Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

  • Tämä aihe sisältää 32,634 vastausta, 175 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 30 minuuttia sitten GlaGla toimesta.
Esillä 10 vastausta, 8,941 - 8,950 (kaikkiaan 32,636)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Gla Gla

    Siirretty keskustelu metsänomistajien vaikutusmahdollisuuksista:

    Puunhalaaja: ”Joku sellainen kohtuullisen suojelun yhdistys? Tai realistisen luontosuhteen seura? Hannu Hoskonen puheenjohtajaksi?  Tulee oitis mieleen tän kalevalatyypin perustama seura:

    http://www.svt.se/nyheter/uutiset/lonnrotin-kohtuus-oli-kelpo-hutikka

    Yhtä asiaa en tajua. Tällä hetkellä suomalaisten ostovoima on kovempi kuin koskaan ja silti jo Lönnrotin aikana oli varaa juoda määriä, joka olisi ajanut minut konkurssiin, jos terveys olisi kestänyt.

    jees h-valta

    Tolopalla tuota kadehtimista tuntuu piisaavan. Kyllähän se jurmuttaa kun toiset ajelee ympäristöystävällisesti ja näyttävän mukavasti. Itse vain hakee sieltä suulin peränurkasta ankean tomun sisältämän koreankippanan jolla kylillä käynti ei herätä mitään muuta intohimoa kuin kateuden.

    Tolopainen Tolopainen

    Kylläpä siinä onkin kadehtimista, kun hän käynnistää rykivää ja köhivää alkoholi lettukkaansa. Täristää vartin niin, että paikat irtoaa hampaista ja kuluttaa yli 20l/100km. Siististi ajan klapeja kärryllä pienikulutuksisella dieselillä. Jos kaikki ajaisivat niin päästöt olisivat jo puolittuneet. Valitettavasti meillä on noita, joille iliman pilluu on elämäntehtävä.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Tuosta Tolopaisen lopetuksesta saa kaskun: i p -ralli on i p:ta.

    Puuki

    Biodieseli olisi hyvä osatekijä  iliman pilluun vähentämiseksi.  Uudehko 2 l turbodieseli 190 hp moottorilla ja keskikulutus  n. 5 l .   Ei paljon lisää päästöjä .   Miksiköhän biodieseliä ei saa edullisemmin vaan se on kalliimpaa kuin tavallinen ?  Ilmastoasia ei ole varmaan oikeasti pääosissa vaan sillä tehtävät voitot ja verotulot.  Vähän samaan tapaan kuin ”i-p/p sääntely”voi jollain olla keino hallita eikä se ”pääasia” toteudu ehkä ollenkaan 🙂  🙁

    Etanoliautoilijat ry

    Vastailen jälleen täällä heränneisiin aiheisiin.

    Bioetanolin alkuperästä: Suomessa tuotetaan noin 20 000t bioetanolia, josta valmistetaan E85 polttoainetta. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161074/63-2018-Biopolttoaineiden_kustannustehokkaat_toteutuspolut_vuoteen_2030_.pdf Tulevaisuudessa tämä voi kuitenkin olla moninkertainen kun Kajaanin tehdas lähteen täyteen kapasiteettiinsa ja Haapaveden Nordfuel ( 65 000t) ja Satakunnan Bioenergo biojalostamot (63 000t) valmistuvat.

    Yksi etanoliauto kuluttaa noin 1t per vuosi, niin kotimaisella tuotannolla voi liikkua se 20 000t etanoliautoa tällä hetkellä. Liikenteessä niitä ei ole kuitenkaan kuin n. 10 000 (tehdas FFV ja muunnetut).

    Ulkomailta tuodaan etanolia mutta pääosin EU:n markkinoilta kuten vaikkapa Ranskasta, jossa etanolia tehdään juuresteollisuuden tähteistä. Mikäli etanoli on tuotettu peltopohjaisesti eli viljelemällä sokeriruokoa tai maissia vain polttoaineeksi, niin se huomioidaan päästövähenemässä (vain 50%) ja verotuksessa.

    Etanolikonversio maksaa noin 500-600€ asennettuna, mutta sen voi saada alle 400€ kun itse asentaa. Vuosittainen säästö on yleensä 100€ molemmin puolin riippuen bensiinin hinnasta.

    Etanoliautoilijat ry on yleishyodyllinen yhteisö, jonka tavoitteena on ajaa FFV -ajoneuvojen ja  E85 -polttoaineen etua ja tuottaa siihen liittyvää puolueetonta tietoa. Taustalta löytyy yksittäisiä autoilijoita mutta myös toimialaan kuuluvia yrityksiä kuten St1, ABC-ketju ja StepOne Tech Oy.

    Apli

    Kun vety tulee polttoaineeksi niin etanoli kuopataan hyvin nopeasti, vetyä saadaan halvalla kun uusiutuva energia halpenee.. 10v kun mennään eteenpäin on vety yleisin polttoaine maailmassa..

    mehtäukko

    ”Etanolikonversio maksaa noin 500-600€ asennettuna, mutta sen voi saada alle 400€ kun itse asentaa. Vuosittainen säästö on yleensä 100€ molemmin puolin riippuen bensiinin hinnasta.”

    No ei kyllä kiinnosta.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Onhan tuo etanoliin vaihto melko hyvätuottoinen sijoitus vaikka vähemmälläkin ajolla, verottomana. Vielä kun verottaja huomioisi etanolin ja kaasun alempana käyttövoimaverona niin aina parempi. Saahan hybridikin huojennusta veroissa vaikka sillä ei välttämättä paljon sähköllä ajeta.

    Visakallo Visakallo

    Ovat jo luopuneet osassa maita hybridiautojen tukemisesta, koska niillä ei saavuteta ilmastotavoitetta juuri lainkaan.

Esillä 10 vastausta, 8,941 - 8,950 (kaikkiaan 32,636)