Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

  • Tämä aihe sisältää 23,784 vastausta, 152 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 7 tuntia, sitten GlaGla toimesta.
Esillä 10 vastausta, 81 - 90 (kaikkiaan 23,786)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Visakallo:

    ”Sellaisten ei tietenkään tarvitse selvittää autonsa turvallista kahluusyvyyttäkään, joille ei mitään temppuja koskaan satukkaan.”

    Kyllä tavallisen autoilijan pitää lähteä siitä ettei koko tien yli olevaan vesilätäkköön vain ajeta. Ellei etukäteen varmistu siitä että vettä on vain noin pyörien napaan asti. Vaatii siis autosta nousua ja saapasjalkamittausta. Sellaisen lätäkön rauhallista yliajosta auto yleensä vielä selviää.

    Jos todella ruvetaan mittaamaan auton kahluukorkeutta, niin sehän olisi sitten sellainen, jossa pakoputki jää, ei kuivaksi, mutta ainakin yhtenäisen vesipinnan yläpuolelle.

    Minä pidän ainakin ehdottomana kahluukorkeutena tuota pyörien napakorkeutta. Sekin edellyttää lätäkön pohjan tutkimista.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

     

    jees h-valta

    Autossahan kaiken ratkaisee imuilman ottokorkeus. Muut sähkölaitteet sietävät veten hetkellisen huuhtaisun eli nopean tulva-alan ylimenon mutta jos auto pääsee haukaamaan vettä imusarjaan ollaan tuhon tiellä. Eli sitä lähinnä kahluusyvyyskin merkitsee. Noissa autoissa jotka ovat enemmän maastureiksi tehtyjä myös sähkölaitteet on paremmin suojattu eli ei tarvitse olla vain hetkellinen vaan voidaan oikeasti ajaa kotvan moottori vedessä ”kahlaten”.

    harrastelija harrastelija

    Varsunkin Pohjanmaan tulvissa saattaa auton kahluusyvyydellä olla merkitystä. 50-60 vuotta sitten näin saksalaisia turisteja, jotka ajelivat amfibioautoilla. Jostakin syystä niistä ei ole paljon tietoa muuta kuin museoissa?

    Ei riitä, että ilmanotto täytyy olla veden pinnan ylpuolella, pakoputkikin täytyy johtaa ilmatilaan. Jos pakoputkesta ryyppää vettä, niin matka hyytyy. Onhan siinä pakoputketta painetta jonkin verran, mutta tuskin jaksaa vedessä puhaltaa kaasuja pois?

    Tuosta paineen kokeilusta jäi mieleen, kun poikassa pistettiin sopivan kokoinen pottu pakoputken päähän, niin se saattoi lentää jonkun matkan. Jos pottu sattui liian tiukka, niin moottori kyllä hyytyi!

    Itsellä käsi äskettäin niin, että ajoin traktorin liian lähelle ylähirttä. Pakoputken pää meni vähän littiin. En sitä enempi ihmetellyt ja jonkin ajan päästä pakokaasut eivät vissiin sopineetkaan putken päästä ja ne purkautuivat imupuolen kautta! Moottori hyytyi ja kaikki oli noessa ilman suodatinta myöten. Ensin etsittiin vikaa huoltomiehen kanssa, kunnes honattiin, että putki oli litissä 🙂

    Visakallo Visakallo

    Jos moottori pysyy käynnissä, pakokaasut jaksavat purkautua pakoputken pään ollessa jonkin verran veden allakin, eli ongelmat alkavat vasta moottorin sammuessa. Katalysaattorista saattaa tulla kerralla vainaa, jos vesi pääsee sinne asti.

    Rane2

    Japanilaisella pickupilla pääsee isommankin lätäkön yli,saksalaisella pakettiautolla ei kannata yrittää.

    arto arto

    On menty focuksella muutaman kerran tulvavesien yli jotka tielle tulvinut. 50 cm pahin tulva, Muuten olisi tullut 150km lisää ajua. hiljaisella vauhdilla meni yli tehostimen lakkasi toimimasta vesi pääsi hihnojen väliin. Vedestä kun pääsi pois kaikki ok.

    Rane2

    Harjavallassa autot ja ruokailu on ihan jees.

    https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/ruoka/artikkeli-1.228381

    Puuki

    Kevättulvien aikaan oli joskus vuosikymmeniä sitten syntynyt lampi tielle notkopaikkaan. Siitä mentiin yli 600:lla Fiatilla ja vettä tuli jonkin verran kabiiniin kytkimen ja jarrupolkimen reijistä. Mutta ei sammunut sillä reissullakaan Italianihme.

    jees h-valta

    Rane 2:n linkki oli tosiaan ihan jees! On siellä tullut jonkinkerran syötyä ja laadukasta on. Edellisen kokin kaas oltiin jopa aika hyviäkin tutuja.

    Jätkä

    ”Kevättulvien aikaan oli joskus vuosikymmeniä sitten syntynyt lampi tielle notkopaikkaan. Siitä mentiin yli 600:lla Fiatilla ja vettä tuli jonkin verran kabiiniin kytkimen ja jarrupolkimen reijistä. Mutta ei sammunut sillä reissullakaan Italianihme.”

    ”Takatuuppari” syrjäyttää veden niin, että moottori ei kastu lainkaan, kunhan ajonopeus on sopiva, Kupla-Volkkarilla sama homma, mutta sillä jos ajoi hieman liian lujaa, nousi auto sileän pohjalevyn takia kokonaan veden päälle ja menetti ohjattavuuden ja paksummasa vedessä vetävät takapyörätkin nousivat irti maasta.

Esillä 10 vastausta, 81 - 90 (kaikkiaan 23,786)