Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 9,841 - 9,850 (kaikkiaan 32,071)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Gla Gla

    Puuki: ”Monesta eri asiasta riippuu se kok. taloudellisuus , mm. auton hankintahinnasta , keskimääräisestä ajomatkasta ja missä liikutaan.”

    Totta. Kovasti hämmästelen puheita kustannuksista, kun puhutaan Mersuista ja Bemareista, kun Corolla etenkin farkkuna tarjoaa kilpailukykyiset tilat, luotettavuuden yms. olennaiset asiat. 2-litrainen hybridi 180 heppaisella koneella pitäisi riittää pinttyneimmällekin Audikuskille.

    ”Esim. Mersun hybridin toimintasäde puolittui ”epävirallisessa” koeajossa 15-20 ast. pakkasella.”

    En tiedä, missä ja mitä on testattu, mutta jos tavanomainen lataushybridin toimintasäde on 40 km ja se puolittui, sähköllä ajetaan noissa pakkasissa 20 km vähemmän. Vaikuttaako tuo etelä-suomalaisen omistajan elämään oikeasti?

    ”Lämmitys vie suuren osan energiasta , jos on kylmä keli. ”

    Polttomoottoriautossa lämmitys on täysillä kesät talvet. Kesällä kattilan lämpö vain ohjataan harakoille. Onko se älykkäämpi ratkaisu kuin sähköauton lämmitysjärjestelmä?

    ”Voi se hybridi Tojota ollakin ihan hyvä auto, en  väitä vastaan, kun ei ole kokemusta enkä ole tutustunut idän ihmeeseen tarkemmin.”

    Corolla ei muuten ole lataushybridi, kuten TM 12/20 vertailun autot. Kulutus on saatu ns. tavallisella hybriditekniikalla painettua 1-2 l/100 km pienemmäksi kuin TM 12/20 testiryhmässä.

    ”Vanhemmissa Tojoissa oli  huonot ajo-ominaisuudet verrattuna moniin muihin merkkeihin, mutta onhan sekin ”vika” voitu jo saada korjattua , kun niitä autoja on tehty muutaman  vuosikymmenen  ajan jokunen kappale.”

    Tojota ei perinteisesti ole ollut ajettavuudeltaan markkinoiden parhaimmistoa, tuskin tälläkään hetkellä. Ominaisuudet on kuitenkin riittävän hyvät, tuskin kenenkään elämään tulee tätä paremmasta ajettavuudesta lisäarvoa. Melko kurjaa on elämä, jos vuosimallin 2021 Toyotan ajaminen tuottaa kärsimystä. Ihan vain tulee mieleen verrokkina Visakallon suosimat ABC:n lounaat, liukkaaksi kiilloittunut hiekoittamaton jalkakäytävä, suolakuran roiskeet maantiellä, postinjakelun viivästyminen kahdella tunnilla, vesisade metsätyöpäivänä, naapurin teinin mopolla ajelu yms. elämän laatua heikentävät jutut.

    Jätkä

    Gla:”Polttomoottoriautossa lämmitys on täysillä kesät talvet. Kesällä kattilan lämpö vain ohjataan harakoille. Onko se älykkäämpi ratkaisu kuin sähköauton lämmitysjärjestelmä?”

    -Olet käsittänyt asian väärin. Polttomoottoriautossa moottorin jäähdytysneste kyllä kiertää lämppärin kennostossa, mutta auton lämmitykseen ei kennoa käytetä, ellei siihen ole tarvetta.

    ”Melko kurjaa on elämä, jos vuosimallin 2021 Toyotan ajaminen tuottaa kärsimystä. ”

    – Eikö tilanne ole päinvastainen? Jos elämä olisi kurjaa, olisi Corollalla ajaminen yhtä juhlaa!

    Gla Gla

    En kyllä ymmärrä mitä olen ymmärtänyt väärin, kun suuri osa polttoaineesta kuluu lämmön tuottamiseen myös kesällä ja silloin tuo lämpö ohjataan harakoille.

    En haluaisi asettua niin hemmoteltuun asemaan, että Corollan ajaminen olisi kärsimystä. Silloin niin moni muukin asia olisi kärsittävänä. Esimerkiksi kynnen lohkeaminen vastaisi maailmanloppua.

