Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 8,891 - 8,900 (kaikkiaan 32,105)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • oksapuu

    Kyllä tuo työauto on edelleenkin diesel ja neliveto…

    Jos tuon myydyn auton onnellinen uusi omistaja haluaa kuitata romutus palkkion niin valinta on tietysti vapaa 🙂 …

    jees h-valta

    Jos autosta saa enemmän kuin siitä on maksanut ja autolla on ikää 27 vuotta niin kai voi sanoa että auton laatu on ainakin onnistunut. Niin kävi minulle viime avolavan vaihdolla. Varsinkin kun sen pitoaikana en kartaakaan edes öljyjä vaihtanut. Ajoin vanhan omistajan öljyilläkin jonkun kolmisen vuotta. Nyt en alkanut rakentaa sitä lainkaan vaan annoin pois ennen seuraavaa katsastusta. Ei siinä kovin kummia olisi ollut, jousen korvat takaa olisi pitänyt vaihtaa kuten edellisessä katsastuksessa todettiin. Mutta ei määrätty silloin korjauskehoituksella. Sinä aikana yksi akku ja yksi laturi.

    Visakallo Visakallo

    Eipä vaikuttanut kovin tyytyväiseltä vuoden täyssähköautoilijana ollut helsinkiläinen tämän päivän (su 29.11.) Helsingin Sanomien yleisöosastolla. Latausongelmia on ollut maakuntiin suuntautuvilla matkoilla, mutta suurin ongelma on kuitenkin Helsingissä, missä suurin osa autoista seisoo asukaspysäköintipaikoilla katujen varsilla. Niissähän ei ole sähköjä lainkaan. Yleisissä pikalauspisteissä lataaminen on taas 3-4 kertaa kalliimpaa kuin bensalla ajo. Ehkä joillekin yllätyksenä Helsingin kantakaupunki soveltuu sähköauton omistajan asuinpaikaksi kaikkein huonoiten.

    Visakallo Visakallo

    oksapuu: ”Vuodenvaihteen jälkeen tulee töpseli hybridi tilalle. Merkkiä en kerro mutta ei ole korean kippana…”

    Onnea vaan uudelle autolle! Volvonko ostit?

    Tolopainen Tolopainen

    Ei kai kiinalaista Volvoa kukaan osta.

    Panu Panu

    Löytyykö tuo sähköautoilijan mielipidekirjoitus maksuttomasta nettiversiosta? En löytänyt. Olisi mielenkiintoista nähdä esim. laskelma, jolla sähköauton lataamisesta saadaan 3-4 kertaa kalliimpaa kuin vastaavan polttomoottoriauton tankkaus.

    Matka-ajon latausinfran luotettavuus, kapasiteetti ja teho on tällä hetkellä kunnossa vain Teslan omilla superchargereilla. Jos tarkoitus on ajella pitempiä matkoja niin Tesla on edelleen ainoa toimiva vaihtoehto. Tämä tulee muuttumaan lähivuosina mutta toistaiseksi näin.

    Tällä hetkellä sähköauto sopii kaikkein parhaiten omakotiasujalle, koska silloin kotilataus on helppo järjestää. Rivi- ja paritaloissakin asia saadaan yleensä sovittua kun itse maksaa latauspisteensä ja sähköt. Kerrostalojenkin parkkipaikoilla on yleensä sähköpistoke joka parkkiruudussa mutta niiden osalta pitää varmistua, että systeemi kestää jatkuvaa käyttöä.

    Isojen kaupunkien keskustoihin sähköauton omistus tosiaan sopii tällä hetkellä huonoiten, jos auton joutuu parkkeeraamaan kadun varteen. Auto pitää silloin erikseen ladata esim kauppareissuilla markettien ilmaisissa latauspisteissä mutta on siitä ainakin yhtä paljon vaivaa kuin polttomoottoriauton tankkaamisesta.

    mulle

    Panu mies musta puhuu asiaa.

    Yhdymmehän häneen

    Käy metsän laitaan ilm…..

    Tolopainen Tolopainen

    Ei ole mikään pakko ostaa täyssähköautoa, kun hybridillä voi hoitaa päivittäiset ajot sähköllä ja akun voi ladata jo olemassa olevista lämmityssähköpistokkeista. Hallituksen tavoite 700000 sähköautoa tarkoittaa että hybridit on niistä pääosa. Ei kai kukaan kuvittelekaan, että Suomen henkilöautokanta joskus olisi täyssähköautoja. Meidän rahat ei sellaiseen riitä nyt eikä koskaan kaikkine investointeineen.

    Kannattaa hiukan käyttää laskinta, noissa  autohaaveissaan niin ei tarvitse kirjoitella ongelmistaan yleisön osastolle.

    mulle

    Eikä ole mikään pakko ostaa, varsinkaan autoa, polkupyörä.Samaa mieltä Tolopainen.

    Visakallo Visakallo

    Panulle: HS:n jutussa oli kysymys siis pikalatauksista. En tiedä niiden hinnoittelua, mutta ilmeisestikin niissä peritään sähkön lisäksi takaisinpäin investointi- ja ylläpitokustannuksia. Kirjoittaja totesi, että kotisähköön verrattuna niissä lataaminen tulee 7-11 kertaa kalliimmaksi. Sähkökustannus olisi hänen mukaansa 30-40 euroa/100 km.

Esillä 10 vastausta, 8,891 - 8,900 (kaikkiaan 32,105)