Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 7,911 - 7,920 (kaikkiaan 32,378)
  • Me keskustelemme taas!

Merkitty: 

Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

Terveisin: Korpituvan Taneli

• jees h-valta

Mutta traktorin ja kärryjen kanssa saa kyllä edelleen opetella, kas kun muistutan että olen rahamies ja minulla on jopa parikin traktoria, oikeastaan kolmekin kun mönkijäkin on traktoriksi rekisteröity. Sillä olen viimeksi saanut harjoitusta peruutukseen kärryn kanssa koska pitkä venetraileri oli kätevä mönkijän perään pitkää puutavaraa möksälle haussa. Olen ajanut aivan kunnon autokoulussa heti alkuun kuorma-autokortin. Joka on voimassa ja pidetäänkin voimassa varmaan vielä ainakin seuraavat viisi vuotta.

MJO

Mutta traktorin ja kärryjen kanssa saa kyllä edelleen opetella

Mutta miksi yleensä värkkäät minkään kärryjen kanssa, jos edellisessä viestissä olit tätä mieltä?

Mikään yhdistelmä ei ole metsässä näppärä. 

Eiköhan tuo henkilöauto ja peräkärry yhdistelmä metsäautotiellä ole helpoin yhdistelmä?

jees h-valta

On hommia ja hommia joita vain on monenlaisia. Joihinkin sopii ja joihinkin ei. Joko selkis? Mutta mitään kiesi ja kärriyhdistelmää ei kehtaa H-vallassa edes venuttaa. Täällä on muitakin rahaihmisiä metsänomistajina!

A.Jalkanen A.Jalkanen

Monissa autoissa on nykyään peruutuskamera ja joskus myös ”trailer assist” jonka avulla saa peräkärryn tai matkailuvaunun menemään oikeaan suuntaan. Hyviä apuja, kun enää ei jää perän taa katveeseen koirat eikä keskenkasvuiset ihmiset. Edelleenkin näen yhden tilanteen jossa tulisi äitiä ikävä: jos ylämäessä tulee vastaan tukkirekka jonka alta pitäisi peruuttaa pois ja takana on se peräkärry joka vetää välittömästi linkkuun!

Jätkä

Anneli. Peräkärryn kanssa ylämäessä pitää vain pitää pää kylmänä.  Mutta jos kärry on kevyehkö ja pieni, niin irti koukusta – Jos tielle kuitenki mahtuu rekka kulkemaan, niin henkilöautohan kääntyy siinä ja peräkärry uudetaan koukkun ja menoksi.

Jeesssille peruutusharjoituksia: Olin itse rutkasti alaikäinen, kun jouduin opettelemaan kärryn kanssa peruuttamisen jaloa taitoa. Tilanne oli todella haastava, koska kärryllä oli sivuttain +- 5 cm pelivaraa ja se luiskahteli savisessa ja kivisessä maassa koko ajan.  valehtelematta ensimmäisen peruuttamisen kanssa meni aamupäivä, eikä kukaan neuvonut sanallakaan. kahden päivän kuluttua kaikki sujui kuin rasvattu.

Ei traktorin ja kärryn peruutus unohdu, mutta kyllä taito ruostuu – Ei mahda mitään.

Kuorma-autoa ja siinä nosturi ajelin jo 17 – vuotiaana – ilman K-autokorttia. Se oli traktorin jälkeen kuin leikkiä.

Gla Gla

Mm: ”Minulla oli aikoinani neliveto avolava ja siinä myös vetokoukku. Paljon oli sellaista kuljetettavaa jossa peräkärry oli kätevämpi. Molempi hyvä, mutta toinen ei toista tarpeettomaksi.”

Onhan se kätevä, tuskin kukaan kiistää. Mutta ne kustannukset varsinkin, jos pitää olla vielä henkilöauto avolavan kaverina. Eikä ympäristökuormituskaan vähene, kun kaluston määrä kasvaa.

Gla Gla

Jees: ”Ja Gla, kyllä se onkin rahamiesten hommaa mutta siksihän välineet pitää olla että sieltä metsästä saa rahaa tehtyä.”

Montako kuutiota metsä avolavan ansiosta kasvaa enenmmän kuin ilman sitä? Tai montako kuutiota menisi luonnonpoistumana, jos ei avolavaa olisi?

”Tuollaiset 15 litrat ovat aivan tyhjänpäiväisiä heittoja.”

Viittasin sillä Nallen Bentleyn yhdistettyyn kulutuslukemaan. Kun rahaa on, ei kulutuksellakaan ole väliä, eikä kai sitten päästötkään kiinnosta. Tällainen tavallinen ihminen, joka laskee jokaista tankattua litraa, joutuu piipertelemään ihan erilaisten asioiden parissa.

”Bensa nyt mitään erityisen kallista ole VIELÄ mutta mitä enemmän piiperot tuolla hallituksessa yrittää säätää sen pahemmaksi kieltämättä kustannus muuttuu.”

Kun puhutaan ympäristövaikutuksista, se on eri asia kuin bensan hinta. Luonto ei tiedä, onko pakokaasut peräisin halvasta vai kalliista bensasta. Verotkin menee syömävelkaan, ei ympäristöinvestointeihin.

On erikoista, miten vähättelet kaluston ympäristövaikutuksia, mutta hirvikarkotteen ja glyfosaatin ruiskutusta pari kertaa kiertoajassa pahimmilla ongelmakuvioilla pidät suurenakin ongelmana.

jees h-valta

On kaksi eri asiaa kylvää TURHAA myrkkyä luontoon. Kyllä minulle sopii päästötön autokalusto mutta kun se ei vielä tee sitä tehtäväänsä joka sille olisi tarpeen. Kummaa kun aikanaan tuli autoihin katalysaattorit ja jenkit olivat etunenässä niillä varustettuja. Ongelmat liikenteen päästöistä piti olla ratkaistu. Sitten aivan viime vuosina onkin tullut tämä hiilihössötys joka kyllä olsi korjaantunut ihan ilman liikenteen kimppuun käyntiäkin korjaamalla energiantuotannosta kivihiililaitokset pois käytöstä. Liikenteen päästöt olisi aivan maltilla saatu korjattua kaluston uusimisen kautta luontaisesti. Nyt meitä rankotaan aivan meistä riippumattomista syistä ja tulee haittaveroa sinne ja tänne. Minä olen pitkälti ottanut sen asenteen etten ole mikään kovan tason saastuttaja missään muodossa ja aion jatkaa kunnes pakotetaan johonkin muuhun. Koneet ja laitteet ovat tarpeita varten ja silloin kun niiden tarve on niitä käytetään.

Tolopainen Tolopainen

Jesse on mainosmiesten uhri, mönkijästä ei saa traktoria, mutta saa kymppitonnin laskun, kun ostaa moisen turhakkeen. Sillä ei tee yhtään mitään enempää kuin tavallisella pienemmällä mönkkäri llä, joita saa muutamalla tonnilla. Mönkkäriä ei tarvitse rekisteröidä tiellä ajamista varten, se on sallittua kuten muillakin työ koneilla.

jees h-valta

Tiedetän, tiedetään. Mutta kun käyt kyläkaupalla elvistelemässä niin johan tarvitaan kilpi persiiseen. Sai kyllä huomiota aivan mukavasti, en kiistä. Komia yhdistelmä, iso mönkkäri ja vielä isompi traileri. Kesäkansaa riitti jutulle ja pikkupojat olisi tullu vaikka ajelemaan.

Esillä 10 vastausta, 7,911 - 7,920 (kaikkiaan 32,378)