     

    Puuki

    Ei se ylimääräinen energia mene kesähelteelläkään harakoille, kun ilmastointi on päällä.  Sekin vaatii energiaa.  Kylmemmällä kelillä sitten lämmitystä. Ei ole niin vaikeaa.

    Gla Gla

    Mihin tuo sitaatti liittyi ja mitä sillä halusit sanoa?

    Puuki

    Jostain syystä kirjoitus meni tuohon asuun eikä voi korjata. No helpompi lukea jos on näköhäröä jollain. Asiasisältö ei muutu vaikka olisi norm. kokoista tekstiäkin .

    Auton ajettavuudesta tulee siitäkin jotain lisäarvoa, jos sitä arvostaa auton muiden omin. lisäksi.

    Gla Gla

    Puuki: ”Ei se ylimääräinen energia mene kesähelteelläkään harakoille, kun ilmastointi on päällä.  Sekin vaatii energiaa.  Kylmemmällä kelillä sitten lämmitystä. Ei ole niin vaikeaa.”

    En edelleenkään ymmärrä. Moottori tuottaa valtavasti lämpöä ja se joudutaan johtamaan harakoille, ettei moottori ylikuumenisi ja koska lämpöä ei kesällä voida hyödyntää. Jos vielä sisätiloja viilennetään ilmastoinnin avulla, tarvitaan harakoille heitetyn energian lisäksi ylimääräistä energiaa jäähdytyslaitteiston pyörittämistä varten. Kulutuslisä n. 0,2-0,5 l/h. Ilmastointi ei kylläkään eroa sähköautoilusta periaatteena, koska jäähdytysenergiaa kulutetaan vain tarvittaessa.

    ”Auton ajettavuudesta tulee siitäkin jotain lisäarvoa, jos sitä arvostaa auton muiden omin. lisäksi.”

    Ehkä joku autoharrastaja on valmis maksamaan siitä, että saa jollain tavalla paremman ajettavuuden. Talviautovertailuissa on kyllä käynyt usein ilmi (viimeksi uusimmassa TM:ssä), että mikään automaatio ei kalliimman auton parempi ajettavuus ole. Autokuumeessa voi prioriteetit hetkeksi muuttua, mutta tavallinen keskivertokuski, jolle väistämissäännötkään ei ole itsestäänselvyys, tuskin Corollaa paremmista ominaisuuksista iloa on.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Talvellakin käytetään toisinaan ilmastointia huurteen poistoon ja sen käyttökunnossa pitämiseksi.

    Kaikki nykyautot taitavat olla hyviä ajettavia. Miksi ihmiset muuten niitä ostaisivat? Makuasioita kai nämä autovalinnat enemmän ovat, ja rikkailla on enemmän vaihtoehtoja mistä valita mieleisensä.

    Jätkä

    Ja HÖPÖHÖPÖ! Nykyaikaiset dieselmoottorit käyvät parhaiten n. 90 asteen lämpöisinä. Normaalikäytössä ja -ajelussa kesähelteelläkään ei flekti pyöri, eli moottori ei tuota lämpöä liikaa, talvella on lähinnä kyse siitä, että ei tuota tarpeeksi.

    Bensarosvojen kohdalla on eri juttu.

    Kyllä kai kaikki uudemmat autot ovat hyviä ajettavia, mutta vertailutesteissä on yksi ryhmä, joka saa AINA parhaat arvostelut ja kiitettävät pisteet ajo-ominaisuuksistaan. Se ryhmä on laidasta laitaan VAG- konsernin tuotteista muodostunut. Siis Audi, Volkkari, Skeida ja Seat ovat hakanneet kilpailijansa poikkeuksetta ajo-ominaisuuksillaan. Tämä on ollut Kupla-Volkkarin jälkeisessä elämässä fakta-homma.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Entä Mersu, BMW? Pärjännevät hyvin nekin. Omat ja perheen käytössä olleet automerkit mitä muistan: VW (Kupla), Saab, Honda, Peugeot, Ford, VW, Audi, Skoda, SEAT.

Esillä 10 vastausta, 9,841 - 9,850 (kaikkiaan 32,071)