Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 8,541 - 8,550 (kaikkiaan 24,791)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Tolopainen

    Jätkä leikkii viisaampaa kuin onkaan, talvirenkaat ovat kehältään hiukan isommat kuin kesärenkaat, eli niillä mittarivirhe on pienempi.

    Visakallo Visakallo

    Puoli litraa suurempi kulutus kesällä voi selittyä osittain myös ilmastoinnista.

    Puuki

    Suolavellin levittämistä teille pitäisi välttää niin paljon kuin mahdollista. Suola pilaa pohjavesiä ja lisää autojen ruostumista.   Nastarenkaiden käytön avustuksella osa autoilijoista pystyy käyttämään kitkoja kohtuullisen hyvin niin pääteillä kuin sivuteilläkin.  Nastarenkaat kuluttaa jäisen tien pintaa ja saa aikaan paremman kitkapinnan.    Hiekan levitys on nykyaikana aivan liian kallista sivuteille . Ei onnistu eikä tapahdu.  Liian hienorak.hiekka lentäisi tieltä pois muutenkin ennen aikojaan.

    Tolopainen

    En nyt vertaa mitään kesänkulutukseen, vaan siihen mitä oli kesärenkailla viikko sitten. Renkaiden vierintävastuksessa on ilmeisen suuri ero.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Ainakin Keski-Suomessa valtion tienpitäjät ovat olleet säästäväisiä, eivätkä hiekoita silloinkaan kuin se olisi tarpeen. Varmaan siellä mäissä on hiekka-astioita, joista sitten paikalliset itse levittävät kun maitoauto tai koulukyyti ei enää pääse.

    Talvella saa huurut tehokkaasti pois tuulilasista, kun laittaa ilmastoinnin päälle, mutta eihän sitä sitten enää tarvita kun auto on lämmin.

    Gla Gla

    Ellei puhuta renkaiden osalta ääripäistä, puolen litran ero kulutuksessa ei selity vierintävastuksella, kuten vararenkaan mukana oleminenkaa ei aiheuta prosentin kulutuslisää.

    Viikko sitten ajettiin kesärajoituksilla, nyt on talvirajoitukset. Lisäksi vertailukelpoisten lukemien saaminen edellyttää tarkkaa mittausta ja olosuhteiden + ajotavan vakioimista. Yhden tankillisen aikana muuttujia on jokamiehen mittausmenetelmissä liikaa, joten puolen litran heitto syntyy helposti.

    Tolopainen

    Näin se nopeuden pudottaminen vaikuttaa, jos nopeudet lasketaan 70km tunnissa, päästöt puolittuu ilman investointeja.

    Perko

    Ruotsalaisen lentokonetehtaan  1997 valmistamassa  autossa kahden litran kone antaa edullisinta kyytiä 80-90km/h .  Sillä nopeudella momenttikäyrä ja kulutus ovat optimissaan. Alempi nopeus nostaa kululutusta kuin suurempikin. Muotoilusta johtuu  paljon nopeuksien  aiheuttamia kulutuslukemia. Se on sitä aeris resistentia kirkkoslangiksi.

     

    Tolopainen

    Kun siirrytään sähköautoihin, ajonopeus vaikuttaa aina kulutukseen suoraviivaisesti. Nuo bensarosvot kuluttaa kaikkein eniten kaupunkiajossa ja sähköllä energian kulutus pienenee kaupunkiajossa.

    Puuki

    Kulutuslukemiin vaikuttaa mm. myös vaihteiden välitys ja moottorin koko suhteessa auton painoon ja tietysti korin muotoilukin ; sitä enemmän mitä kovempaa ajetaan.     Jos pikkumoottorisella autolla vetää liian raskasta kuormaa, niin sehän syö polttoainetta saman kuin isompikin auto tai jopa sitä enemmän.   Puukengän mallinen Saappi varmaan kulkee hyvin vastatuuleenkin, ainakin alamäkeen.   Pienin ilmanvastus on vesipisaralla. Jos ei olisi, niin sadepisarat olisi eri muotosia.

Esillä 10 vastausta, 8,541 - 8,550 (kaikkiaan 24,791)