Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 8,281 - 8,290 (kaikkiaan 35,493)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Puuki

    Pitkän takuun autojen omistajien kertomuksista päätellen ei takuuasiat aina mene kuten luulisi.

    Tolopaiselle laittaneet varmaan vanhan takuukorjatun myllyn hajonneen tilalle.

    Tolopainen Tolopainen

    Tehdaskorjattu moottori, eiköhän se uutta vastaava ollut. Polttoaineen kulutus ainakin pieneni, joku sillä ajelee halpoja kilometrejä.

    Jätkä Jätkä

    MaalaisSeppo:”Jätkälle tiedoksi Fiatissa oli rumpujarrut takana. Aina meni moitteetta katsaktuksesta läpi.”

    -Se Rumpujarru selittääkin sen, että ei käyty ruosteen kimppuun. silloin enenen, kun oli melko tavanomaista, että edessä levyt ja takana rummut – normaali, rauhallinen ajotyyli teetti jarrutuksetkin kevyesti, silloin vain etujarrut hidastivat, eikä taka-rummut olleet mukana pelissä.

    Pari vuotta sitten olin käymässä huollossa, jossa oli todella vihainen naishenkilö. Hänen autonsa oli hylätty paikallisessa katsastuksessa takajarrulevyjen ruostumisen takia. Hän oli sitten varannut ajan naapurikaupungissa sijaitsevalle katsastusasemalle ja vienyt autonsa sinne. Katsuri oli ajallaan vain vilkaissut takajarrulevyjä ja hylännyt. (Rouva ei tiennyt, että kaikilla asemilla näkyy kaikki hylkyynkin johtaneet syyt.)

    Ei muuta kuin korjaamolle jarrulevyjä vaihdattamaan. Siinä ne olivat – lattialla, kokolailla uudet jarrulevyt. (reilu puoli vuotta aikaisemmin uusitut) Harsonohut ruskea – kuin pitsi verhosi levyjen kitkapintaa.

    Ei mitään jälkiä jarruttamisesta.

    Konttorin hylkylappu oli, josta näkyi, miten oli hylätty.

    Eukko vannoi nostavansa älämölön, halusi saada lausunnon korjaamosta ja vielä toisestakin näytettyään levyjä.

    Tilanne oli uskomaton.

     

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Naisautoilijoiden ongelma? Meikäläinenkin on joutunut vaihtamaan ja nykyisinkin edelleen tarkkailemaan jarrulevyjä samasta syystä ja tekemään ruosteenpoistojarrutuksia. Nyt kun auto on katoksessa, ruostumisongelma on hieman hellittänyt, mutta ei kokonaan poistunut.

    Tolopainen Tolopainen

    Taitaa olla noita ranskalaisten autojen ongelmia, että jarrulevyt ruostuu, jos jarrupalat liikkuu normaalisti, levyissä ei ole ruostepilkkuakaan, jos auto on viikottaisessa ajossa.

    jees h-valta

    Vartoilen edelleen Toloppa niitä sinun mullistavia uusien autojen ensimetreillä hajoamisia. En tällaisia torilla tavataan – arvuuttelukommentteja. Ranskalaiset autot ovat aivan saman tarpeessa kuin muunkinmaalaiset, käytön. Muuten kyllä alkaa hapettumisvaivoja tulla suomen ilmastossa. Sanottiin minullekkin autoa uutena opastettaessa että sitten niitä kunnon jarrutuksiakin silloin tällöin. No, ei tarvii nykyliikenteessä eppäillä etteikö tarvetta jarrutuksille ole, ihan todella kovaakin. Ei ole monta päivää aikaa kun meinasi joku kolmion takaa ajaa suoraan minun ovesta sisälle. Ilmeisesti ei mitään havaintoa vaan ajoi aivan samalla vauhdilla risteysalueelle. Vain paniikkijarrutus ja väistö pelasti mitä vieläkin ihmettelen.

    Tolopainen Tolopainen

    Vartoile vain niitä. Pösön sähkövikoja, ne tulee kohta.

    Jätkä Jätkä

    Ei jarrulevyt tiedä, minkälaiseen autoon ne on asennettu. Niitä tuskin edes suurimmat autonvalmistajat tekevät itse.

    Harjavallan seudulla on OLLUT teräksen ruostuminen aivan valtakunnan huippua – Tiedä sitten, onko tilanne parantunut, kun Sinkityslaitoksen omistajaksi on tullut venäläinen yritys.

    Takavuosina Harjavallassa ei teräsrakenteet pysyneet puhtaina pintaruosteesta montaakaan vuotta, vaikka oli kuinka käsitelty. Maantien kaiteet, terässillat, autot, polkupyörät, peltikatot jne ruskettuivat harvinaisen nopeasti.

    Tolopainen Tolopainen

    Yleisin syy jarrulevyjen vaihtoon, että ne ovat kuluneet alle toleranssin tai menneet mutkille korkean lämpötilan takia. Onhan noissa ongelmissa autokohtaisia eroja.

    Jätkä Jätkä

    Toki siihen vaikuttaa myös auton merkki.

    Kun autolla ajellaan kiihdytellen ja jarrutellen jatkuvasti, kuluu bensiinin lisäksi myös jarrutuslaitteet – kaikilta osiltaan. Eli Ajotapa vaikuttaa jarrujen kulumiseen.  Jos käyttää kevyttä jarrujalkaa, niin etujarrut kuluvat nopeammin, oli auto minkä merkkinen tahansa. Jos esim hekilö / farmariautossa kuljettaa takaboksissa merkittävää painoa, kuluu takajarrut nopeammin, koska järjestelmä jakaa enemmän jarrujen painetta taka-akselille.

    Esim oikeassa pakettiautossa, jolla kuitenkin ajellaan lähes terveisiä, ei takajarrut juurikaan ota kiinni, vaikka pedaali painettaisiin pohjaan äkäisessä pysäytyksessä, mutta jos takana on enemmän kuormaa, kuin pelkkä 30:n kilon ilmalämpöpumppu menossa kaakonkulmille, voi kuormaa olla tonni tai enemmänkin, niin takajarrut purevat tarmokkaasti kiinni.

     

Esillä 10 vastausta, 8,281 - 8,290 (kaikkiaan 35,493)