tämä aihe sisältää 35,302 vastausta, 176 ääntä, ja päivitettiin viimeksi sitten MaalaisSeppo toimesta.
Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 35,304)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • jees h-valta

    Wanhajätkä oikeassa, kermaperseitä tosiaan. Kyllä käsitän lämmittimet silti työkoneissa yms. mutta pihalla nököttävää piskuista peltikasaa en ala taivasalla lämmittämään. Aivan sama kenen autosta on kyse. Tanelikin voisi lukea sen aloittajan linkin. Se polttoaineen säästö on vanhakantaista tietotaitoa eikä edusta nykypäivän kulkupelejä. Jos se kulkupeli ei satu olemaan uutena jo vanhaksi tehty. Ikkunat pysyy auki aivan muullakin tapaa kuin lämmittimellä. Näin kevättalvella ilma on senverran kuivaa ettei pakkasella huurru yön aikana. Ja mikä estää kevyen viltin heittämästä tuulilasille. Mukavuudesta olen tässä yrittänyt jankuttaa mutta ei näköjään mene perille. Se autossa lämmittimellä aikaansaatu lämmin ilma ei kauaa autossa pysy kun liikkeelle lähdetään joka tapauksessakaan joten penkin lämpiäminen auttaa miellyttävän tunteen saavuttamiseen loistavasti. Ja siinä samalla sitä Tolopan eturauhashoitoakin tulee. Tosin siitäkin on tasan kahdenlaista tutkimustietoa. Toinen suosittaa mahdollisimman kylmää ja toinen lämmintä istuma-alustaa.

    Tolopainen Tolopainen

    Toiset tekee mitä heidän on pakko ja toiset mitä huvittaa. Ei tulisi mieleenkään lähteä ulkotöihin yli 20 asteen pakkasilla. Kohta lähdetään etelään lomille. Muistakaa painaa töitä että eläkerahat juoksoo. Menot on kovat kun kuluttaminen on päätyö.

    jees h-valta

    Eihän tässä ulkotöihin ole ketään lähdössäkään noilla pakkasilla. Koneissa lämmitellään sisällä ja samoin minä lämmittelen yli 20+asteen liiketiloissa päiväni. Vapaa-ajalla kyllä lähden mielelläni pakkaseenkin, sehän on vain pukeutumiskysymys. Joka metsään onkin haastavampaa kun ei parane liikaakaan pukea.

    Visakallo Visakallo

    Tänä keväänä saattaa olla edessä tilanteita, että tiellä onkin vettä enemmän kuin ennen. Luin sattumalta juttua  Toyotan uudesta Land Cruiserista. Sen kahluusyvyydeksi ilmoitettiin 700 mm. Onko tullut omasta autosta tuota asiaa katsottua? Onko kahluusyvyyttä kuinka yleisesti autoissa ilmoitettu? Jos moottori pääsee ajaessa kunnolla hörppäämään vettä, on siinä herkästi usempikin päivä pilalla.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Jotain 30 cm luokkaa ehkä Yetissä. Ei suositeltavaa kokeilla kovin syvässä kuitenkaan; tien pinta voi olla tulvan alla heikossa hapessa.

    https://www.cornwall.gov.uk/community-and-living/cornwall-fire-and-rescue-service-homepage/keeping-safe/road-safety/be-a-safer-driver/driving-tips-and-advice/turn-around-dont-drown/

    eero heikki eero heikki

    Kahluusyvvyys heh,heh,eijjoo tarvinna aatolla kahlata !

     

    Visakallo Visakallo

    Eipä sitä näillä aamuilla ole erityisiä haluja alkaa autolla vedessä kahlaamaan, mutta hyvähän se on toki selvittää, minkä syvyiseen veteen autoa yleensäkään kannattaa tarjota. Äkillisiä vedenpaisumuksia tahtoo sateiden ja putkirikkojen takia joskus olla jopa vilkasliikenteisillä teillä ja kaupunkien keskustoissa. Metsätiellä tilanne voi tulla eteen niin, että aamulla ei vettä vielä näy, mutta iltapäivällä sitä menee rummun kohdalta tien yli koskenaan. Yksi vaaranpaikka saattaa myös olla aivan jäätien rannassa. Mittailin omasta autostani moottoripuolen korkeuksia. Moottorin imuilma otetaan kyllä melko yläältä n. 750 mm korkeudelta, mutta starttimoottori ja laturi ovat n. 400 mm tasolla.  Sytystulpat ja muut sähkölaitteet ovat 600-700 mm korkeudella.

    hemputtaja

    Eikä se kahluusyvyyskään aina ole kaikki vetisellä metsätiellä. Illalla kun ajelee vesisohjossa yötuuriin voi aamuyöstä olla jarrut umpijäässä. Tosin en tiedä kuinka tiukkaan nykyiset levyjarrut jämähtää. Veikkaan, että vasaralla nekin irtoavat.

    Tolopainen Tolopainen

    Jos  tiellä on puolimetriä vettä ei sinne kukaan lähde autolla ajelemaan. Eli auton kahluusyvyydellä ei ole mitään merkitystä. Vedessä liikutaan veneellä.

    Jätkä Jätkä

    Nuo tulvavedet ovat kuitenkin yleensä sangen lyhytaikaisia, joten en kyllä autoa hankkisi niissä ajamiseksi.

    Hieman sama on tuon paksun lumen kanssa. Kun kyse on muutamasta metsätyöpäivästä vuodessa, miksi sinne pitää ängetä paksun lumen ja pakkasen kiusattavaksi.  Molemmat haitat ovat joka tapauksessa lyhytaikaisia, vaikka metsureille haitat ovatkin huomattavat.

    Ainakin meilläpäin – vaikka lunta onkin yli 70 senttiä – lumi on sellaista kevyttä höttölunta, joka ei haittaa isomman koneen, esim maataloustraktorin liikkumista, vaikka ihan umpihankeen työntyisi. (Kokemus on tuore, eli eiliseltä päivältä)

    Kävely hangessa toki on raskaampaa, mutta onko sinne pakko tosiaan mennä nyt kahlaamaan?

Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 35,304)