Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 9,661 - 9,670 (kaikkiaan 33,871)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • jees h-valta

    Meillä ei ole ollut mitään ongelmaa puun hinnassa Venäjän kaupan aikaan. Eipä tuo ole lähtenyt puun hinta räjähdysmäiseen kasvuunkaan kaupan kuivuttua. Sekä meidän EU-vientikiellon ja Venäjän puun tuontirajoitusten syystä.

    MJO

    Realismia on se että Suomessa ei ole varaa muuhun kuin lisätä biokomponettimäärää nykyisiin polttoaineisiin.

    90-luvun alkuvuosina ajateltiin, että internet on vain harvojen ”nörttien” leikkikenttä. Josta ei ole kenellekkään mitään hyötyä, eikä sillä voi tehdä edes rahaa.

    Kuinkas kävi? Nykyisin se on kaikkien taskussa.

    Veikkaan että fossiiliset ja siihen liittyvät bioviritykset ovat historiaa nopeammin kuin uskottekaan. Sitä en tiedä onko ratkaisu akut, polttokennot tms. Nykyiset polttomoottorit häviävät. Se on varma.

    Tolopainen Tolopainen

    Mikään ei ole niin pysyvää kuin tilapäinen. Nissan qascailta tulee sähköauto, jossa polttomoottori lataa akkua ajon aikana ja auto kulkee aina sähkömoottorilla, ovat poimineet idean tältä palstalta. Kyllä,seuraavat 50v ajellaan hyvin yleisesti polttomoottoreilla.

    jees h-valta

    Nythän se alkaa ehkä selvitä näille akkuautoilijoille kuinka hankalaa moinen on näissä arktisissa oloissa. Niin kauan kelpaa kun on se polttomoottori jolla kuitenkin nekin nyt oikeasti liikkuvat. Täyssähköiset makaa lämpymässä tallissa.

    Tolopainen Tolopainen

    Autoliikkeet eivät anna pakkasilla sähköautoja sijaisautoiksi, kun vie auton huoltoon. Pelkäävät ongelmia. Ei ainakaan edistä niiden myyntiä.

    Mettämakuri

    Tolopaiselle Sähkö datsuni jonka perään kytketty hinattava agrigaatti  sekä motti koivuhalkoja hattuhyllyllä, niin voi käydä piippolassa mökillä.

    Rane

    Tässä amerikkalaisille(!) autoilijoille suunnattu ”usein kysyttyä”-video jossa selvitetään miksi sähköautosta ei voi tehdä ns.ikiliikkujaa.

    Can you Make a SELF CHARGING ELECTRIC CAR? – YouTube

    Rane
    Puuki

    Mersun ns. paremman luokan sähkökatumaasturi lupaa yhteen suuntaan toimintasäteeksi 408 km.  Kun pakkasta oli koeajossa 15-20 c-ast. niin se matka supistui n. 200 km:iin. Kulutus nousee huomattavasti, kun pitää laittaa lämmityskin toimimaan sähköllä.

    Toinen esimerkki: ”Kokemuskuljettaja” hankki Teslan ja kehuu kuinka vähillä polttoainekuluilla pääsee kulkemaan. Entinen dieselpaku kuulemma kustansi 70 € ja nykyinen Tesla kulkee saman matkan 14 eurolla.  Mutta mitenkäpä kokonaiskulut tuossa tapauksessa ?  Jos ajaa vaikka 15 tkm/vuosi, niin polttainekulujen ero olisi n. 2000 € .  Autojen hankintahinnoissa eroa voi olla n. 50 ooo € tai  enemmän.  50 k€;n korkotuotto 5 % korolla olisi 2500  € /vuosi.   Auton hinannalenema on suurempi s-autoilla, siinä on toinen menoreikä.    Akustojen valmistuksen ja uusintatarpeen takia s-autoja ei voi sanoa kovinkaan ympäristöystävällisiksi autoiksi kuin vain mainoslauseissa. Uushankintahinnoiltaan edullisiksi niitä ei kukaan kait  kehtaa mainostaakaan ainakaan Suomessa.  Jos akkujen ja isompien s-autojen hinnat putoaa n. 50 %, niin sitten alkavat olemaan kilpailukykyisiä.

    Bensaverot ei muuten nouse enää ainakaan tämän hallituksen aikana, niin kertoi Saarikko eilen tv:ssä.  Laitetaanpa muistiin .   Eihän siinä veroa olekaan kuin jotain 60 % ja muut autoiluverot päälle.  Niillä ei ainakaan aleta kustantaa pakollisia sähkölatauspisteiden hankintoja joita on kait jo tulossakin mm. uusiin kerrostaloihin.

    Jossain kerrostalossa kuulemma joku sähköauton omistaja oli valittanut, että taloyhtiö ei anna ladata autoa  lämmitystolpasta.  Sehän oliskin kätevää, kun auton polttoaineeet kustannettaisiin aina yhteisesti . Taloyhtiön kustantama bensakorttikin huoltikselle olisi varmasti  kiva yllätys kaikille muillekin autoilijoille .

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Uusissa kerrostalokohteissa autopaikat ovat jo monesti omilla osakkeilla, joskus aivan omassa yhtiössään. Eiköhän se sähköpaikkojen tarjonta etene aivan markkinaehtoisesti niin että sähköautoilijat itse maksavat niiden rakentamisen ja käytön. Kauppakeskukset tarjoavat latausmahdollisuutta osana palvelua, samoin valveutuneet työpaikat työntekijöilleen. Valtion osuus tässä olisi ajaa päästöjen alennusta vetämällä mahdollisimman monesta narusta, eli suosimalla siirtymäaikana monta polttoainevaihtoehtoa yhtä aikaa. Kuluttaja saa valita. Menee muutama vuosi, ennen kuin uusista vetytalous- ynnä muista vaihtoehdoista tulee kaiken kansan käyttövoima. Ei kannata hirttäytyä yhteen eli siihen sähkövaihtoehtoon.

    Kuntavaaleista tulossa oikein mielenkiintoiset: ”joka kuudes viljelijä aikoo nyt äänestää perussuomalaisia”.

    http://www.iltalehti.fi/politiikka/a/130f8a83-69c7-4e41-b8fc-e2b61803489b

Esillä 10 vastausta, 9,661 - 9,670 (kaikkiaan 33,871)