Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 8,641 - 8,650 (kaikkiaan 32,039)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • jees h-valta

    Koitan lisätä sitä omalta osaltani. Onhan bensiini se paras ympäristöystävällinen polttoaine. Jopa ystävällisempi kuin sähköautoilu. Talven voin ajella bensalla jos edullista ja kesällä mennään sitten tenutellen. Huomenna haetaan Lempäälästä ja viikonloppuna naatitaan!

    Visakallo Visakallo

    Kovasti on ainakin bensan hinta pudonnut. Aletaan kohta olla viime kevään hinnoissa, vaikka tässä välissä oli polttoaineveron korotuskin.

    Tolopainen Tolopainen

    S ryhmän boonusostoistä näkee, että dieselin hinta on vuodessa laskenut 20 sent, että joutavia puheita verojen noston vaikutus. Ihmettelen, jos bensiinin hinta ei myös olisi reilusti alempana kuin vuosi sitten.

    Tolopainen Tolopainen

    Jos halutaan tehdä vähäpäästöinen auto sehän olisi plug in hybridi, jossa on lisäksi flexfuel bensiinmoittori. Mutta valtiot ei halua näitä, koska alkoholin tuotanto olisi pois elintarvikkeiden tuotannosta. Jos maapallo ei olisi niin ylikansoittunut päästöt olusi helpo hoitaa. Nykyisellä väestömäärä llä ja väestön kasvuvauhdilla päästöjen kasvua ei voida rajoittaa.

    jees h-valta

    Kyllä tenulla ihan virkeästi matkaa taitettiin. Ei mitään havaittavaa eroa ainakaan huonompaan. Toki kasin mylly aika tehoisa on muutenkin. Sellaista 60-70 mailia/h tultiin Lempäälästä Tampereen läheltä eikä siinä huvissa kulunut kuin neljännestankki juuri Prismalta tankattua E85:ttä. On se aika outo vaikutelma kun litrat ja eurot kulkee tasatahtia jakajassa. Viidellä kympillä melkein tankki täyteen, neljännestä vajaa. Tosi hyvän tuntuinen ”letukka”sieltä taas alle ja nyt aika nykyaikainen kaikkine sähkösäädettävine penkkeineen, tietysti nahoilla, ja ehjillä. Vanhakin senkun petrasi arvoaan siitä mitä viimeksi siitä maksoin. Ettei huono sekään.

    Visakallo Visakallo
    Tolopainen Tolopainen

    Jos nyt ostajat hiukan viitsivät katsoa miten kepulisti nuo Nissanit on tehty verrattuna Korean kieseihin. Saattaisivat monelta pettymykseltä välttyä. Laadulla on tekijänsä, eräs heikoimmista japseista.

    Automerkeittäin pieni päästöisin on Peugeot ja seuraavaksi Citroen. Repikää siitä. Toivottavasti myös Visakallo käyttää ammattilaisten apua seuraavassa autovalinnassaan, että pääsisi edes 50000 km ennen vaihtoa.

    Jätkä

    Bensiinimoottoristen autojen päästöihin vaikuttaa sangen paljon polttoaineen kulutus. Mitä enemmän kone syö, sitä enemmän putkesta tulee käytettyä polttoainetta.

    Ranskisten apukeino on ollut urea, jota järjestelmään syötetään. Tekniikka on toki muidenkin käytettävissä, mutta hieman kummastuttaa, kuinka kouhkataan urean käytöstä kantokäsittelyssä, mutta ei vielä sanaakaan liikenteessä käytetystä  ”myrkystä”.

    Dieselmoottorit eivät häviä henkilöautoista vielä pitkään aikaan. Niiden käyttö varsinkin hieman tehokkaammissa autoissa ja maakunnissa on järkevä valinta sekä kuluttajan, että ympäristön kannalta.

    jees h-valta

    Eipä tuo bensiinikasikaan aivan huikealta hörpyltä vaikuta. Tankkasin autoliikkeen vierestä viidenkympin E85:ttä. Tankki nousi kolme neljännestä. Kun päästiin kotiin oli vielä kaksi neljännestä jäljellä. Matkaa siis noin 130 km:ia. Viiskymppisestä siis yksi kolmannes. Laskeskelin että teen tuolla tavalla satasen pintaan Kaakonkulman mökkireissun lava-autolla. Kutoskoneisella edellisellä meni ”kovaa” bensaa noin 150:n edestä. Tämä tällaista karkeaa mutta yllätyin kyllä nykykoneen ja tenun pieneen kulumiseen.

    Tolopainen Tolopainen

    Taloudellista jenkkiautoa ei ole olemassakaan. Kun kehitys on sitä tasoa, mikä täällä oli 70-luvulla ei voi paljoa odottaa.

Esillä 10 vastausta, 8,641 - 8,650 (kaikkiaan 32,039)