Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 8,231 - 8,240 (kaikkiaan 32,387)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Tolopainen Tolopainen

    Noita kattilamiesten höpötyksiä syöpymisestä on kuultu jo vuosia. Tietenkin rauta syöpyy vuosien mittaan, mutta uutta tehdään. Totuus on että eivät haluaisi maksaa mistään mitään, hake pitäisi saada ilmaiseksi. Erittäin törkeää, kun kyse on kunnallisista laitoksista ja Pohjolan voimasta, siellä on vastuu ympäristöstä täysin hukassa.

    Gla Gla

    Puuki: ”Päästöjen vähenystavoitteissa EU:n -päättäjät  kilpailee nokittamalla toisiaan koko ajan suuremmilla päästövähennys %:lla.  Komission tavoite oli 55 % lyhyellä aikavälillä ja EU-mepit pani paremmaksi  60 %:n pienennysvaatimuksella.”

    Käsittääkseni noissa on erilaiset laskentaperusteet. 60% mallissa huomioidaan nieluja eri tavoin ja se on Suomelle eduksi. Hakkaraista lukuunottamatta suomalaiset oli 60% ehdotuksen takana. Toki Niinistö, Pietikäinen & co osaavat vääntää meidän puuston kasvuun perustuvan nielunkin päästölähteeksi, joten homma ei vielä niinsanotusti ole hoidossa.

     

    Puuki

    Voi olla että pelkän puun poltto ei ehkä niin haitallista olekaan vaikka   emäksisyydellä/happamuudella  on tunnetusti vaikutusta moneen asiaan.  Suurempi merkitys voi olla hakkeen laadulla kuin sillä turpeen lisäämisellä.

    Samaa mieltä siitä, että e-puuhakepuu on alihinnoiteltu kannolla sen energiasisältöön nähden.  Kiinnosta puuta saadaan n. 1,8-2,3 Mwh energiaa jonka käyttöpaikkahinta on ~ 30-40 € ilman veroja ja muita lisiä.    Hakeirtokuution haketuskustannus muutaman euron ja kuljetus samoin, kantohinnasta ostajan kustannus n. 1 euron.   Korjuu useimmiten  suht. kallista n. 8 €/ irtokuutio (voi olla aika paljon vähemmänkin kohteesta riipuen) .

    Tolopainen Tolopainen

    Polttoaineen sekaan voi syöttää, vaikka kalsiumoksidia, jos pelätään kloridien aiheuttamaa syöpymistä. Sehän vain parantaa tuhkan laatua.

    Puuki

    VTT;n tutkimuksen mukaan 2030 vuonna Suomessa on polttomoottorisia h-autoja autokannasta 90 %.   Ihan järkevältä kuulostaa.    Patteriautojen päästöt ei ole ihan pieniä eikä hyötysuhde ole 95 % koska latauksessakin häviää ilmoille 20 % energiasta.  Lisäksi akku tyhjenee jos auto on käyttämättä pidempiä aikoja (esim. viikon) .  3:nneksi pakkasilla hyötysuhde heikkenee koska lämmitykseen kuluu myös  energiaa.  4:nneksi sähkön tuotanto voi olla vähemmän ympäristöystävällistä ja siirtohäviöitäkin tulee.

    Kaasulla toimivia kuorma-autojakin on jo olemassa.   Ns. välivaiheen ratkaisut (biokaasu, etanoli, vähäpäästöiset polttomoottorit ) autoilussa  ennen hevosaikakauden uutta tulemista tai sitten toisessa skenaariossa olevaa  vetyautoiluaikakautta on edulliset ja toimivat ratkaisut omiaan talouskehityksen sakatessa melkein joka paikassa.

    Jätkä

    Tulipesien syöpyminen pitäisi olla hallinnassa joten kuten – poltetaan mitä tahansa. Meiltäkin kulkee ympäri maata muurareita, jotka vuoraavat kattiloita tiilillä, joiden koostumuksesta en ole kysäissyt heiltä, mutta varmaan on aineen puolesta seurattu kehitystä maailmalla.

    Tästä ei ole kauvaa, kun yksi kaveri kertoi tekevänsä Riihimäellä ongelmajätelaitoksen uunien sisäverhoilua. Siellähän hoidellaan kaikki pahemmatkin materiaalit polttamalla ne oikeassa lämpötilassa. Tulipinnat puhdistetaan syöttämällä hihnalle muutama muovitynnyri, jotka ovat täynnä asetonia. Ja taas on röörit puhtaat!

    Visakallo Visakallo

    VTT:ssä osataan vielä sentään laskea. Poliitikkojen laskutaito sen sijaan vaikuttaa lähes olemattomalta. Heitellään vain lukuja visioita julkisuuteen, jotka yksinkertaisesti ovat mahdottomia.

    jees h-valta

    En aivan usko että polttomoottorisia on enää 90%:ia vuonna 2030. Niin hyvin on autoilun sähköistys otettu vastaan joten oletan vauhdin senkun kiihtyvän lähivuosina, varsinkin jos bensa tai diesel alkavat maksaa huomattavasti enemmän kuin nyt.

    jees h-valta

    Toloppa voisi muuten olla hiukan vähemmän asiantuntijaa jossain polttolaitosten kattiloiden kestossa. Kun et aiheesta näytä mitään ymmärtävän ja heittelet köykäisiä kuin jotain tietäisitkin. Onko millään mahdollista miettiä kattilan rakennetta hiukan syvällisemmin. Kun se on suljettu vesijärjestelmä myös kattilan vesi on paineistettu kennorakenteeseen jonka puhkeaminen aiheuttaa yleensä välittömän lämmityksen mahdottomuuden. Vesi suihkuaa paineella tulipesään. Ja kun se paineistettu vesitila paikataan sieltä kattilan tulipesän puolelta joka on väärä puoli keston kannalta niin arvaappa kuinka usein sitä saadaan jopa yhdessä lämmityskaudessa tehdä. Kohta tilkkuja on enemmän kuin alkuperäistä peltiä. Ja jos kattila paikataan kunnolla se on purettava pois kaikista pintarensseleistään ja kuivattava myös kennoistaan eli avattava kattilan ulkopinnan kautta. Ja ei aivan halpaa lystiä tule.

    Tolopainen Tolopainen

    Taitaa Jesse asia kuitenkin olla niin, että meistä vain toisella on  kokemusta raskaasta teollisuudesta. Olen muutaman sata erilaista paikkausta nähnut kun tulipesään on tullut vuoto ja korjataan hitsaamalla sinne paikka. Ei se ole kuin työtä. Jessen on turha filosofoida keskuslämmityskattilan korjauksella kun ei ole teollisuudesta mitään kokemusta.

Esillä 10 vastausta, 8,231 - 8,240 (kaikkiaan 32,387)