Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 8,921 - 8,930 (kaikkiaan 33,895)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • jees h-valta

    Jätkä on NIIN suojelijaa mutta eihän tosiaan bensiiniautolla RE85 mikään kovin loistokas apu ole. Kun sitä kuitenkin kuluu enemmän. En tiedä onko siitä luonnolle siten etua että sillä ajaa mutta lompakolle ainakin kovin vähän. Kevyt litku ja tehoa vähemmän. Jotenkin tuntui ainakin tuolla avolavalla että kyllä se aivan normaalista bensiinistä tykkäsi. Ärsymmän oloinen selvästi. Kyllä tämä talvi ajetaan bensiinillä. Ehkä kesällä voi taas tenulitkuakin käyttää.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Ihan ulkomuistista nyt latelen joten korjatkaa jos meni väärin. Etanolia kuluu hieman enemmän kuin bensaa, mutta koska se on halvempaa, kulut eivät nouse. Teho sen sijaan nousee – kiihdytysautotkin ajavat etanolilla! Päästöt voisi alentua vaikka puoleen, jos käyttäisi etanolisekoitetta vaikka kaksi kolmasosaa vuoden kierrosta, alueellisesta ilmastosta riippuen. Etanolivärkkiä on ollut tähän asti tarjolla vanhempiin autoihin, ja nyt siis olisi lopulta tulossa tarjolle uudempiinkin autoihin. Yksityiskohtia eli vuosimalleja en tiedä.

    http://www.etanoliautoilijat.fi/faktoja-etanoliautoilusta/

    jees h-valta

    Minua on ainakin varoiteltu tenulitkun käytöstä. Liian moottoria pesevä ominaisuus ja öljyt pitäisi vaihtaa tuplasti useammin. Taas yksi miinus lisää.

    Tolopainen Tolopainen

    Uusien flex fuel autojen valmistus on lopetettu, kun eivät läpäise päästömääräyksiä. Näin muistan lukeneeni.

    jees h-valta

    Näissä jälkiasennetuissa on se hyvä puoli ettei niitä koske samankaltaiset pakokaasunormit vaan katsastuksella tulkitaan kuin normaali bensiinikäyttöinen. Ei siis ongelmaa kunhan muistaa tankkailla tenua ennen katsastusta.

    Etanoliautoilijat ry

    Hei,

    Vastailen nyt tässä heränneisiin kysymyksiin ja väitteisiin bioetanolimuunnoksista ja Fleksifuel-autoista.

    Säästöstä ja tehosta: Säästö riippuu paljon paikallisesta etanolin hintatasosta, mutta nyrkkisääntönä on, että mikäli E85:n ja 95E10 välinen hintaero on yli 30 prosenttia, niin säästät etanolilla ajaessa. E85 on 104 oktaanista kun 95E10 on 95 oktaania. Se siis tuo lisää tehoa moottoriisi ja vähentää mm. nakutusta.

    ”Etanoli pesee moottoria ja lyhentää huoltoväliä”: Etanoli todellakin pitää moottorin puhtaana kun se palaa noettomasti ja huuhtelee jo sinne kertynyttä karstaa. Se itseasiassa taas parantaa moottorin suorituskykyä kun tukkoisuus poistuu. Muunnettuille etanoliautoille toimii hyvin huoltoohjekirjan mukainen öljynvaihtoväli, mikäli ohjeellinen vaihtoväli on 20 000 km.

    ”Uusien flex fuel autojen valmistus on lopetettu, kun eivät läpäise päästömääräyksiä.” : Uusia flex fuel autoja kyllä valmistetaan, mutta niitä ei tuoda Suomen markkinoilla, jostain syystä. Esimerkiksi Ranskasta ja Ruotsista voit ostaa upouuden FFV:n ja se täyttää luonnollisesti EU:n määräämät päästövähennystavoitteet. Etelä-Amerikassa ja eritoten Brasiliassa etanoliautojen osuus kaikista myytävistä autoista on noin 90 prosenttia. Autotehtaat ovat EU:n markkinoilla ajaneet alas vaihtoehtoiset käyttövoimat sähköä lukuunottamatta. Autotehtaille on asetettu päästökattodirektiivi, jossa kaikkien valmistuvien autojen keskiarvoinen päästö tulee olla alle 95g/km vuoteen 2030 mennessä. Tämä ei tue biopolttoaineilla toimivia autoja, koska autojen ominaispäästöarvo lasketaan pakoputken päästä mitattavasta arvosta, eikä se ota huomioon polttoaineen taustaa tai elinkaaripäästöjä. Tästä syystä se ajoi pääosin alas FFV:t EU-markkinoilta ja pian on sama käymässä kaasuautoille, ellei sääntelyä muuteta.

    Tolopainen Tolopainen

    Taidan pysyä dieselissä, ajo ei maksa juuri mitään, kun polttoaineen voi maksaa boonuksilla. Vakuutukset ja verot hiukan enemmän ja arvon alenema sen pari tonttua vuodessa. Takuuautolla voi ajella koko ajan. Lisäksi dieselissä on tuo biokomponentti mukana.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Kiitos Etanoliautoilijat ry! Tsekkasin ja havaitsin että omaankin Atecaani lupaillaan muunnossarjan jo pian tulevan markkinoille.

    Kiinnostaisi tietää, ajavatko etanoliautoilijat nykyisin vuoden ympäri samalla seoksella, vai vaihtavatko talvella bensaan, ja missä ulkolämpötilassa käynnistysongelmia voi esiintyä?

    Etanoliautoilijat ry

    Hei  A.Jalkanen!

    Moni ajaa puhtaalla E85 polttoaineella ympärivuoden. Talvilaadun E85:ssa on jo lähtökohtaisesti paranneltu kylmäkäynnistysominaisuuksia. Ongelmat saattavat ilmentyä niin, että autoa voi joutua käynnistämään normaalia pidempää, mutta kaikki autot lähtevät aina käyntiin. Tässä on paljon vaihteluita riippuen konversiovalmistajasta ja automallista, koska jokainen auto käyttäytyy hieman erilailla. Esimerkiksi eFlexfuel-muunnoksissa pystyy kylmäkäynnistystä itse säätämään mobiiliapplikaation avulla (huom. Plus -malli). Mikäli auto on mahdollista esilämmittää yön jälkeen, niin ei ole varmasti luvassa käynnistyshaasteita.

    Mikäli haluaa pelata varmanpäälle, niin tankatessa E85 laittaa tankkiin myös muutaman litran (n. 5 litraa) 95E10:ä.

    Visakallo Visakallo
Esillä 10 vastausta, 8,921 - 8,930 (kaikkiaan 33,895)