Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 8,741 - 8,750 (kaikkiaan 32,026)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Tolopainen Tolopainen

    Ei ole yhdessäkään taloyhtiössä autopaikoilla sähkömittauksia nykyisin. Autopaikat ja katokset myydään omina osakkeina, miksi niiden sähkökaapelit huoneistojen kautta kierrätettäisiin ja minkä huoneiston. Ei autopaikkaa ole pakko ostaa. Kaikki yhtiön osakkeiden omistajat joutuvat taloyhtiössä osallistumaan yhtiön investointeihin. Se on nimittäin yleensä yhtiöissä tapana, että omistajat maksavat laskut, jos yhtiö jotain investoi. Onpa täällä harvinaisen tietämättömiä. Tai pari ainakin, perinteisesti.

    Sähkömittareihin ei digitaalisesti taatusti siirretä ulkopuolelta mitään lukemia ei nyt eikä koskaan.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Tulee mielenkiintoisia kokouksia taloyhtiöissä kun aletaan hankkia latausinfraa. Mikä olisi oikeudenmukainen tapa jakaa kulut kun vain osa hyötyy? Toisaalta valmius lataukseen kohottaa taloyhtiön arvoa. Esimerkiksi parvekeremonttiin on voinut joutua osallistumaan, vaikka ei edes omista parveketta.

    Visakallo Visakallo

    Vaikka sähkönkulutuksen mittaus saataisiinkin järjestettyä, suurin kulu taloyhtiöille tulee pääsulakekoon suurenemisen aiheuttamasta siirtomaksun noususta sekä sähköpääkeskuksen ja kaapeloinnin uusimisesta. Toteutuneet kustannukset ovat olleet pahimmillaan jopa kattoremonttien tasoa.

    Tolopainen Tolopainen

    Eli ei tule mitään, nykyisin autot tankataan huoltoasemilla. Sähköautot joudutaan lataamaan latausasemilla. Vain omakotitaloihin kannattaa tehdä oma latausasema.

    Metsuri motokuski

    Ilta-sanomissa on juttu että sähkötesloilla on taksikäytössä ajettu jo yli 800 000 km pääkaupunkiseudulla. Kyllähän noilla kilometreillä alkaa jo ilmastovaikutusta olemaan. Akkujen varaus laskenut vain alle 10%. Mielenkiintoista oli myös tieto että akustoja voidaan korjata osina jos särkyy eikä koko akustoa tarvii uusia.

    Noilla kilometreillä kannattaa jo koti infraankin panostaa sähkön latauksen osalta.

    Tolopainen Tolopainen

    No joo aika harva ostaa 100k€ maksavan henkilöauton.

    Suomessa veroaste on niin korkea, että se johtaa siihen, että päästövähennyksiin ei ole varaa. Taloyhtiöt maksavat kaupungeissa kiinteistöveroa saman verran kuin lämmitykseen menee rahaa. Lähes yhtä suuri menoerä on pankille maksettava maksuliikenteen hoito. Se on n. 300€ huoneistoa kohden. Liikepankkien rahoitus tulee kalliiksi. Olemme täysin epäonnistuneet digitalisaation hyväksikäytössä maksuliikenteessä, siitä on tullut pankkien rahasampo.

    jees h-valta

    Voi hyvä Toloppa sentään! Kyllä digitaalinen sähkönluku on arkipäivää. Meillä ainakin on jo vuosikymmen luettukkin diginä. Mikä ihme siinä muka niin vaikeaa on. Sitä helpompaa mitattavaa olekkaan kuin sähkö. Jopa vesi on haasteellisempaa ja sekin luetaan samoin diginä etänä. On aika helppo laittaa pieni äly sähkökeskuksen syrjään ja liittää siihen antennivastaanotin siis eräänlainen reititin mutta yksinkertaisempi vielä siitäkin. Ei tarvii joka tolppaan mittaria erikseen laittaa. Toteutettiin mm. Plusterveyden H-vallan autoparkissa. Joka tolppa antaa tarkkaa tietoa vuokranantajalle ja hän tietty laskuttaa siitä käyttäjiä.

    Rane

    Taloyhtiöiden velvollisuus ei ole ollut rakentaa bensa-asemaa.Nyt ilmeisesti katsotaan että taloyhtiöiden velvollisuus on rakentaa infra sähköautojen tankkaamiseen.Mikä on muuttunut?

    Haba Haba

    Ei mikään ole muuttunut. Silloin kun meillä oli hevosia niin ne ruokittiin tallissa, ei niitä viety ABC:lle.

    jees h-valta

    Pitäähän sitä tosiaan nykypollellekkin ”heinät” saada. Haba aivan oikeassa.

Esillä 10 vastausta, 8,741 - 8,750 (kaikkiaan 32,026)